Gå til innhold
Arkivverket

[#51708] Kristen Toresen Stadeeiet i Vågå f.1771 og hustru Anne Olsdatter f.ca1778


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Denne familien finnes under Stade 1801:Tord Kristensen mand 30år 1.ekt. bruker plads, Anne Olsdatter 23år hans kone, Barna var Kristen Tordsen 2år, Marit Tordsdatter 3år.Det ser ut for meg som om familien har bodd på en plass Hesthagen (under Rottem?).I såfall hadde de følgende barn: Marit f.1797, Kristen f.1799, Imbjørg f.1802, Tord f.1805, Ole f.1808, Amon f.1811Tord Kristensen og Anna Olsdatter giftet seg 1797.Jeg mener å kjenne foreldra til Tore Kristensen f.1771. De må ha vært Kristen Toresen f.ca.1738 gm. 1765 Marit Mikkelsdatter f.ca.??. Jeg vet ikke hvor de bodde eller deres opphav. Jeg tror en søster av Marit Mikkelsdatter kan ha vært Kari Mikkelsdatter gm Amund Knudsen Skurdal (Skaar).Kristen Toresen og Marit Mikkelsdatter hadde følgende barn: Tore Kristensen f.1765, Ingri Kristensdatter, Ingri Kristensdatter f.1769, Tord Kristensen f.1771, Mikkel Kristensen f.1774, Iver Kristensen f.1778Er det noen som har kjennskap til denne familien?Jeg er spesielt interessert i opphavet til Anne Olsdatter f.ca.1778. Det er en Ole Berg som har en datter Anne Olsdatter dette året. Kjenner noen til henne? Kan dette være den senere Anne Olsdatter gm Tord Kristensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kai M Kveum

Dette er del av min slekt også. Jeg mangler, som deg, opplysninger om Anne Olsdtr f.1778, d.1864. I mine notater har jeg 4 barn: 1. Kristen Tordsen f.1799 2. Marit Tordsdtr f.1798 3. blank 4. Iver Tordsen f.1815, som er min forbindelse Iver var yngst av 4 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hva med Iver Torsen Hestehagen Stade-eie f 9 jul 1815? g m Anne Hansdatter Blankenborg. Fadderene til Iver: Faddere : Anders Amundsen Præstegaard-eie, Guttorm Olsen Nordre Snerle, Aaste Arnesdatter Østremeie, Kari Andersdatter Svenstadeie. Hører han ikke også heime her? Barn Tor Gunhild og Mari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Barn nr. 4, Iver i (2) er vel identisk med Iver Torsen Hesthagen i (3).Vet noen av dere hvem eldste sønnen, Kristen (f. 1799) giftet seg med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knusen

(4)Jeg mener han må være Kristen Toresen Stadeeiet 25år som i 1823/1824 gifter seg med Ranney Henningsdatter Lyeneiet 27år.Denne Ranney Henningsdatter er sannsylighvis datter av Henning Andersen f.ca.1749 på Rustmoen og Anne Toresdatter Klones f.ca.1759.Sistnevnte Anne Toresdatter tror jeg er datter av ekteparet Tore Havorsen og Rannei IversdatterKristen Toresen Stadeeiet og Ranney Henninsdatter mener jeg er foreldre til Rønnaug Kristensdatter Rottemseiet ,som giftet seg med Østen Olsen Åsengeiet født 1828. Østen Olsen Åsengeiet var skomaker og det samme var sønnen Tore Østensen Lien, som boatte seg i Karlsvika i Bud Romsdalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Kai, iflg. FS blir det født en OLE TORDSEN i Vågå i 1809 med foreldre Tord Kristensen og Anne Olsdatter. Rent tidsmessig passer dette, og navnet kan også passe (oppkalt etter bestefaren). Problemet er at jeg ikke greier å finne igjen dette i kirkebøkene fra Vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

I denne søskenflokken var det syv barn, det går fram av Torkilds egen innledning: Marit f. 1797, Christen f. 1799, Ingeborg f. 1802, Tor f. 1805, Ole f. 1808, Amund f. 1811 og Iver f. 1815.Dåpen til Ole f. 8. feb. 1808 finnes som nr. 2 på side 160 (høyre side) her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Torkild Knudsen

Jeg har prøvd å finne opphavet til Anne Olsdatter Stadeeiet f.ca.1778 men greier ikke å komme nærmere enn at jeg tror hun må være en av disse Olsdøttrene:1) Ole Eriksens (Christensen) dtr Anne Olsdatter f.1774. Jeg synes hun blir for gammel i dette tilfellet og mener en sannsynlighvis kan utelukke henne.2) Ole Sivertsens (Svendsen?) dtr Anne Olsdatter f.17753) Ole Andersens uekte datter Anne Olsdatter med Imbjørg Knudsdatter f.17754) Ole Andersens uekte datter Anne Olsdatter med Mali Larsdatter f.17755) Ole Weggums dtr Anne Olsdatter f.17766) Ole Sivertsen Lundes dtr Anne Olsdatter f.1778 Henne er det ikke siden hun kan identifiseres ugift 18017) Ole Berges dtr Anne Olsdatter f.1778Folketellingen 1801 gir følgende Anne Olsdøttre:1) Anne Olsdatter 25 år gm Ole Tordsen2) Anne Olsdatter 22 år tjenestepike på Sandbu3) Anne Olsdatter 23 år husbondens søster ugift4) Anne Olsdatter 25 år på gm Iver Olsen inderst på Råstad5) Anne Olsdatter 23 år gm Tord Christensen Stadeeiet6) Anne Olsdatter 26 år gm Fredrik Jakobsen husmann på Steinfinnsbø7) Anne Olsdatter 24 år gm Gulbrand Olsen gårdmann på Kringlen i SelEr det noen som har kjennskap til opphavet, eller videre skjebne, til noen av disse Olsdøttrene? Jeg har mest tro på at hun er Ole Berges datter utifra alderen. På den annen side har Anne Olsdatter Stadeeiet en datter med navnet Imbjørg. Dette kunne passe med Anne Olsdatter Stadeeiet som den uekte datteren til ole Andersen og Imbjørg Knudsdatter 1775.Anne Olsdatter Stadeeiets barn er:1)Maret Tordsdatter f.1797 faddere:Peder(Paul?) Hansen, Peder Lilleseter, Michel Christensen, Gjetrud Kjørren, Beret Olsdatter.2) Christen Tordsen f.1799 faddere: Michel Skurdal, Jakob Snerle, Eldri ...., Eli .....3) Imbjørg Tordsdatter f.1802 faddere: Halvard Stae, Amund Knudsen, Kari Sagsaugen,4) Tord Tordsen f.1805 faddere: Iver ...., Knud Stae, Barbra Stokstad, Ingeborg ...., Anne Johnsdatter.5) Ole Tordsen f.1808 faddere: Christopher ...., Nils Arnesen, Jakob Endresen, Ane Olsdatter.6) Amon Tordsen f.1811 faddere: Iver ...., John ...., Arne ...., Kari Snerle, Kari ibidem.7) Iver f.1815 faddere: Anders Amundsen, Guttorm Olsen Nordre Snerle, Aase Arentsdatter ...., Kari Andersdatter Svenstadeiet?Er det noen som greier å se noen koblinger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.