Gå til innhold
Arkivverket

[#51670] Emigranter til USA 1880-85


Gjest Aslaug Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslaug Andersen

Har sett at mange har fått hjelp til å finne slekt i USA og håper noen kanskje kan hjelpe meg også? Jeg har ikke selv lyktes med mine søk. Dette gjelder en familie fra Vemundvik/Namsos som emigrerte i tida 1880-85.Foreldrene Berit Johanna Thomasdatter, f. 1829 i Vemundvik og Iver Paulsen Lend, f. 1831 i Beitstad, og deres sønn (Iver) Bernhard Iversen Lend, f. 1867, emigrerte 15.07.1885.Datteren Olise Iversdatter, f. 1859 g.m. Jens Johannesen Vennebo, f. 1853 i Overhalla, emigrerte 22.07.1880Datteren Petra Iversen Lend, f. 1862 og halvbroren, Berits sønn, Johan Theodor Kristiansen Lend, f. 1855, emigrerte 05.05.1881.Johans kone, Ane Johannesdtr., f. 1842 i Stod og deres sønn Jon Johansen Lend, f. 1877, emigrerte 11.07.1883.Alle med etternavnet Lend kalte seg Land i USA. Alle hadde Sauk Centre, Minnesota som reisemål. Og alle reiste fra Trondheim. Jeg vet at Olise og Jens Vennebo hadde en farm på Dakotaprærien i 1885. Og jeg kjenner til (Iver) Bernhard Iversen Land, så han behøves det ikke å lete etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er dette en etterkommer fra Lend familien , John Lend som har vært hjemme fra Amerika en tur her, og returnerer? LenkeJeg har selv hatt god hjelp til søk i folketellinger i USA fra lokale DIS medlemmer i Vestfold.Det finnnes mange nettsteder der man kan legge inn etterlysninger etter utvandrere også. Mener jeg har sett et tema her i Brukarforum, med mange tips. Har dessverre ikke funnet igjen temaet i faten. Skal lete litt. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Finner John Land i Litle Sauk i Todd MN i US census 1900. Det er nok Johan som har blitt amerikaner. Han er gift med Annie (født 1845) i Norge. De har ett barn og dette lever. Gift i 1875.Dette stemmer jo med dine opplysninger./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Finner forøvrig alle tre i Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905, boende i Little Sauk i Todd MN./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Finner en John Land i født omk 1878 i Wichita Falls, Wichita, Texas i US census 1910, vet ikke om dette er rett John (dvs sønnen til John/Johan og Annie/Ane). Han er roomer og singel./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Tusen takk, Gunn og Steinar! Nå skal jeg prøve alle disse mulighetene dere har vist meg. Noe av det burde gi noen flere opplysninger, og det som Steinar har lagt ut i innlegg 6, kan godt stemme. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Iver og Berit finner vi i byen Kandota i Todd MN 2 juni 1895. (Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905). De har bodd der i 10 år og det stemmer jo med dine opplysninger. Iver er 63 år og farmer, Berit er 65. Sammen med dem bor en Ole Land 50 år, han har bodd i MN i 7 år, og er farmlaborer./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

I US census 1900 for byen Nutley i Day county, South Dakota finner vi nok Jens og Olise med barn (olise har fått 8 barn hvorav 6 lever). De står riktignok oversatt til Vanneba; John Vanneba 46 år Olise Vanneba 40 år Olaf Vanneba 19 år Betsey Vanneba 17 år Hans Vanneba 10 år Emma Vanneba 8 år Albert Vanneba 5 år Otto Vanneba 3 årDe kom til USA i 1880 og Jens er farmer./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Veldig flott, Steinar! Ja, dette er Iver og Berit fra Lend i Vemundvik. Ser i emigrantlista fra Trondheim at Ole P. Land fra Namsos reiser til Chicago 25.04. 1888. Billetten er betalt i Amerika. Jeg vet ikke hvem han var ettersom han ikke hørte til i slekta, men han kan jo ha hørt til på en plass under Lend. Jeg går ut fra at den John (Johan) Land som du fant i Litle Sauk også er den jeg søkte, det passer med hans kones navn og deres barn. Og ettersom de også bor i Todd MN. Tusen takk! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei igjen Steinar! Du har skrevet omtrent samtidig med meg, så jeg så det først etterpå. Ja, ingen tvil, dette er Olise og Jens. Litt artig at de kalte seg Vanneba, de het egentlig Vannebo i Norge, men brukte navnet Vennebo i emigrantlista! Enda en gang, tusen takk! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

I US-census 1920 i Bellingham Ward 3, Whatcom, Washington finner jeg igjen Jens som enkemann sammen med fire av sine barn:Hans Vannebo 29 år Albert Vannebo 25 år Martha Vannebo 18 år Otto A Vannebo 22 årLegg merke til at det har altså kommet ett barn til etter 1900, nemlig Martha født i 1902.I tillegg har Olaf stiftet egen familie i Bellingham Ward 3, Whatcom, WashingtonOlaf H Vannebo 37 år Mattie Vannebo 25 år født i Iowa Nettie Vannebo 5 år født i Canada Alvin Vannebo 3 10/12 år født i Canada Palmer Vannebo 1 8/12 år født i Washington Infant Vannebo 1/12 år født i Washington

