Gå til innhold
Arkivverket

[#51674] Den polske tronfølgerstriden 1733-36 - norske soldater / offiserer involvert?


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Da tronfølgerstriden i Polen brøt løs etter Kong August 2's død i 1733 hadde Danmark forpliktet seg til å sende tropper. Var det norske soldater med i felttoget ved Rhinen, eller norske offiserer? Jeg leter mere spesifikt etter indikasjoner på om det kan ha vært med Gudbrandsdøler, alternativt at norske offiserer etter felttoget kan ha slått seg ned i Fåberg/Gausdals-traktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg kjenner ikkje til Gudbrandsdler, men eg veit at soldatar frå indre Sogn tenestegjorde i København i 1730-åri. Ein av dei hadde kona med seg frå Sogn, og dei vart buande i København.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Takk skal du ha. Kongen i København samlet visstnok rundt seg norske fjell-kjemper. Men ble også norske soldater med på felttoget 1733-36? Noen som vet noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

har du gjennomgått dansk militærhistorisk litteratur, som f eks Vaupell, Otto 1872: Den dansk-norske Hærs Historie. Den danske Hærs Historie til Nutiden og Den norske Hærs Historie indtil 1814. 1. Del. Kjøbenhavn.og har du sett gjennom Norsk militærhistorisk bibliografi ? (tykk bok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Norsk forsvarshistorie bd. 1 (Eide forlag 2000) s. 252 opplyser at det vart sendt eit ekspedisjonskorps på 16.000 mann i starten av 1734, 'Styrken var satt sammen vesentlig av tyske leiesoldater. Korpset kom ikke i kamp, og _felttoget_ var ikke mer enn en langvarig manøver, ifølge iakttagere'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.