Gå til innhold
Arkivverket

[#51675] Gunnild Christensdatter Have/Ugland


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Tillater meg å spørre om noen sitter på informasjon om Gunnild Christensdatter Have f. ca.1753 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=81&filnamn=f11012&gardpostnr=72&personpostnr=1433&merk=1433#ovre>Lenke. Hun giftet seg i Oddernes 1777 med Ole Alvsen Lenke. Hun dør i 1739, nr.16 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ting tyder på at endel av en fraskillt parasell under Augland, har fått navnet Have, men jeg kan ikke se dette nevnt før tidlig på 1800 tallet. En har jo Have i Birkenes, , men der finnes ingen Christen som jeg kan knytte henne til som datter.Jeg har ingen oversikt over om dette navnet finnes østover, men jeg tror kansje at det finnes rundt Fjære i Aust Agder, uten at jeg er sikker. Oddernes kirkebok bør vell kikkes på for dåp 1753 i første omgang, skal se om jeg kan få tid en dag å sjekke denne.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker for tilbudet ditt Torleif veldig snilt, men jeg har en mistanke om at Gunnild ikke er døpt i Oddernes. Kan heller ikke finne henne eller noen av de ovennevnte fadderne blandt konfirmantene i Oddernes.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Paulsen

Ifølge mine opplysninger var Gunnild datter av Christen Olsen og Marte Tengelsdatter Skorstøl. Christen opphav er ukjent men han døde på Have i Fjære i 1785. Marte var fra Skorstøl i Gjerstad. De giftet seg i Søndelef 10. juli 1743. Jeg kjenner ikkke foreldrene hennes. Christen og Marte hadde, etter mine notater, 4 barn: Alf f. 1749 på Sjåvåg i Søndeled. Anne f. 1746. Gunnild f 1753 på Sjåvåg i Søndeled. Johanne f. ?Hilsen Gunnar Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Mange takk for dine opplysninger. Jeg har vært innom denne Gunnild flere ganger, men godt å få det bekreftet.Gården Have i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=34&filnamn=f10920&gardpostnr=159&personpostnr=6457&merk=6457#ovre>Lenke, Ingeborg Alvsdatter har altså vært gift med Gunnild sin bror Alv Christensen. Alv sin dåp fra FS Lenke og vielsen Lenke. Gunnild sin dåp fra FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Paulsen

Ja Ingeborg Alvsdatter på Have var først gift med Alv Christensen. Av de fire søskenene ble Alv og Anne boende på Have. Alv døde her i 1791. Gunnild og Johanne giftet seg begge i Oddernes. Jeg vet ikke hvor Johanne bosatte seg men hun var gift med en Nils Nilsen fra Oddernes.Hilsen Gunnar Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Paulsen

Ja det gjør det. Gården Have er omtalt i Fjære Bygdebok, bind 2 (Håbbestad krets) side 360-377Hilsen Gunnar Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.