Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Tor Ivar Strøm

[#51697] Barbro Andersdatter Pletaneie

Recommended Posts

Gjest Tor Ivar Strøm

Prøver å finne opphavet til Barbro Andersdatter Pletaneie, komfirmert i Eggedal 1805 Lenke Hun ble gift 1810 men Knud Halvorsen Berg. Men hvem var hennes foreldre? og hvor kom de fra? Kan ikke finne henne i folketellingen for 1801, eller i bygdebøkene for Sigdal og Eggedal. Har også lett etter dåpen hennes i kirkebøkene fra Eggedal. Hun bør vel være født omkring 1790. Er det noen som kjenner til denne damen?mvh Tor Ivar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Kenneth Talmo

Kjenner ikke damen umiddelbart. Heller ikke hennes foreldre,men en Anders Torsen og Margrethe Guttormsdatter på Fyrandeie i Krødsherad hadde ei Barbro f. 1891. Det kan være en aktuell kandidat, men forløpig er dette bare et skudd i blinde.Har du faddere på noen av Barbro og Knut sine barn. Har en litt flaks kan det jo være søsken av Barbro der. Barbro fra Fyrandeie hadde søsken med følgende fornavn; Guttorm, Gonnor (Goro), Tora, Ivar og Ola.mvh Tor Kenneth

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Peter Wiborg

Barbro på Fyrandeie gifta seg meg Ole Larsen Redalen den 14 JAN 1815, Krødsherad, Buskerud.Jan Peter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Ivar Strøm

Takk Tor Kenneth. Har sjekket ut denne Barbro. Som Jan Peter riktig sier ble hun gift i 1815 med Ole Larsen Redalen. Her er dåpen til Barbros første barn, Ingeborg f. 1812:Lenke Dåp nr. 19mvh Tor Ivar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, hva med hun som er født 29 MAR 1789 på Scharud-Eie i Viker/Norderhov, Buskerud? Foreldre: Anders Olsen & Guri LarsenIngeborg f. 1812 står som Schadelandeie... kan det være Scharud-Eie? Med tanke på navn... Ingeborg er kanskje oppkalt etter farmor? Kanskje Guro er oppkalt etter mormor?Ingeborg Knudsen Schadelandeie 1812 Eggedal, BuskerudGuri Knudsen Aaseneie 23 DEC 1814 Eggedal, BuskerudAnne Knutsen 1817 Eggedal, BuskerudGurine Knutsen 1818 Eggedal, BuskerudIngeborg Knutsen 1820 Eggedal, BuskerudHalvor Knudsen 26 NOV 1820 Eggedal, BuskerudHalvor Knudsen 19 SEP 1822 Eggedal, Buskerud[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f10613&gardpostnr=199&sokefelt=skjul&merk=5839>Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Ivar Strøm

Hei igjen Jan Peter.Kan ikke utelukke at hun kom fra Norderhov, men finner Anders Olsen og Guri Larsen i Eggedal. Barna du nevner er riktige bortsett fra Gurine f. 1818 og Ingeborg f. 1820. Derimot var de en tur i Skoger i Vestfold hvor de fikk en datter Anne f. 1818. Den første Anne f. 1817 døde bare noen dager gammel før familien flyttet til Skoger. De kom tilbake til Eggedal i 1819/1820 og bodde antagelig i Eggedal resten av livet.mvh Tor Ivar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Ivar Strøm

Hei BeritHar sjekket litt på denne, men er fortsatt ikke helt sikker. Jeg tror kanskje det er denne Barbro jeg har funnet i FT 1865 for Ådalen.LenkeForøvrig vet jeg ikke om foreldrene til Barbro noen gang bodde i Eggedal, jeg vet bare at Barbro ble komfirmert i Eggedal i 1805 (se inlegg 1).mvh Tor Ivar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Er det kanskje noen andre du da nevner på første linje i (6) da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Barbro dpt. 29/3 1789 Viker er ikke den riktige. Hun ble gift 1816 med John Johnsen Storruste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Ivar Strøm

Hei igjen BeritDet er en glipp fra min side i innlegg 6, det skulle stått finner dem ikke i Eggedal.Da stemmer den Barbro f. på Norderhov med den jeg fant i folketellingen 1865 i Ådalen. Jeg har ikke gitt opp håpet enda.mvh Tor Ivar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila Kornstad

Den Barbro Andersdatter du fanti Ft 1865 er vel den samme som Berit skriver om i innlegg 10. Hun hadde jo sønnen Syver Jonsen, 39 år, i 1865, og Viker er i Ådal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila Kornstad

Syver Johnsens konfirmasjon i Viker kirke 1842 (på høyre side). Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Ivar Strøm

Ja, det er riktig, Laila, Jeg har nå utelukket denne kvinnen, men jeg håper fortsatt på lykketreff. Hennes foreldre er det siste paret jeg mangler for å ha mine forfedre komplett i 7 generasjoner.mvh Tor Ivar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Kenneth Talmo

