Gå til innhold
Arkivverket

[#51672] Oppslag i bygdeboken for Gloppen - Gard Hjelle i Breim


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Det gjelder David Erichsen og Johannes Erichsen som var brukere på Hjelle i 1701.David var gift med Marite Olsdatter, Johannes 1. gang med Gunilde Olsdatter. David, Johannes og konene er å finne flere ganger som fadre i kirkeboken for Jølster. Jeg er spesielt interessert i deres tilknytning til Klakegg og Bolset.Er David og Johannes sønner av Erik Haraldsen som bodde på Klakegg i 1701?Er Christi Erichsdatter (gift med Ole Olsen Klakegg) søster til David og Johannes?Finnes det opplysninger i bygdeboken som tyder på at David og Johannes hentet brudene sine fra Klakegg?Noen som kan hjelpe meg med et oppslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei!Jeg er ikke lokalkjent i området, men jeg har bind V (fem) av bygdeboken. ”Soga om Gloppem og Breim V” av Per Sandal. ISBN:82-992720-1-7. Bare Hjelle er nevnt i denne boka. Dette står på sidene 688 og 690.Mvh Tove

bilete3254.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Merk at det manglar ein son David f.1770 i barneflokken til David Eirikson f.1729. Denne David vart brukar på Hjelle nr. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Hjelle

David og Johannes var brukerne på hvert sitt bruk. David var bruker i 1701 på Erkebruket på Hjelle. Johannes var bruker på Gabrielbruket, også på Hjelle. David var sønn av Eirik Davidson, som satt som bruker på Erkebruket før sin sønn, David. Forøvrig har brukerne på Erkebruket på Hjelle, hett David og Erik (Erik) annenhver gang, helt til i våre dager. Om Johannes er sønn av Eirik Davidson er vanskelig å fastslå, da må en lete i gamle papirer som jeg ikke har klart å finne. Det står heller ikke i bygdeboka over Gloppen og Breim nr V.Men som Aase sier i innlegget før her, så 'mangler' det en David i barneflokken til David Eirkson f. 1729. Det var ikke David og David som skulle etterfølge hverandre på bruk nr. 1. Det var David/Eirik osv..osv. David her nevnt var bruker på nr. 2 Dåvebruket, og giftet seg med en dame fra Klakegg, Brita Håvarddtr. Har du sjekket at du ikke har blandet noen navn/gårder etc sammen? For å finne ut slektsforholdet du starter med å spørre etter, så må du finne forbindelsen via Eirk Davidson, og alle hans barn og hvor hans kone ( koner) kom fra? Han var bruker på bruk nr. 1 før 1683, og det er vanskelig å finne fakta fra de tidene. Om du klarer å finne en forbindelse vil jeg veldig gjerne få den av deg. Min mann kommer fra bruk nr 1 på Hjelle, Erkebruket og jeg har brukt mye tid på å lete i tilgjengelige dokumenter rundt gården.Inkludert bygdeboka, men har også sjekket med kirkebøker. For sikkerhets skyld!MVh Gro Hjelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for din bidrag, Gro.Min teori var litt komplisert; jeg håper jeg kan forklare den på norsk:Jeg er egentlig ute etter opphav til Barbara Olsdatter (ca 1667-1743) som var gift med Lars Antonsen Bolset i Jølster.I kirkeboken A1 fra Jølster fant jeg 5 barn dåpt mellom 1698-1709.Ved dåpen til Erich Larsen Bolset 1.1.1710 er 'Da(ve?) Gelle' og 'Johannes Gelle' nevnt blant fadre. Jeg fant David Erichsen Hjelle og Johannes Erichsen Hjelle i 1701-Manntalet og navn på konene i skifte (Marite Olsdatter, tema 51639 Lenke ) og i kirkeboken fra Breim (Gunilde Olsdatter).Ved samme dåpen er forresten også en Brite Hoversdatter oppført. Det kan være henne som kom fra Klakegg og giftet seg med en David fra Hjelle. Så kanskje jeg blander to forskjellige Davids?Ole Olsen Klakegg, hans kone Kristi Eriksdatter og Erik Eriksen Klakegg dukker opp både ved dåpene hos Lars og Barbara Bolset i Jølster, ved dåpen (Erich i1706) hos David Eriksen Hjelle og Marite Olsdatter og ved dåpen (Ole i 1699) hos Johannes Erichsen Hjelle og Gunilde Olsdatter.(David Eriksen Hjelle og Marite Olsdatter Hjelle er forresten svært ofte blant fadre hos Johannes Erichsens barn og Johannes hos Davids barn. Noe som tyder på at D. og J. er brødre?)Dessverre har jeg ingen erfaring med å tyde slike opplysninger.Min teorie var at kanskje Marite Olsdatter på Hjelle og/eller Gunilde Olsdatter på Hjelle og/eller min formor Barbara Olsdatter på Bolset kunne være søstre til Ole Olsen Klakegg, sønn av Ole Andersen på Klakegg, 88 år gammel i 1701.Jeg lurte bare på om det fantes noe opplysninger i bygdeboken som forklarte forbindelsene mellom Hjelle, Klakegg og Breim.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.