Gå til innhold
Arkivverket

[#51683] Tyding av skrift -- nakne lik, døde i skipsforlis


Gjest Per Torgersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Torgersen

Trenger hjelp til å tyde deler av teksten i Amtmann Resens ordre fra 1729. Tre menn får i oppdrag å frakte de nakne likene som ligger på land til kirkegården. En Islandsk båt har forlist i Spind. Noen som klarer å se hva som står videre (fra toppen av bildet til 'Disse fremmede døde mennesker.' på slutten)?

bilete3258.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Videre følger rapporten fra de 'utskremte' (se bildet under):Følgende er min foreløpige avskrift. Der jeg er usikker har jeg satt inn ett nummer [x].Noen som er sikker på disse ordene (eller ser feil i det jeg har prøvd meg på)?--Efter forestaaend [1] [2] [3] [4] [5] og Amptmand Resens Ordre var vj underskrefne paa Scharvøen at besigtige disse døde mendsker.Hvilke vi forrefant at være saaleedes nedgraven i Jorden at hverken fugl eller noget slags dyr kunde beskadige deres legæmer og graverne kundt omkring med steener besat.Mens formedelst den sterke stand da dj begynte at oplade graven kunde der ingen hverken komme dem nær eller i nogen maade handsamme dem.Maadte der forlade dem paa dj stædder forblive.De som hafde begravet dem sagde /: som og tilbød med æd at beredne /: at dj udj [6] er klæder var nedlagt og paa det at ingen klage der over meere skulde indkomme.Blev om graverne giort karmer af bord, og der udj opfylt med jord, steen sampt torv der ovenpaa.Saa at dj ike-- (fortsetter på neste ark)

bilete3259.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

'Efter forestaaende høyædle og velbaarne hr Schoutbynacht og Amptmand Resens Ordre'Og det var formedelst den sterke 'stanch' fra likene 'da dj begynte at oplade graven kunde der ingen hverken komme dem nær'.Og 'udi deris under Klæder'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Da har jeg kontroll over rapporten; det nederste bildet / bildet i (2). Tusen takk for hjelpen.Denne var fra 11. mai 1729. Forliset hadde skjedd på høsten.Er det noen som kan hjelpe meg med de delene av ordren som jeg ikke helt klarer å tyde - bildet i (1)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Forsøk på transkribering bilete nr. 1:'at u-dyr Kand komme der til, Da ieg Disse Mennisker som imod min villie og ordre dem saa ilde haver handlet der for ved Lou og Rætt skal see dem tilstrekkelig til Rætte sett, Videre befales disse Bergere strax bem[eld]te Døde Legommer udj Kister at nedlegge og til Kirken henføre og der begrave i Kirkegaarden, saa fremot[?] ieg ike skal nødes at besøge dem med Stæfnemaal og paafølgende straf for Deris begangne u-skikelige handlende, Da ieg dem skal overbevise at de af samme Vrag er saa tilstrekelig bleven aflagt at de ike burde saa ilde have medhandlet Dise fremmede døde Mennisker,'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Veldig bra Gunnar!Men i linje to leser jeg: Disse _slemme_ Mennisker.Er du enig?Og der du har satt spørsmålstegn - kan det stå 'saa fremdt' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ja, Aud, naturlegvis skal det stå 'Da ieg saa befinder Disse slemme Mennisker...' Takk for at du såg dette!'saa befinder' er skrive til seinare. Eg hadde med 'slemme' på kladden, men kvalitetssikringa så langt på natt vart det så som så med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Tusen takk.De slemme menneskene var de som 'berget' skip og last og som angivelig la de døde nakne under en løs torv. Rapporten sier at likene var solid begravet i underklærne på en 'kirkegård' på Skarvøy og at behovet til å flytte dem til kirken ikke var tilstede. Hvor mange døde det var snakk om og hvem 'bergerne' var, sies det ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.