Gå til innhold
Arkivverket

[#51699] Tolking Kirkebok Gausdal 1726


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Her trenger jeg litt hjelp. Noe går greitt, noe er jeg usikker på og har satt spørsmålstegn bak, og noe finner jeg ikke utav, og har satt en klamme:Gausdal 9. februar 1726Lenke'Døbt Ole Olsen Kalstads SIMEN, fadd: (??), Peder? Roquam, Gunhild Roquam, (??) Brenden?, Marit Kalstad.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Er det 'Ole Olsen Kalstads Simen, fade: Axel Sten, Svend Ro|qvem, [Hos]kild Roqvem, Sophie Svens..oed, Marit Kalstad'.??Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Fadderane ser ut til å vere, under tvil,: 'Axel Steen, Svend Roqveen, Askild[?] Roqveen, Sophie S[....], Marit Kalstad.' Eg er ikkje kjend med stadnamna, heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ja, jeg støtter tolkning av Sten som Steen, men er mer usikker på Roqveen i forhold til Roqvem. Hva heter gården nå, og hva er kjent i Oluf Ryghs Norske Gaardnavne?Askild høres mer rimelig ut enn Hoskild. Da gjenstår vel bare gårdsnavnet til Sophie.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Da er det vel bare Sohie igen, det er ikke lett å bli klok på håndskriften, men han skriver åpne e'er, som mer likner en moderne u:Ole Olsen Kalstads SIMEN. Fadd: Axel Steen, Svend Roquam, kan det være Harkild? (første bokstav kan være en H, og se den åpne a'en hvis det nå er en a) Roquam, Sophie S...., Marit Kalstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ja, jeg tror du har rett. Det er noen kryssende linjer her som gjør de to første bokstavene utydelige, men når jeg prøver å se bort fra dem så ser det ut som Sven(d)sd, ja. Tror jeg kjøper den med mindre noen kommer med et bedre forslag. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Litt underlig at Sophie skulle være nevnt med patronym, idet de andre er nevnt med gårdsnavn. Har du søkt blant fadderne i årene før og etter? Kanksje finner du henne nevnt som fadder flere ganger, og da kan navnet være tydeligere å tolke.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

De to første er tvilløst 'Sv', vi har følgelig lett for å lese de to neste som 'en'.Det finnes en gård Sveen i Gausdal, men det er de siste bokstavene jeg ikke får helt grep på.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Are (12) har et godt poeng: ingen av de andre fadderne er benevnt med patronymikon, så hvorfor skulle Sophie være det. Jeg skal se etter søsken, men jeg mangler årstall, så det vil ta litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg er ikke hjemme akkurat nå, og sitter ved en fremmed maskin uten notatene mine. Men, nei, jeg har ikke bryllupet. Derimot fant jeg denne, godt nede på siden: Lenke som må være søsteren Anne, født i 1723. (Bekager at jeg ikke har laget utsnitt, det kan jeg gjøre i morgen.) Men jeg kan ikke 8i fartyen se at det hjelper oss med Sophie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Dere diskuterer Sophies etternavn. Jeg synes at det står en d på slutten av ordet, hvilket antakelig betyr datter, og etternavnet for øvrig tyder jeg som Stepends + d(atter). Stependsdatter får jeg til at det står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Den første fadderen er nok Axel Stene, Steine eller Stene er jo gårder i bygda.Harkild Roqvem er riktig. I 8 sies det at det var 'en del' brukt i Gausdal. Det ser ut til å være brukt i etterslekten til Harkild Andersen Rokvam f. ca. 1623, men han er så vidt jeg vet den første navnebæreren i Gausdal. Jeg har først funnet ham i 1661, tidligere nevnes Torkild (Mikkelsen) der. Harkild Rokvam i 1726 må være Harkild Olsen, hvis mor Anne Harkildsdatter var datter til Harkild Andersen Rokvam. Hun giftet seg med Ole Svendsen Vålen (Vole), og de bodde på Rokvam.Svend Olsen Rokvam var bror til Harkild Olsen.Axel eller Axle Svendsen Stene var bror til Ole Svendsen Vålen/Rokvam, og var blitt adoptert av Anne Harkildsdatters søster Kirsti Harkildsdatter f. ca. 1655, g.m. Nils Jacobsen Nordre Stene (ca. 1645-1722). De hadde ikke barn, så i tillegg til Axle Svendsen Vålen, som var Nils' fetters sønn, adopterte de Kirsti Harkildsdatters brordatter Rønnaug Andersdtr., som også var Nils sin søsterdatter. Disse to giftet seg og bodde på Stene.Jeg tror Sophie Svensrud må være riktig, det finnes en slik gård i Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Takk for alle gode forsøk. Det er også noe annet som ender på en d. Kan det være et -rud-navn?Og dette er nok søsteren Anne f 1723. Det står riktignok bare Ole Kalstad, ikke Ole Olsen Kalstad. Får håpe det ikke var to Ole Kalstad på den tiden.

bilete3269.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Fadderne i 1723 er: Ole Hielmstad, Ole Norgl: (Nordgården), Min hustrue (prestens), Giertrud Forset, Sophi Forset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.