Gå til innhold
Arkivverket

[#51704] Slekten Greger på Helgeland, ca 1700 -tallet


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Er det noen som har oversikt over denne slekten som kan hjelpe å løse en gåte ? - Det er sk. etter Anna Maria Greger, (S. Edvardsen skifter) - i 1727. - Hun var g.1.m. Johan Andersen, sk. 1725. - Hvem var han ? -- Anna Maria var så g.2.m. Ole Jonsen. - Hvem var han ? -- På samme gård bodde åpenbart gullsmed Nils Joensen Greger, som var g.m. Pernille Dass, - søster av Hr. Petter på Alstahaug. -- Nils Joensn Greger skulle først ha bodd og praktisert på Tjøtta, men fl. til denne gården på Leines i Leirfjord. -- I en nyss utkommet bok, er barna av Nils og Pernille ført opp, men da ingen Anna Maria. - Vet noen hviken forbindelse det var mellom henne og Nils Joensen Greger ? --Mvh. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Grethe Flood

Hei!Børster støv av dette tema, men du har antakelig for lengst fått svar på dette:I 1717 var det Anna Marie Gregers som ble trolovet på Tjøtta - se til høyre i kirkebok, Nordland fylke, Tjøtta i Alstahaug, Ministerialbok nr. 817A01 (1714-1737), Kronologisk liste 1717, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16569&idx_id=16569&uid=ny&idx_side=-35>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Takk skal du ha, men dette har jeg fått avklart for ganske lenge siden. - Altså at Anna Maria var dr. av Nils Jonsen Greger, Tjøtta, fra Tr. heim og Peternille Petersdr. Dass. -- Familien fl. åpenbart til Ytre Leines i nuv. Leirfjord komm. -- Jeg har fått den fortåselse at hun var g.3.g.r. - Hennes 3. make skulle hete Ole Joensen og de skal ha blitt g. 13.01.1725. - Hvem hans foreldre var er fremdeles ukj., så dersom noen vet, tar jeg gjerne imot. - (Det var litt vanskelig å lese skriften på den utlagte Lenken du la ved.) - m.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Michael Moum

Nils Joensen Greger het iflg. Marcus Carstensen Volquarts NICLAS Joensen Greger, da han oppkaller sønnen sin Niclas. Se Sør-Trøndelag fylke, Ørland, Ministerialbok nr. 659A01 (1709-1731)side 160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk for avklaringen. -- Det kan være jeg er på usikker grunn, men jeg tror at Nils egentlig er en forenkling av samme navn. -- Slik sett har jeg observert at en annen Niklas (Niculas) omtales som Nils på det Svenske sleksforum. -- Men det er naturligvis riktig at navn skrives slik eieren av navnet skriver det. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.