Gå til innhold
Arkivverket

[#51707] Slekta til Tore Olsen Bolstadeiet i Vågå f.ca.1739 og hustru Marit Andersd


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Er det noen som kjenner opphavet til Tore Olsen husmann på Bolstadeiet i Vågå og hans hustru Mari Andersdatter f.ca.1757.Følgende er oppgitt i folketellingen 1801:Tord Olsen husbonde 62 år gift 2.gang husmann, Mari Andersdatter hustru 44år gift 1ste gang, Ole Tordsen sønn 2år, Gunhild Torsdatter 12år datter.Tore Olsen giftet seg første gang i 1764 med Kari Knudsdatter. Han giftet seg annen gang 1787 med Mari Andersdatter.Han hadde med sin første hustru Kari Knudsdatter, følgende barn: Rønnaug f.1765, Anne f.1769.Han hadde med sin andre hustru Mari Andersdatter følgende barn: Gunhild f.1788, Ole f.1799Det var skifte etter Kari Knudsdatter Bolstadløkken 1782. Enkemann Tord Olsen. Deres barn var da Rønnaug Tordsdatter 18år og Anne Tordsdatter 12år.Dette er alt hva jeg vet om folka på Bolstadeiet/løkken. Er det noen som har informasjon om disse folka?Ole Tordsen Bolstadeiet f.1799 er min tre ggr tippoldefar. Han giftet seg med Marit Østensdatter Bjølstadeiet. De fikk sønnen Østen Olsen Åsengeiet f.1828. Han giftet seg med Rønnaug Kristensdatter Rottemseiet f.1831. De fikk sønnen Tore Østensen Lien f.1758, som flyttet ut til Bud i Romsdalen, hvor han bodde på Karlsvik. Han var skomaker. Han er min tippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Vielsen til Mari's foreldre; par nr. 12 i første kolonne: LenkeDet er jo foreløpig svært usikkert om dette er den Mari som ble gift til Bolstadløkken, men i så fall er det kanskje her tilknytningen til Heidal forklares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk til Aud.Tord Olsen Bolstadløkken er fadder to ganger for en Ole Andersens barn:Ole Andersens barn Ole født 1786 Faddere: Tord Bolstadløkken, Resten av fadderne har jeg problemer med å tyde, men kanskje Gulbrand Bolstad, Anbjør ibd, Lisbeth Østrem, Ane (Klones?)Ole Andersens barn Tord født 1788 Faddere: bl.a. Tord Bolstadløkken. Resten av fadderne har jeg problemer med å tyde Anders..., Ragnild ..., Aa..., Anne Olsdatter?Det er jo nærliggende å tro at dette kunne være en bror av Mari Andersdatter. Kan også selvsagt være slekt på Tore Olsens side. Navnet Anders forekommer tidligere blant faddere der også.Jeg har ikke greid å identifisere denne familien i 1801 folketellingen.Jeg vet derfor ikke hvor Ole Andersen hørte hjemme og hans alder.Det er tydelig at det skilles mellom navnene Marit, Maren, og Mari. Mari på Bolstad kalles konsekvent Mari.Dette samsvarer med Anders Berthelsens datter Mari. I folketellingen er det tilsammen 3stk Mari/Marit Andersdøttre. En Mari (Bolstad)44år, en Mari (Bjølstad)45år og en Marit (Austrem) 45år. I tidsrommet 1756/58 er det døpt en Marit Andersdatter, en Maren Andersdatter og en Mari Andersdatter.Tore Olsen Bolstadeiets datter Gunhild burde normalt være en oppkalling av Tords første kone eller en oppkalling fra moren Mari Andersdatters slekt (hennes mor).Siden jeg i utgangspunktet ikke kjente til noen Gunhild på morsiden syntes jeg dette gjorde det litt usannsynlig at Anders Berthelsen og Ingeborg Stephensdatter skulle være Mari Andersdatters foreldre. Navnet Ingeborg er jo ikke blant barna til Tord og Mari.Etterhvert har jeg funnet ut at Anders Berhelsen iallefall hadde følgende barn: Gunhild, Synef, Ågot og Anders. Så langt har jeg ikke funnet noen Ole. Jeg har ikke lett etter 1758.Siden Gunhild er Anders og Ingeborgs tilsynelatende eldste datter, er vel dette trulig oppkalling av Anders eller Ingeborgs mor. Da er det jo ikke så urimelig å anta at Tord Olsen Bolstadløkkens barn Gunhild er oppkalt etter sin oldemor, eventuelt fordi Gunhild Andersdatter sannsynlighvis har dødd ung og det har vært viktig å føre dette navnet videre?Det jeg synes er veldig rart er at jeg ikke kan finne noen Berthel eller Stephen Anderssønner. Det vil jo si at hverken farfar eller morfar er oppkalt. Nå har jeg ikke bredbånd for tiden og nedlasting av kirkeboksidene går veldig seint. Kanskje har jeg greid å hoppe over noen av Anders sine barn.Når det gjelder Ingeborg Stephensdatter lurer jeg på om det kan være henne eller en søster av henne som står, som datter på Stene i mantallet 1736. Navnet er der Imbjørg Stephensdatter.Er det noe kjent om denne slekta på Stene?Hva med Anders Berthelsen. Er det kjent hvor han kan stamme fra? Berthel var sikkert ikke så mye brukt i Vågå på denne tida. Jeg har sett en Tore Berthelsen og en Ole Berthelsen med barn på samme alder som Anders Berthelsens barn. Kan de være hans brødre?Til slutt lurer jeg på hva som hører til Heidal og hva som hører til Vågå i denne sammenhengen. Ble Anders Berthelsen og Ingeborg Stephensdatter gift i Heidal kirke? (innlegg 3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.