Gå til innhold
Arkivverket

[#51660] Aner i bokformat på Brothers Keeper


Gjest Kirsti Arctander
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Arctander

Er det noen som bruker Brothers Keeper og som vet om det går an å starte utskriften senere enn side 1 på 'aner i bokformat'? Og kan det forklares for en dataanalfabet?Poenget er jo at de første anene har man jo, og trenger ikke nye utskrifter av, det er jo bare fra og med den nye anen og bakover man trenger å skrive ut på nytt...Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har BK, men jeg skjønner ikke hva du mener når du snakker om aner og bakover.Under Etterkommere står: Slektsbok for generasjoner og Familieslektsbok. Under Aner står: Anerapport bokformat. Det er de eneste jeg kan se om inneholder ordet bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du velger jo selv hvilken person rapporten/boka skal starte med.Titt litt på de forskjellige bøkene/rapportene og bruk VIS for å se om det er det du ønsker. Du behøver ikke å skrive ut noe for å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Du har nok rett Berit! Det skal være Anerapport i bokformat. Beklager at jeg ikke var tydelig nok. Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Berit. Innlegg nr 3 kom mens jeg skrev nr 4.Ja, vet at jeg kan velge hvem jeg vil, men lurte på om det gikk an med samme person som utgangspunkt f.eks meg selv. Jeg har jo de første 64 personene (jeg er nr 1 der) bakover, så de trenger jeg jo ikke hver gang jeg skal skrive ut. Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

*** kanskje feil oppfatta - men trudde du kunne be og å printe f.eks. fra side 4 og utover - slik at du slepper å støtte papirindustrien med de tre første sidene. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet ikke om jeg forstår deg rett. Vi kan bruke de tallene du har nevnt. Du har altså funnet alle personer fra 1(deg) - 64 bakover i tid. Etter det har du funnet 50 nye aner videre bakover som du også vil ha i bokformat. Kan du ikke da starte den nye boka/rapporten med nr.64/65 og se på hva rapporten da viser deg. Eller er jeg nå helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Men Berit, du kan ikke velge 64/65, du må velge enten 64 eller 65 (eller noen andre). Kirsti vil vel ha hele generasjonen (fra nummer 64 til og med nummer 127), og den får hun ikke om hun velger å begynne rapporten med en hvilken som helst person i den generasjonen.Jeg vet ikke hvordan du skal løse problemet, men som Kjetil sier, bør det vel være mulig, når vinduet kommer opp som ber deg velge printer og papirstørrelse og alt det der, å velge å skrive ut fra en bestemt side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei.Jeg har prøvd med å f.eks starte med side syv, men da startet den med meg som nummer èn og bakover på side syv.... og da var jeg jo like langt.Problemet med å starte med f.eks 65 hvis jeg finner min 3tippoldemor er jo at det er hennes aner og bakover og ikke 'mine', som kommer først på anerapporten. Da vil nr 65 i forhold til meg bli nummer 1. Numrene vil jo ikke stemme overens med de andre da.Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis du velger deg selv som utgangspunkt og så velger antall generasjoner som du har ferdig bakover, f eks 20 gen. Når du får dette opp på skjermen i utskriftsformat, så skal du kunne markere fra # 1 til # 65, og så fjerne dem, før du skriver ut. Da skal du kunne få ut fom # 66 og så langt som du har bedt om, alle grener.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Hei Kirsti.Har du tenkt å skrive slektsbok? Du kan - i tilfelle - gå ut fra en hvilken som helst person i ditt slektsprogram og velge enten Etterkommer-rapport eller Anerapport. Fra valgte person går du inn på Rapporter -- Etterkommere -- Slektsbok for generasjoner og velger hvor mange generasjoner du vil ha med, trykk da Vis og se hvordan oppstillingen blir. Eller du kan velge Anerapport i bokformat i så og så mange generasjoner. Trykk Vis og se hvordan oppstillingen blir.Lykke til!Jeg har skrevet ut to slektsbøker på denne måten og holder på med bok 3 og 4 akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, forslaget til Arnfrid i innlegg (10) er faktisk det enkleste. Du er klar over at du først må lage RTF-fil av rapporten før du kan markere og slette personene du ikke vil ha med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei.Skal ikke skrive slektsbok, bare ha akkurat anerapporten ut.Til Aud, nei, jeg visste ikke det med RTF filen, så det kan jo forklare hvofor jeg ikke fikk til Arnfrids råd. Fant en 'nødløsning', man kan jo skrive ut bare aktuell side, men det kan jo bli tungvindt.Skal prøve rådet ditt i morgen Aud.Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En liten ting til; i mitt slektsprogram (ikke BK) velger jeg vanlig tekstprogram, Open Office eller Word. Da er det svært enkelt å redigere.Lykke til.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Til Kirsti og alle andre.Jeg vil jo virkelig anbefale at dere knytter dere opp som medlemmer av brukerlisten for Brothers Keeper, [url="http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkmail.htm>http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkmail.htmI tillegg kan jo neven at det er en ny oppdatering i dag, se http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkwin6u2001.htm Det er jo mye enklere å ta kontakt med det stor brukermiljøet.BK sin hjemmeside er forøvrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander.

