Gå til innhold
Arkivverket

[#51685] Anne Hansdtr. Heldeneie f. 10.09.1801. Hjelp til kirkebok.


Gjest Guri Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest Guri Brekke

Hei. Jeg leter etter Anne Hansdatter Heldeneie, født 10.09.1801. Faren het Hans Hansen, moren Kari Johannesdtr. Lurer på om denne er den rette, 3. spalte nr 13: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Fødte og døpte 1801, side 138. Står det Hans Hansen som far? Og hvem er faddere?Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det står Hans Helles Pb Anne.Faddere: Ole Wisdahl, Hans Helle, Guttorm Jons., Eldrie W.berg og Rannej ibidløkken.(W.berg = Valbierg i 1801, i dag skrives gårdsnavnet Valbjør. Ibidløkken = Valbjørsløkken slik det skrives i dag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Brekke

Takk for innlegg. Da tyder det nok på at dette ikke er min Anne, med mindre Helle og Helden kan ha noe til felles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Joda Guri, dette er din Anne!Helle og Helden er varianter av samme gårdsnavn.Jeg kikket på vielsen du nevner i tema nr. 51644, og der står brudens far oppført som Hans Hansen Resvold.Denne Hans er identisk med Hans Hansen Helle f. 1765, sønn av Hans Hansen Valde Nordre (1721-1780) g. 1747 m. Ingeborg Christensdtr. Fellese (1726-1774). Sistnevnte Hans arvet gården Helle ved testament etter sin morbror Erik Johnsen Helle som var barnløs.Hans og Ingeborg hadde i hvert fall seks barn. Sønnen Erik f. 1761 overtok på Helle etter foreldrene. Sønnen Hans bosatte seg på Resvold som var husmannsplass under Helle. (Han var altså husmann under sin bror Erik.)Denne Hans giftet seg 1789 med Kari Johannesdtr. Valde Nordre (1764-1834). De fikk 7 barn, hvorav Anne var nest yngst. Hans døde som sersjant og føderådsmann på Resvold i 1852.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Brekke

Tusen, tusen takk Aud, du er en kjempegod hjelper, både for meg og mange andre. Nå vet jeg at jeg er på rett spor. Du nevner Valde Nordre, er det en gård eller et sted? Ligger det evnt. i Vågå? Finner det ikke i 1801-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Aller først må jeg skynde meg og rette opp feil hjemsted på Kari Johannesdatter. Jeg skrev Valde Nordre, men det riktige skal være Visdal Nedre. Håper det ikke medfører alt for mye forvirring.Både Valde og Visdal er gårder i Vågå kommune, dvs gamle Vågå hovedsogn i Vågå prestegjeld.Valde Nordre: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f10515&gardpostnr=29&merk=29#ovre>Lenke Valde Søndre: Lenke Visdal Øvre: Lenke og Visdal nedre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Brekke

Det forklarer en av faddrene på Anne Hansdtr. (fra innledningen), Ole Wisdahl. Han var da onkelen hennes. Takk så mye :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.