Gå til innhold
Arkivverket

[#51701] Telemark ferdig scannet ?


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

Ser at en lokalavis melder at kirkebøkene for Telemark nå er ferdig scannet, sammen med resten av kirkebøkene under statsarkivet på Kongsberg. Er det noen som kan bekrefte om dette er riktig...Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror det er riktig at kirkebøkene for Buskerud, Telemark og Vestfold er ferdig *scannet*, men det er mulig at det gjenstår noe *indekseringsarbeid*. Senest for et par dager siden ble Andebu 1623-1738 lagt ut, f.eks.Uansett er det godt mulig at Statsarkivet Kongsberg er ferdig med sin del av jobben. De seneste Vestfold-bøkene som har blitt lagt ut, er kirkebøker som er ført sogn for sogn, og slike kirkebøker er det Riksarkivet som indekserer selv (så vidt jeg vet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven E. Langseid

Jeg håper ikke arbeidet med å scanne Telemark er ferdig og legges ned. Jeg venter på Klokkerbok/Ministerialbok for Bamble 1900-1920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stian B. Kjendal

Hei!Problemet med denne boka er at den ikke er avlevert til arkivet. Den ligger fortsatt på prestekontoret i Bamble.Men i Grenland Ættehistorielag har denne blitt avfotografert. Så enten kan du kjøpe den der, eller hvis du har et enkelt spørsmål, så kan jeg slå opp for deg.MvhPer Stian B. Kjendal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silje Brokke Stenersen

Hei!Jeg finner ikke noen kirkebok for Nissedal/Treungen for 1887 og framover. Er det noen som vet hvorfor denne ikke er lagt inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Denne oversikten viser hva som var innlevert og mikrofilmet fra Telemark pr. 2004: LenkeListene oppdateres ikke lenger, så noe kan ha kommet til de siste tre åra, men det som verken står på lista eller finnes som scannede kirkebøker, er ventelig ikke levert inn til Arkivverket (alternativt er bøkene tapt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Joda, det stemmer at vi har lagt ut alle til nå mikrofilmede kirkebøker fra Telemark, også de som er inndelt etter kirkesokn. Vi har unnlatt å skanne og legge ut 12 mikrofilmede bøker fra Telemark, fra hhv. Fyresdal, Holla, Kviteseid, Lårdal, Nissedal, Rauland, Sauherad og Vinje, da opptakene av disse er så mangelfulle at vi heller vil gjøre nye opptak av dem senere. Boken som etterspørres i innlegg 3 er pt. ikke avlevert til Statsarkivet i Kongsberg. På samme måte er vi helt ferdig også med Buskerud, hvor vi har unnlatt å legge ut 2 bøker fra Lier med mangelfulle opptak og Vestfold, hvor vi har unnlatt å legge ut 3 bøker fra hhv Borre, Lardal og Våle med mangelfulle opptak.Vi har også sluttført Statsarkivet i Oslo (Østfold, Akerhus, Oslo) og Statsarkivet i Bergen (Hordaland m/Bergen, Sogn og Fjordane).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom det er indekseringen som er avsluttet, må jeg få etterlyse kommunikantlistene fra Bergen. Jeg har forstått det slik at disse protokollene også skulle skannes i forbindelse med kirkebokindekseringen, og for Bergen er jo dette materialet nokså omfattende - og viktig etter som det jo i praksis fungerer som en slags folketelling for mange år fra slutten av 1600-tallet til begynnelsen av 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

(8): Sluttført både skanning og indeksering av alle til nå mikrofilmede kirkebøker. Bøker man evt. måtte savne er enten a) nylig avleverte til statsarkivet og står på vent for filming/skanning eller b) ennå ikke avlevert.(9): Det har ikke ligget innenfor prosjektes rammer å tilgjengeliggjøre kommunikantbøkene nå, samtidig med kirkebøkene. Disse er ikke mikrofilmet, men er øremerket for fremtidig overføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Vi har ikke dette på dagsorden i inneværende år, iallfall. I de aller nærmeste årene vil vi ha sterkt fokus på tilgjengeliggjøring gjennom digitalisering av allerede mikrofilmet kildemateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Kaste Kaasa

Hei! Finner heller ikke konfirmasjon for Heddal for perioden 1784-1814. Er det jeg som ikke finner det, eller er det ikke lagt ut? Kommer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

På registersida i kirkeboka for 1784-1814 (Lenke) er det angitt at konfirmerte er innført på folio 115-125.Det ser likevel ikke ut til at disse sidene er mikrofilmet/scannet. Om det betyr at det har skjedd en feil eller om sidene faktisk er gått tapt, vet jeg ikke. Men registersida er (så vidt jeg vet) utarbeidet av Arkivverket, hvilket skulle tyde på at sidene fantes den gangen boka ble avlevert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Kaste Kaasa

De finnes, vi har dem på Notodden historielags hus som kopier (bokkopier). Muligens også som mikrofilm, men det kan jeg sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Kaste Kaasa

Nå var jeg kanskje litt rask, du sier jo at de ikke er mikrofilmet, da finner nok ikke jeg dem heller på mikrofilm! Men som kopier i bokform har vi dem. Savner dem på nettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.