Hei! Hva dere vet!!Det fungerte supert med RTF-fil. Da gikk det jo også an å redigere slik at hvor det før kom f.eks tre ord av setningeen på neste ark, kunne jeg nå flytte hele personen til neste ark! Fantastisk!Nå sparer jeg både bruk av unødvendig papir og blekk på samme tid som jeg får det slik jeg vil ha det.Tusen takk. Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Vil jo igjen vise til at det fil et BK-Nordic, postliste for alle BK-brukere, http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkmail.htm som du kan bli medlem av og hvor du nok ville få mange svar. I tillegg har vi hjelpefilen i selve Programmet (Bruk F1). Finner du ikke svar der, har vi hjepesidene på Weben og til sist er du hjertlig velkomen til å ta kontakt. Adressen finnes under Assistanse i hjelpefilen til programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander.

Hei Otto.Har prøvd den lenken du gav i innlegg 18, men den oppfatter jeg ikke er for meg. Jeg har BK 6.2, mens der var det snakk om BK5.Jeg ønsker å være med i brukerlisten for BK, men vet ikke om jeg kan dette med disse lenkene, se innlegg 1.Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei Otto.Jeg skulle prøve F1 tasten for hjelp, bare teste, ikke noe konkret problem denne gangen, det viser seg at det ikke fungerer på Windows Vista som jeg har. Det var hvertfall beskjeden jeg fikk fram.Hvis det er rett,det jeg fant ut, er det jo spesielt 'artig' for en dataanalfabet...Kanskje noen andre som kan mer om data og som har Vista kan prøve å se om de tolker det slik som jeg?Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Siden jeg har oppgitt gjelder for Brothers Keeper og Norske brukere.Nå vet ikke jeg hvilken versjon du har men står du på hovedsiden og velger Hjelp fra denne siden og deretter 'Om BK' kommer det en side som sier versjonsnummer. Siste versjon er nå 6.2.53.Står du i 'velkommen.....' og trykker på F1 skal hjelpefilen aktiveres på samme linje som F1 gjelder for alle program.Dette fungerer også for Alta Vista om du da ikke har en gammel BK-versjon som du har installert på Vista. Da er det bare å hente ned ny BK versjon og installere den over den eksisterende (NB ta alltid sikkerhetskopi av datafiler ved oppdatering av alle program)Linkene jeg har gitt gjelder alle BK. Linken i (18) [url="http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkmail.htm>http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkmail.htm har overskrift 'BK-Nordic' og dekker postlisten for de Nordiske land som innkluderer Norge.Disse linkene er også tatt med i hjelpefilen slik at disse adressene kan aktiveres fra programmet, se under Assistanse i hjelpefilen.Har du fortsatt problemer, ta kontakt. Min epostadresse står nederst på alle sidene du aktiverer i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Siden her er snakk om oppdatering av BK slektsprogrammer, så lurer jeg på hvorfor man skal/bør oppdatere til en ny BK-versjon, når den versjonen man har, virker helt fint. Jeg har BK 6,1.Jeg begynte med versjon 5 i sin tid, men da jeg oppdaterte til 6, kom noe av det jeg hadde skrevet inn, ut (litt) hulter til bulter. Derfor er jeg redd for at det samme skal skje igjen. (Jeg mistet det ikke, for jeg har fortsatt min gamle versjon også).Man vet hva man har...Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det er slik med alle program at de utvikles. I tillegg oppdages feil, jfr. nå MS som stadig kommer med opdateringer av eksisterende program og nye versjoner.Så også med slektsprogrammer. Det foregår stadig utvikling. Siden du har BK 6.1 vil jeg bare henvise til de oppdateringer og nyheter som er kommet i Programmet, se [url="http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkwin6u1000.htm>http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkwin6u1000.htm for oppdateringer og nyheter i 6.0 og 6.1 og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Takk for hurtig svar! Jeg har i mellomtiden vært inne og kikket litt på de adressene du kom med ovenfor. For meg skulle det jo passe veldig bra med en oppdatering nå, siden jeg akkurat har tatt sikkerhetskopier og har fått skrevet ut det meste av det jeg har i Word. Etter det har det bare kommet til noen få navn i tillegg.Noe merkelig jeg oppdaget da jeg skrev ut data, var at ordet kirke (enkelte steder), f. eks. Alten kirke, absolutt VILLE bli skrevet med stor K. Da jeg skulle rette det til liten k i BK, kom det opp noe om at stedsnavn (!) ikke lot seg rette opp (uten å ta i bruk en masse dikkedarier, som jeg ikke fant ut av), så jeg rettet det i Word.Og fordelene med å stå på denne mailinglisten er....? Koster dette noe? Er der et slags samarbeid med DIS? Jeg kom til noen lokalavdelinger ved å gå inn på disse linkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Hvis du går til Fil / stedsnavn / endre stedsnavn i hele databasen eller Lister /Stedsnavn finner du sikkert at du har skrevet inn Alten kirke med STOR K. Dette kan du rette i programmet ved å gå via Fil. Jeg anbefaler nok en gang at man blir medlem av postlisten, da jeg ikke tror dette er tema for DA.Postlisten er gratis på samme måte som oppdateringer av programmet har vært. Det sendes som nevnt ut informasjon til alle om dette både i postlisten, News, DIS samt at det står på angitte hjemmesider.Det er ikke noen forpliktelse eller binding mellom DIS og BK; likt for alle program og DIS. Men DIS har en rekke steder stilt lokaler til rådighet for lokale brukergrupper av ulike programmer og aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.