Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Alv Edvardsen

[#51704] Slekten Greger på Helgeland, ca 1700 -tallet

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Er det noen som har oversikt over denne slekten som kan hjelpe å løse en gåte ? - Det er sk. etter Anna Maria Greger, (S. Edvardsen skifter) - i 1727. - Hun var g.1.m. Johan Andersen, sk. 1725. - Hvem var han ? -- Anna Maria var så g.2.m. Ole Jonsen. - Hvem var han ? -- På samme gård bodde åpenbart gullsmed Nils Joensen Greger, som var g.m. Pernille Dass, - søster av Hr. Petter på Alstahaug. -- Nils Joensn Greger skulle først ha bodd og praktisert på Tjøtta, men fl. til denne gården på Leines i Leirfjord. -- I en nyss utkommet bok, er barna av Nils og Pernille ført opp, men da ingen Anna Maria. - Vet noen hviken forbindelse det var mellom henne og Nils Joensen Greger ? --Mvh. Alv. --

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Hei!Børster støv av dette tema, men du har antakelig for lengst fått svar på dette:I 1717 var det Anna Marie Gregers som ble trolovet på Tjøtta - se til høyre i kirkebok, Nordland fylke, Tjøtta i Alstahaug, Ministerialbok nr. 817A01 (1714-1737), Kronologisk liste 1717, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16569&idx_id=16569&uid=ny&idx_side=-35>Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Takk skal du ha, men dette har jeg fått avklart for ganske lenge siden. - Altså at Anna Maria var dr. av Nils Jonsen Greger, Tjøtta, fra Tr. heim og Peternille Petersdr. Dass. -- Familien fl. åpenbart til Ytre Leines i nuv. Leirfjord komm. -- Jeg har fått den fortåselse at hun var g.3.g.r. - Hennes 3. make skulle hete Ole Joensen og de skal ha blitt g. 13.01.1725. - Hvem hans foreldre var er fremdeles ukj., så dersom noen vet, tar jeg gjerne imot. - (Det var litt vanskelig å lese skriften på den utlagte Lenken du la ved.) - m.v.h. Alv. -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Michael Moum

Nils Joensen Greger het iflg. Marcus Carstensen Volquarts NICLAS Joensen Greger, da han oppkaller sønnen sin Niclas. Se Sør-Trøndelag fylke, Ørland, Ministerialbok nr. 659A01 (1709-1731)side 160

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alv Edvardsen

Takk for avklaringen. -- Det kan være jeg er på usikker grunn, men jeg tror at Nils egentlig er en forenkling av samme navn. -- Slik sett har jeg observert at en annen Niklas (Niculas) omtales som Nils på det Svenske sleksforum. -- Men det er naturligvis riktig at navn skrives slik eieren av navnet skriver det. -- M.v.h. Alv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive