Gå til innhold
Arkivverket

[#51689] Orkdal - Neraunet/Ødyn


Gjest Anna Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anna Nilsen

Prøver igjen å finne Johannes Olsen Neraunet og Elie Olsdatter Ødyn. De flyttet til Strinda (Steinan) i 1838, og kalte seg etter det Stene. Ved flyttingen til Strinda hadde de en sønn; Ole Johannesen, f. 1819 og en datter; Ane Johannesdtr. f. 1834. I 1841 fikk de nok en sønn som også ble kalt Ole Johannesen (født og døpt i Trh/Strinda). Etter flyttingen til Strinda og Ole Johannesens dåp i 1841 er de sporløst forsvunnet. Noen som har disse i sitt aneregister eller vet hvor de ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Brekke

Hei. Jeg har funnet Ole Johannesen på Strinda i 1838, men visste ikke at Johannes og Elie også hadde opphold der. Har heller ikke registrert Ole født i 1841. Begge må ha flyttet tilbake til Orkdal, Eli døde der 16.01.1862 og Johannes 25.08.1866. De fikk også en datter Ane 06.06.1823, død 15.07.1824.Dette er mine t.t.oldeforeldre. Ane f. 1834 er min t.oldemor.Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Hei Guri & takk for svar. Dette var nye og spennende opplysninger. Vet du noe mer om hvor de bodde når de flyttet tilbake til Orkdal? Kjøpte de en fx en gård der? Som du skjønner er jeg interessert i alt du vet om deres videre liv & etterkommere. Har ganske mye om etterslekten til Ole Johannesen (f. 1841) om du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Fant Elis død 16.01.1862 og bosted Somervold. Det forklarer at Ole Johannesens bosted ved konfirmasjonen i 1856 var Somervold. Trodde han var blitt 'utsatt' til slektninger i Orkdal, men nå ser det jo ut til at foreldrene også bodde sammesteds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Brekke

Jeg har ikke funnet Johannes på 1865-tellingen i Orkdal. Siden han døde i 1866 burde han være i dalen 'et eller annet sted'. Men siden Eli hadde Sommervold som bosted da hun døde i 1862 er det vel naturlig å tro at det var en av de gårdene/plassene de holdt til. Sommervold-gårdene ligger på Fannrem, rett over Øddyn der Eli kom fra.Datteren Anne ble gift med en fra Vågå. De kjøpte Sommervold 200-6, Gildalen og hadde den en kort stund. Solgte igjen i 1864 og flyttet til Roan i Bjørnør, Sør-Trøndelag. De står som utflyttet i 1865. Barna, unntatt datteren Oline (min oldemor) ble ikke med. Hun konfirmeres i 1874 og da bor hun på Sommervold!!!Ja, jeg er interessert i oppl. om Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Takk for opplysning om Anes flytting til Bjørnør. Fant hennes giftermål med Ole Olsen fra Vågå.I kirkeboka ser det jo ut som Johannes Olsen døde på Neraune, men finner han ikke der heller i 1865-tellingen. Finner heller ikke noe om de under Sommervold i Skrondals gardssoge. Bygdebøker er jo vanligvis en god hjelp for å få tips om hva man skal lete etter, men synes Orkdalsbøkene har veldig mange 'løse tråder'. Nå er jo heller ikke kirkebøkene for Orkdal av det mest opplysende slaget for dette tidsrommet.Om du har en mail-adresse kan jeg sende deg det jeg har om Ole Johannesen d.y.Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Brekke

På Nederøvne 363c er eieren Ole Olsen, 60 år. Han har en fosterdatter Oline Olsdtr. 6 år boende hos seg. Kan etternavnet være feilskrevet, at det skal være Johannessen istedet? Oline, datter til Anne og Ole, passer inn med tanke på at hun bodde på Neraune. al[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=f61638&gardpostnr=261&personpostnr=1419&merk=1419#ovre>LenkeHer er Anne og Ole på Bjørnør i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Hei! Jeg er, som du sikkert skjønner Guri;-) også interessert i denne slektsgreina!Jeg har noen slektspapirer fra Orkdal og der står det at Ole f 1832 døde 1875 i Bjørnør og hans kone Anne f 1834 d 1932 i Bjørnør.Jeg har ennå ikke begynt å sjekke ut opplysningene opp mot kirkebøkene da jeg ikke har begynt med denne slektsgreina. Må vel begynne nå da det foreligger nye opplysninger...Anne og Ole er min kones tipp-tipp oldeforeldre.Mvh Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Brekke

Her Stig. Her er vi igjen :-).......Anne døde 30.06.1932 og Ole 14.08.1875, begge i Roan. Se forøvrig debatt 51685, den er om Oles aner i Vågå.Som nevnt i forrige innlegg, har jeg lurt på hvor datteren deres Oline vokste opp. Jeg har funnet følgende: Hun var fosterdatter hos søstra til bestemor Elie, Martha gift med Ole Olsen på Nederøvne 363c. LenkeStig, du referer til slektspapir, har du kanskje samme som jeg, anetavle for Martha (datteren til Anton)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Hei! Det er nok den samme anetavlen, men da ut ifra søster av Martha; Anna Oline f 1885.Jeg har også merket meg debatt 51685 og har fått masse nye opplysninger - kjempegreier...Ellers så er også jeg interessert i opplysninger om Ole Johannesen d.y...Mvh Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.