Gå til innhold
Arkivverket

[#51713] Dominikus Nagel


Gjest Tor Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Mathisen

Dominikus Nagel var kapellan i Brønnøy i 1724. Er det noen som veit noe om hans opphav og hvor det ble av han etter 1724 ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det ble født 4 Dominikus Nagel i Bergen mellom 1700 og 1715;1700; Foreldre: Berent Dominicisøn Nagel og Karen Hafritz 1705; Lauritz Nagel og Anna Maria Andersdtr 1711; Dominicus Nagel og Margreta Hansdtr 1715; Christopher Nagel og Maren Hansdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg syns det 'minner om' denne karen her : Lenke, som ved sin død i 1749 var s.pr. i Skjold, bosatt i Nedstrand, Vindafjord, Skjold, RO, og var g.m. Malene Kathrine Grønbech. Dette er førstemann av de Arnfrid lister opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Var han virkelig kapellan i Brønnøy i 1724? Iflg. Bergens prester (5) ble han ansatt 16. mai 1624 som res.kap. i Brønnøy (hva man nå måtte mene med ansatt), men ble 16. mars 1624 (altså før ansettelsen i Brønnøy) pers.kap. HER (dvs. i Bergens stiftsprosti - Bergen DK), ordinert 30. juni s.å. (i Bergen DK?). Han har m.a.o. neppe tiltrådt stillingen i Brønnøy, men istedet i Bergen, hvorfor han ant. også er listet i Bergens prester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

HeiI tingbok for Helgeland nr. 7 fol. 138b - 139 (5/4 -1725) er det ei sak hvor Dominicus Nagel stevner Christen Olsen på gården Skille i Brønnøy for fordringskapsnektelse på hans kirkereise, samt usømmelige ord. Ut fra saken tyder det på at Dominicus var i Brønnøy til ut på året 1725.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vedr. lenken i Berits innlegg nr.5. Jeg oppfatter teksten som at han ble residerende kapellan i Brønnøy i 1724,og at han senere samme år ble personel kapellan her = Brønnøy. Det var han frem til 1729 da han ble sogneprest i Biri. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Til (11). Siden saka handlet om skyss etter å holdt preik i kirka i Velfjorden holdt han nok til i Brønnøy. I tingboka kan en ellers lese at sogneprest Jacob Hersleb i en forbindelse sa at kapellan Peder Parelius reiste fra Brønnøy våren 1724. Nagel var nok den som kom inn etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

I tingbok for Helgeland nr. 8 - fol.65 b (17/04-1727)Spørsmål om kapellan Dominicus Nagel. Svar : Han kom til Brønnøy sommeren 1724 og reiste høsten 1725. Tidligere har han 'conditioneret' og oppholdt seg i Bergens stift, etter hva allmuen har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Har funnet kona til Dominicus Nagel begravet feb. 1790 i Skjold RO. 'Magdalena Catharina Nagells, født Grønbech, 84 aar mindes 26 dager.' Hvorfor sa Bergens Prester (9) feil kone? Vi har ogsaa skiftet etter hennes bror Jens Grønbech 1791 Herøy og henne er Magdalena Chatarina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Magne Jamne

I bygdeboka 'Gards og Ættesoge-Skjold ||' av Nols Olav Østrem, Kan man lese om garden Øvre Smedsvik i Skjold.I min barndom og oppvekst bodde jeg på denne garden. Eieren var da Aleksander Nagel.Når jeg leser historikken om denne garden, finner jeg navnet Magdalene Catharine Grønbech som var enke etter prost Domenicus Nagel. Han var før 1745 blitt eier av denne garden.Enken, Magdalene Catharine, bosette seg der etter Domenicuses død.Aleksander Nagel f.1879 var direkte etterkommer av prost Domenicus Nagel.Aleksander hadde ingen arvinger til garden, og den blerfor testamentert til STATEN, og har siden da blitt drevet som forsøksgar.Håper dette kan være noen løsning på floka di TorMvh Alf Magne Jamne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dersom dette er korrekt (med alle mulige forbehold): Margrete Hansdatter (2/16/18) var datter av Raadmann i Bergen Hans Pedersen Fusing. Han ble raadmann i 1696, men døde allerede etter noen få måneder. LenkeDer er en Dominicus Nagel som får borgerskap som skipper i 1705, men jeg finner ikke ut hvems sønn han er eller når han ble født, men Laurits Nagel er fadder til flere av barna. Dominicus finnes ikke i noen av skattelistene mellom 1700 og 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Tor, tingboksiden som du referer til i innl. nr. 15. - (folio 65 b) gir oss flere opplysniger om kapellanen Dominicus Nagel i Brønnøy. Følgende kan en lese: 'hustruen Benthe Maria Bugge kom her (=Brønnøy) 1724 og blev coppulered udj Nærøen i Numedals (Namdalens) fogderie'.Ad innl. nr 13. Det var 'almuen' i Brønnøy prestegjeld som svarte den konstituerte fogden på spørsmålet om når 'Hr. Peder Parelius, Capellan i Brønnøe qvitterede og reiste fra stædet'. Fogdens nyskjerrighet skyldest at kapellanen var utelatt fra sogneprest Jacob Herslebs 'consumptions' angivelsen for året 1722.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Benedicte 'Benthe' Maria Bugge (1702-1756) fra Urnes, Leikanger, var såvidt jeg vet 2. kone (g. 4 Aug 1724) til sogneprest i Brønnøy (1714-1756), Jacob Christensen Hersleb (1672-1757).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.