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: John C Land Age in 1910: 55 Estimated birth year: abt 1855 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's name: Annie J Home in 1910: Little Sauk, Todd, Minnesota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1881Household Members: Name Age John C Land 55 Annie J Land 65- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: John C Land Home in 1920: Sauk Center Ward 2, Stearns, Minnesota Age: 64 years Estimated birth year: abt 1856 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Widow Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1881 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 531Household Members: Name Age John C Land 64- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Mulig kandidat til Jon Johansen Lend, f. 1877. Etternavnet kan være Land eller Lind. Er ikke sikker på hva som står på imageet.1910 United States Federal CensusName: John Lins Age in 1910: 33 Estimated birth year: abt 1877 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Roomer Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Tacoma Ward 1, Pierce, Washington Marital Status: Single Race: White Gender: MaleHousehold Members: Name Age Andrew Claven 30 Marlin Brevie 28 Peter Walle 31 John Lins 33 Eric E Seagle 29- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Petra Baan [Petra Buan] [Petra Land] Age in 1910: 47 Estimated birth year: abt 1863 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's name: Bereth Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Kandota, Todd, Minnesota Marital Status: Widowed Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1887Household Members: Name Age Petra Baan 47 Fred P Baan 24 Bernhard I Baan 18 Ida T Baan 12 Bereth Land 80-Petra har født 7 barn hvorav 4 lever. Fred er født i Sør-Dakota, Bernhard og Ida i Minnesota.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: Petra Buan Home in 1900: Little Sauk, Todd, Minnesota Age: 37 Estimated birth year: abt 1863 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Head Race: White Immigration Year: 1882Household Members: Name Age Petra Buan 37 Fritsuf Buan 14 Benhard Buan 9 Ida T Buan 3- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905Name: Petra Buan Census Date: 1895 County: Todd Locality: Little Sauk Birth Location: Norway Gender: Female Estimated birth year: abt 1862 Race: White Line: 40 Roll: V290_101-Hun er gift med en Fredrik Buan (må ha dødd mellom 1895-1900). Neste side er dårlig, så jeg ser hverken hvor mange barn (muligens 4, 2 gutter og 2 jenter) de har eller navnene.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Muligens Petras sønn:1930 United States Federal CensusName: Fred P Buan Home in 1930: Pasadena, Los Angeles, California Age: 44 Estimated birth year: abt 1886 Birthplace: South Dakota Relation to Head of House: Cousin Race: WhiteHousehold Members: Name Age Bessie A Olson 46 Clarence Olson 17 Fred P Buan 44 - Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Muligens Petras sønn:Social Security Death IndexName: Fred Buan SSN: 542-01-8969 Last Residence: 97217 Portland, Multnomah, Oregon, United States of America Born: 26 Aug 1886 Died: Aug 1969 State (Year) SSN issued: Oregon (Before 1951 )- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Hans Vannebo City: Not Stated County: Whatcom State: Washington Birthplace: South Dakota Birth Date: 1 Apr 1890 Race: White Roll: 1992178-Hans er ikke amerikansk statsborger, er oppført som kanadier.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Albert J Vannebo Home in 1930: Lummi Island, Whatcom, Washington Age: 35 Estimated birth year: abt 1895 Birthplace: South Dakota Relation to Head of House: Lodger Race: WhiteHousehold Members: Name Age William A Woolsey 76 Raymond O Bucholz 24 Aner Hogan 35 Albert J Vannebo 35 Carsten O Christianson 23 - Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

South Dakota Births, 1856-1903Name: Emma Caroline Vannebo Birth Date: 19 Jul 1891 Gender: Female County: Day Father's name: Jans Vannebo Mother's name: Olise Land-South Dakota Births, 1856-1903Name: Martha Magdalene Vannebo Birth Date: 16 Apr 1901 Gender: Female County: Day Father's name: Jens Albert Vannebo Mother's name: Olise Dorthea Land File Date: 18 Aug 1941 State file number: 557456-Er dette Jens Johannesen? Oregon Death Index, 1903-98Name: Vannebo, Jens Albert County: Portland Death Date: 7 Feb 1926 Certificate: 386-Washington Births, 1907-1919Name: Unnamed Vannebo Birth Date: 29 Nov 1919 LOCATION: Bellingham Sex: Male Race: White Father's name: O H Vannebo Mother's name: Mattie Auraness Image Filename: 5693-Washington Births, 1907-1919Name: Unnamed Vannebo Birth Date: 27 Apr 1916 LOCATION: Bellingham Sex: Male Race: White Father's name: Olof H Vannebo Mother's name: Mattie Oranes?? Image Filename: 5693- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.