Gå til innhold
Arkivverket

[#51692] Nok en kryptisk innskrift fra Høland


Gjest Kay Olav Winther d.e.
 Del

Recommended Posts

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Kan noen hjelpe meg å finne ut hva som står her? Det dreier seg om Bolette Mathea innførsel nr 114, år 1849. Hun ser ut til å være døpt 12. august i Høland kirke, men er hun født i juni eller juli? Far er vel Erik Christiansen, men hva står det forøvrig om foreldrene og fadderne m.v.? Se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hei Kay Olav, tror som deg at faren er Gårdmann??? Erik Christianssen Haugen og moren er Pernille Christophersdatter. Hun er nok født 30 Juni. Se hvordan presten skriver Julie for dåp 112/113 kontra no 98 med fødsel i juni og dåp i juli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Takk for lenken til en lettere leselig innførsel, Tore. Jeg håper bare Mini og Klokkerbok har samme faddere. Jeg har opplevd at det har vært forskjell. Og fadderne i den innførselen jeg oppgav lenke til, klarer jeg ikke med min beste vilje å lese.Finn, jeg må avsløre min pinlige uvitenhet. Hva er 'S+H 3'?Takk for lenken til FT1865, Bjørn-Erik. Du har funnet familien. Her er gården kalt 'Knold Haugen'. Andre steder heter den 'Haugen af Knold', men Erik er over alt kalt 'Gaardbruger' og 'Gaardmann'. Han er aktså ikke husmann. Kan noen lokalkjente si meg hvor jeg finner forklaring på forholdet mellom de to gårdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hei Kay Olav, skal ikke påberope meg å være lokalkjent men i matrikkelen av 1886 finnes følgende bruk med navn Knoll. En av disse er da 'din' Haugen, nemlig liste 106a. Eier er Ludvig Gulbrandsens enke.Ma 1886 105a1a Knoll Knoll105a1a Knoll Knoll105a1b Knoll Knoll105a1c Knoll Indlæggen105a2a Knoll Knoll105a2b Knoll Knoll105a3 Knoll Knoll105b Knoll Knoll106a Knoll Haugen106b Knoll Knoll106b Knoll Knoll106c Knoll Knoll106d Knoll KnollI Matrikkelutlkastet 1950 er Haugen delt ut av Knold og Haugen er da Grnr 65 Brn 8 og eies av Hjørdis GranerudForholdet må da være at Haugen er delt ut fra hovedbølet Knold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.