Da har du ihvertfall fått eliminert to 'aktuelle' damer. Da er ihvertfall det gjort.Jeg prøvde med et skudd i blinde i innlegg 2. Her kommer et nytt slikt skudd basert på at det var en del trafikk mellom Flå i Hallingdal og Eggedal. På gården Tollefsrud i Flå er det to jenter med passende navn og alder ved tellinga i 1801. Det er også ei på gården Børdal. For alt jeg vet kan du jo ha sjekket disse ut av saken, men jeg bringer dem på banen jeg. Kanskje kjennere av Flå vet hvor disse jentene havnet?mvh Tor Kenneth

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Ivar Strøm

Takk for tipset Tor Kenneth, jeg skal prøve å sjekke disse videre, hvis ingen andre har opplysninger om dem.mvh Tor Ivar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg har tatt en bråtitt på konfirmasjonsinnføringen i de skannede kirkebøkene for Nes sogn. Finner Barbra Andersdatter Bÿrdahl konfirmert i 1807. Så hun er dermed også ute av saken. Men disse to Barbra'ene på Tollefsrud så jeg ikke noe til som konfirmerte mellom 1804 og 1809. Men tør ikke garantere at de ikke er der. Kan vel kalles lynlesing det jeg bedrev.mvh Tor Kenneth

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Ivar Strøm

Hei igjen. Den ene av de to som gjenstår er da iflg. FT. bare 2 år, og det virker som det er litt lite selv med slingringsmonn. (Komfirmert i 1805). Derfor tror jeg at jeg konsentrerer letingen etter hun som er datter av Anders Embretsen.mvh Tor Ivar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

I 1801 så er det igjen 2 BA i Nes BU, men det finnes også en B.Endresdt. 13 år på Tollefsrud Flå i Nes BU, som enten er 1/2 søster eller søster til Barbra A. 9 år, samme familie. Synes noen ganger så blir Anders og Endre mikset litt sammen. Lenke til 1801 Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Ivar Strøm

Takk Berit, jeg må se litt mer på dette. Det er jo litt merkelig med to døtre med samme fornavn men forskjellige farsnavn. Begge er nevnt som 'deres barn' i FT. jeg må prøve å finne deres dåp eller komfirmasjon så snart jeg får litt tid.mvh Tor Ivar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Kenneth Talmo

13 år gamle Barbo Endresdatter som er på Tollefsrud i 1801 er døpt Barbroe. Det skjedde 29 juni 1788 i Flaa Kirke. Foreldrene var; Anders og Astri Dokken som uten nevneverdig tvil er det samme paret vi finner med tre barn på Tollefsrud i 1801. Faddere var; Guri & Halvor Gabkind, Margit Nilsdtr,Randi Tollevsdtr og Thor Halvorsen.Den andre Barbro har jeg foreløpig ikke funnet, men det tredje barnet; Kari, ble døpt i Flå Kirke 31. jan. 1796. Foreldre Anders og Astri Stavns...(eie,moen,sjøen?)Ellers så var det vel sånn på denne tiden i Sigdal/Eggedal at jentene ble konfirmert som 16/17/18 år gamle. I hovedsak ihvertfall. Dermed passer jenta døpt i 1788 godt som konfirmant i 1805. Den jeg så langt ikke har funnet døpt, som sies å være ni år i 1801, passer noe dårligere.Men problemet er forstatt ikke løst, selv om Barbro fra Tollefsrud opprettholder sitt kandidatur. Hallingdalsekspertisen bør lokkes på banen, konfirmasjonslistene for Nes/Flå bør gjennomgås for eventuelt å finne disse Barbrojentene der, også konfirmasjonen til Kari kunne være interessant. Er de konfirmert i Nes/Flå er de jo straks ute av bildet,ettersom 'vår' Barbro konfirmeres i Eggedal i 1805.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Ivar Strøm

Hei igjen Tor Kenneth. Har sett igjennom komfirmantene i Nes, men kan ikke finne dem der. Jeg kan ikke finne listene for 1812 riktignok. Med tanke på Kari kan jo det være et aktuellt årstall. Jeg kan heller ikke finne komfirmasjoner fra Sigdal/Eggedal 1812-1815. Har også sjekket alle faderne til Barbros barn, men heller ikke der er det spor etter noen Anders/Astri eller Andersdøtre/sønner.mvh Tor Ivar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Ivar Strøm

Kanskje et nytt spor i saken. Har funnet et dødsfall i Eggedal 1842 (nr. 21) Anders Nielsen Pletaneie, 73 år gammel. Han kan jeg ikke finne i Sigdal/Eggedal bøkene og jeg finner ham ikke i Sigdal under FT 1801. Alderen kan jo passe, f. ca. 1769. Men hvor?mvh Tor Ivar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×