Gå til innhold
Arkivverket

[#51709] Gullov(g) Mogensdatter


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiEr det noen fasit på dette. Hvem var foreldrene til Gullov(g) Mogensdatter, født ca. 1555, Jämtland, død 1629. Gift med Lauritz Mogensson Blix og Jens Pedersen Skunck.Jeg har sett både Mogens Joensson Blix og Mogens Jussesson oppført som far og er ikke blitt mye klokere av det jeg har funnet til nå. Men har bare tilgang til nettbasert informasjon her.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fra Asbjørn Mediaas hjemmeside har også jeg Mogens Joenson som hennes far, men jeg har ikke sett noe om Blix. Mogens Joensen var gift med Elisabeth Eriksdatter Schanke født ca 16535. Som hennes far har jeg Erik Jensson Bjarme som var sogneprest eller kyrkoherde i Sunne ca 1524-60. Han eide gård i Åkereng i Østergården i Jamtland. Jeg har flere generasjoner på Eriks aner her, men kan vel egentlig ikke dokumentere det. Derfor stopper jeg her.Har du lest Roger Robelins bok om Schankeslekten? Jeg har planer om å fjernlåne den, men har ikke kommet så langt. Der burde det vel stå noe om det du spør om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Det finnes neppe noen fasit på dette p.t. De to mulige fedrene du nevner er vel de antydningene Roger de Robelin kommer med i Skanke ätten (1995). Jeg har i alle fall ikke fanget opp noe nytt om dette siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Så vidt jeg vet mener Robelin at hun er datter av Mogens Joensson......men jeg kjenner ikke hans arbeid godt nok til å vite om det kan betraktes som en fasit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

de Robelin kan neppe betraktes som noen fasit.Jeg synes å erindre at en annen deltaker på forumet har anmeldt boken og påpekt diverse feil.For øvrig skriver de Roblin om Gullov Mogensdatter (s. 38): '...sannolikt dotter av kaplan Mogens Jussesson i Oviken [...]; eller måhenda Mogens Joensson i Faxnelden och Elisabet Eriksdtr'Så når de fleste nettidene har valgt den faren som omtales som 'måhenda' fremfor faren som omtales som 'sannolikt', så kan det kanskje ha noe å gjøre med at man kommer enda noen generasjoner lenger bakover med 'måhenda'...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

de Robelin kan neppe betraktes som noen fasit.Jeg synes å erindre at en annen deltaker på forumet har anmeldt boken og påpekt diverse feil.For øvrig skriver de Roblin om Gullov Mogensdatter (s. 38): '...sannolikt dotter av kaplan Mogens Jussesson i Oviken [...]; eller måhenda Mogens Joensson i Faxnelden och Elisabet Eriksdtr'Så når de fleste nettidene har valgt den faren som omtales som 'måhenda' fremfor faren som omtales som 'sannolikt', så kan det kanskje ha noe å gjøre med at man kommer enda noen generasjoner lenger bakover med 'måhenda'...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Remi Pedersen

Her kommer et lite hjertesukkIkke bruk de Robelin som bevis/fasit på Gullov Mogensdatter foreldre. Han kommer bare med noen store kanskje. Her er ingen bevis.Vi vet ikke foreldrene til Gullov Mogensdatter pr. idag. Veldig synd at så mange hjemmesider har skrevet en av dem som foreldre uten å skrive kommentarer om at dette er svært tvilsomt og å komme med kilden til opplysningene. Jeg skulle virkelig ønske at foreldrene til Gullov ble fjernet fra alle hjemmesider som eksisterer. De er roten til veldig mange feil i folks slektstrær, særlig siden det er så mange som stammer fra Gullov.Det samme gjelder for så vidt hennes 2. ektemanns aner, nemlig Lauritz Mogenssön Blix. Den som trolig ligger nærmest sannheten på hvem som er hans foreldre er artikkelen: Hasselberg, Bertil. 'Bjerme-ätten i Jämtland.' i NST 7 (1940): side 249-285. Den bør være pensum i tillegg til artikkelen om Blix-slekten av Sollied i NST 3 for alle som har noe med slekten Blix å gjøre.Veldig mange hjemmesider har også Mogens Olofsson Blix eller Mogens Karlsson Blix som Lauritz og Erik sin far. Dette er det ingen beviser for. Hadde bare disse også blitt fjernet fra folks hjemmesider. Anbefaler alle å lese Hesselberg sin artikkel om dette.Puhh, hjertesukk ferdig.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.