Gå til innhold
Arkivverket

[#51714] Kongsberg Sølvverk - manntall 1765


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er det noen med tilgang på 1765-manntallet for Kongsberg Sølvverk som har registrert personer med navnet Gasmann der? Jeg vet at Aslak (Christiansen) Gasmann er nevnt, men jeg er ellers særlig interessert i en Hans Nielsen Gasmann/Gasmand, som i 1773 gifter seg i Hedenstad, Sandsvær - og som da skal ha kommet fra Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det skiftet har jeg sett. Det jeg mangler, er opplysninger om Hans Nielsen Gasmann før han kom til Sandsvær for å gifte seg med Anne Enersdtr. i 1773. Han skal da ha kommet fra Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Manntallet 1765: Hans Nilsen Gasmand, Jungslemmer, 13 1/2 år, født i Kongsberg, har arb. 5 1/2 år, bor hos faren som er bergmann.Hans Nilsen og Aslak er de eneste med navnet Gasmann i tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk, Bjørg!Da fant jeg sannelig også Hans Nielsen Gasmanns dåp 22. mai 1751: LenkeNiels Gulbrandss: S: HANS GASMAN. Fad.: Ole Nielss Q? Maria Gulbrandsd., Ingebor Marie Nielsd., Xstian Bastianss., Povel Jonss. & Johanes Knudss. Bratt.Det litt overraskende her, er at faren ikke kalles Gasmann. Gulbrand-navnet har jeg da heller ikke støtt på i Gasmann-slekta. Sønnen er altså døpt Hans Gasman. Kan vi da tenke oss at Hans har Gasmann-navnet fra moras slekt? Jeg får da jakte på mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det tror jeg du har rett i. Jeg har også funnet det - og trukket det inn i den debatten jeg har lenket til i innlegg 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.