Gå til innhold
Arkivverket

[#51661] Duusis


Gjest Finn Sollien
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Sollien

I Eidskog var det en Einer Duusis som hadde to barn til dåp i Midtskog kirke: Karen døpt 15. februar 1691 og Ingebor 14.april 1695, konas navn og familiens oppholdsted ikke nevnt. Ut ifra fadderne kan vi ikke med sikkerhet si hvor familien bodde der og da. Jordfestet/begravet 11. desember 1707 den bortrømte Einer Andersøn Dusis quinde Kari Olsd. i Løfshøyden, 45 aar. Jordfestet/begravet 2. juni 1715 Anne Olsd., Anders Dusis enche 69 aar. Oppholdsted ikke nevnt. 17. september 1702 jordfestet/begravet Anders Einersøn Dus, 68 aar. Heller ikke hans oppholdsted er nevnt. I juli 1727 ble Enner Andersøn Ljøner jordfestet/begravet 73 aar. Dette er sannsynlig den samme som den bortrømte Einer Andersøn Dusis. Løfshøyden/Lauvhøgda var på den tid bebodd av folk av finneætt, på Ljøner var det det også folk av finneætt. Ved søk på Google får jeg tilslag på Duusis i Tyskland. Er dette navnet Duusis kjent fra andre steder i Norge? Det som er av interesse er at vi i Eidskog Slektshistoriela forbereder en utgivelse av et hefte/bok om ei finneslekt med rot i Aurskog og Bolskog/Ljøner i Eidskog. Hvorfor Einer Dussis kone opphold seg i Lauvhøgda når hun døde. Var det en tilfeldighet? Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Jeg referer til det som står skrevet i kirkeboken. Som du vil se av det så står det 'Anders Einersøn Dus 68 aar' når han døde. Dersom det forholder seg slik at denne familie var av finsk opprinnelse, så er det naturlig at de søkte tilhold hos folk som var finskættet. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

I Stokke i Vestfold er det en lensmann Claus Dus (Duus) 1577-1591. Det er imidlertid usikkert om han har etterkommere. Enken Anne Andersdotter ble ifølge Stokkeboka (1928) s. 503 gjengift med Ellev Halvorssøn på Aarholt.Jeg har også sett nevnt en Lasse Dus på 1560-tallet.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Slektsnavnet Duus finnes i Fredrikshald (nå Halden) på slutten av 1600-tallet. Men jeg har ikke funner Einer nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.