Gå til innhold
Arkivverket

[#51711] NN Søffrensdtr Heiberg g. m. Michel Drabitius


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg mangler fornavn og fødselsår på min 7tipp, , datter av Søfren Lauritssøn Heiberg og Anna Madsdatter Kvale, som ble gm Michel Drabitius, sønn av Mathias Drabitius. Michel og NN Søffrensdtr hadde sønnenHans Drabitius Født 1642 i Kyrkjebø Død 1705 i KyrkjebøHans Drabitius giftet seg 1670 i Kyrkjebø med Bothilde Jonsdtr Fanning Hans Drabitius giftet seg ca 1695 med Sigrid Sjursdtr FrivikMvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har notert at NN Søffrensdtr var død før 1653. Dette står også i Ætteboken (1949 utg.). Kjenner noen til hva som er bakgrunnen for dette årstallet? Var det et skifte dette året?I Tingboken fra 1652-1653 er det nevnt en Berette Søffrensdtr sammen med Laurits Søffrensen i en sak fra 19. april 1653;«Thil sagen at suare møtte i rette Berette Søffrenß datter sambt Lauris Søffrens/en/ paa b/emel/te børnß vegne, som forregaff at huiß loug och ret kunde med giffue ehr bød sig effter at rette war domb begierendis paa bege sider.»Men, en Berette nevnes også på Rønne i samme tingbok.Kjenner noen til Berette Søffrensdtr (Rønne?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Som barn av Søfren og Anna har jeg notert Kirsten, Mette, Lauritz, Christine (tvilsom !), Mads og Anders. Og det kan jo virke som den Birgitte du nevner også hører hjemme her ? Og altså kanskje enda en datter, g.m. M. Drabitius ?Nevnte Christine Søfrensdatter Heiberg var muligens gift (ca.1639) med Hans Jenssøn Ørbech (hans første ekteskap), men det er osgå mulig at denne første konen ist. var en Kirsten(Pedersdatter ?).Kjennes foreeldrene til Søfrens kone Anna Madsdotter Kvale ?Når og hvordan komme Rønne-navnet (gården i Luster?) inn i denne sammenhengen (på Birgitte), og hva er kilden til dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Per,Tinget jeg henviser til i (2) var på Rønne, og (en) Berette blir nevnt Rnne i samme tingbok.http://digitalarkivet.uib.no/da/ISTGB1.htmAnna Madsdtr; Nei det eneste jeg har er at hun ble født ca 1587 og at hun døde 29 OCT 1672 Talle, Luster. Så skriver Anita på sin side at hun kan kanskje være fra Kvåle i Sogndal.Foreløpig har jeg ikke funnet noe mer i sal morfars arkiv om henne.Jeg prøver imidlertid å finne ut av alle de notater og avskrifter som ligger der vedr Kyrkjebø og Drabitius. Bl a skriver han at tingbøkene bør kunne gi noen flere svar, -nettopp derfor var det jeg nå brakte denne Berett på bane.....Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ad årstallet 1653; På et Ting på Natvigen 16. og 17. april 1683 ble det nevnt skiftebrev av 31. oktober og 6. november, men årstallet var ikke nevnt.«At det var i 1653 er gissing, men vel rimeleg. Eit anna brev som vedkjem same sak er datert 1660. Jan Bager ogso nemnd i denne saka.» (sal morfar)Men jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke dette.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg (2) og (5): Såvidt jeg kan se er det Berete (Birgitte) Søffrensdatter (ca. 1608-ca. 1680 på Rønnei i Luster) og hennes avdøde 1. mann, fogd i Sogn u/Dale 1633-34, fogd Dale i Luster, Sogn 1626 Christen Andersen Heiberg (Friis) Rønnei (ca. 1595 Luster-1642 Rønnei) som omtales i tingboka. Christen bodde på Rønneid, Rønne i Gaupne som han tok over som gårdbruker i 1628 og var bruker på i 1642. (G. F. Heiberg: Slægten Heiberg). Berete ble g. 2. m. Emanuel Søfrensøn (1615-e. 1666), sønn av slottsprest i Christiania Søfren Rasmussen og Rønnaug Søfrensdatter (Henning Sollied i NST IX s. 169).Jeg kjenner imidlertid ikke noe til hennes bakgrunn, ei heller den omtalte Lauriss Søfrensen (Lauris Sørumb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Svein Tislevoll

Margretha Pedersdtr. Hanning (1649 - 1714)(portrett) er veldig lik på det bilde jeg har av mora (eller angivelig mor) Kirsti Sørensdatter Talle (1615 - 1646)(på epitafium) , nese og munnparti er nokså identisk også resten ganske likt.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Svein.Er det mulig å legge inn en skannet kopi av portrettet av Margrete Hanning? Epitafiet mener jeg at jeg har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Finner portrettet av henne om du søker digitalmuseum.no og søker videre i databasen derV.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.