Gå til innhold
Arkivverket

[#51698] Sølfast Ingvaldsen på Sølfastøya


Gjest Stein Auestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Auestad

Jeg har begynt å ta en titt på min samboers slekt nå, og i den forbindelse har jeg kommet over en Lars Sølfastsen, døpt i Bragernes kirke 21.10.1759 som 'Sølfast Ingvaldsens barn'. Larsblir gift i Skoger 18.12.1790 med Inger Christensdatter. Hun kalles Svarterud ved vielsen.Så langt har jeg funnet fire barn til Lars og Inger:Søren, dp. 17.7.1791 på Bragernes. Senere bor han på Berskaugeiet.Johannes, dp. 13.1.1793 på Bragernes.Christen, dp. 18.1.1795 på Bragernes.Christine, dp. 31.1.1796 i Frogner kirke i Lier.Ved de to eldste barnas fødsel bor Lars og Inger på Sølfastøya. Ved dåpen til Christen kalles de Pukerud.Ved folktellingen 1801 nevnes Lars, Inger og de to eldste barna under Lian hovedgård i Lier. Den eneste andre personen med patronymet Sølfastsen i Buskerud i denne folketellingen er for øvrig også bosatt i Lier, det er en Johannes Sølfastsen, 59 år gammel, bonde på Bergfløtt og i sitt andre ekteskap.Det er det jeg har klart å hoste opp så langt. Når det så gjelder Sølfast, står jeg helt fast. Jeg har så langt ikke funnet noe konkret om ham utover dåpen til Lars. Ingen kone, ingen vielse, ingen flere barn. Alt jeg vet, er at Drammen byleksikon forteller at Sølfastøya er oppkalt etter ham.Men som et avsluttende apropos: Jeg finner en Sølfast Sørensen som gifter seg i Skoger i 1751: 'Apprilus dj 24 Copolert Sølfest Sørensen med gudfrygtige Eli Gunbiørns Daatter.' Denne Søren figurerer for øvrig også i dåpslistene på Bragernes.Så det uunngåelige spørsmålet: Er det noen som kjenner noe mer til den godeste Sølfast? Alt er åpenbart av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror ikke det er mange med hans navn Sølfest/Sylfest så der for tror jeg dette må være trolovelsen 22/5 og vielsen hans 14/7 1738 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Sølfastøen br nr 7 gård nr 2.Sølfastøen anføres det om i 1793 at øen intet matrikkelnr hadde, men fra uminnelige tider hadde vært separert eiendom. Den har øiensynlig sitt navn fra Sølfast Ingvaldsen, som eiet den, og hvis hustru Inger Johannesdtr, 1788 skiftet sitt og mannens fellesbo mellom 3 myndige sønner. Johannes som bodde på Lie, Ole og Lars, Lars eide øen til 1793. Senere gikk øen under PukerudSkogerboka s 106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.