Gå til innhold
Arkivverket

[#51669] Skifte i Namsos/Vedmundvik 1894


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

Fant dette i kirkeboka til Vemundvik: Enke Pernille Eliasdatter født 1807 Kolvereid, bopel Høknæs. Død 17.12.1894 begravet 23.12.1894, jordfestet 9 juni 1895 Er dødsfallet anmeldt for skifteretten : JA Kilde: Vemundvik 1887-1922 Minesterialbok.Mitt spørsmål er: Betyr det at det finnes et skifte etter Pernille Eliasdatter og hvis tilfelle hva står der?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

ALLE dødsfall i Norge skal meldes til skifteretten. Slik har det vært i de siste to hundrede år. Men det betyr ikke at det ble holdt offentlig skifte. Det ble holdt i 20-25% av tilfellene, og når en av følgende betingelser var oppfyllt: 1) Tilstrekkelige midler i boet til å dekke skiftekostnaden, 2) umyndige eller fraværende arvinger, eller om noen av arvingene krevde offentlig skifte.Når det står JA i kirkeboken er det fordi prestene skulle føre en viss kontroll med at dødsfallet faktisk var meldt for skifteretten. Lenge skulle skifteretten også ha lister fra prestene, for at de skulle kunne kontrollere at de faktisk hadde fått melding om alle dødsfallene.Det kan imidlertid være mange gode opplysninger å finne om arvingene i selve dødsmeldingen til skifteretten. Disse opplysningene vil normalt vre innført i lensmannens dødsfallsprotokoll, og i lensmannens melding til skifteretten. I byene gikk meldingen direkte til skifteretten.Materialet fra Namsos/Vedmundvik vil være å finne i Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk Yngve, for utfyllende svar.Jeg får ta kontakt med Statsarkvivet i Trondheim.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rolf Monsen

Den kilden som angis i innlegg nr 1 her 'Vemundvik 1887-1922 Minesterialbok', klarer jeg ikke å finne på nettet.Noen som kan vise vei?mvh Rolf Monsen Rognan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Den kirkeboka er ikke levert inn. Jeg har vært to ganger i Namsos på Namsos kirkekontor for å sjekke i kirkebøker som ligger der. Det er synd at kirkebøker med så gamle data ikke er sendt inn til skanning. Det er både kostbart og tidkrevende å fly til Namsos hver gang man finner noe man vil sjekke nærmere. Men, sånn er det.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Monsen

Takk for svar til Thorbjørn. Ringte Namsos som sa seg villig til å slå opp for meg. Fikk også opplyst at det arbeides med å få sendt inn bøkene. Mvh Rolf Monsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.