Gå til innhold
Arkivverket

[#51721] Nettsted med portrett på prester og andre


Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Karin Thingvold spurte om jeg kunne ta på meg ansvaret å legge opp en Blogg med prestebilder. Jeg har akseptert å prøve å gjøre dette like bra som hun driver sine kirkebilder. Jeg har også utvidet begrepet til å gjelde eldre portrett av generell interesse. Bildene som kan legges inn er avfotograferte malerier og kopierte bilder.Jeg har et arbeid som gjør at jeg av og til ikke har tilgang til Internet i flere dager. Om bildene ikke legges inn så fort som Kari gjør så er det forklaringen.Følgende tekst ligger på første siden:'Denne bloggen er opprettet for å presentere foto av eldre portrett fra Norge. Målgruppen for bloggen er slektsforskere som ønsker å bruke bilder av sine aner i forbindelse med sitt slektsforskerarbeid.Fotografiene er sortert i album etter fornavn. Velg album etter forbokstav, klikk på bildet, og du får det opp i større format.De fotografer som har fotografier her, har godkjent at bildene blir brukt, vederlagsfritt, til ikke kommersielle formål. Om bilder ønskes brukt til kommersielt formål, ta kontakt med fotografen eller redaktøren av siden.Det vil også lages endel lenker til Internettsider hvor det finnes kirkebilder. De som ønsker å bruke noen av bildene som en finner under disse lenkene, må kontakte vedkommende fotograf.Oppgi alltid fotografens navn ved bruk av bildene.De bilder som aksepteres for denne siden skall være på personer som levde på 1800 tallet eller tidligere. Den som har tatt bildet eller kopiert fra original er ansvarlig for at publiseringen ikke bryter mot opphavsretten. Man kan ikke kopiere fra Internet sider eller postkort uten opphavsmanns godkjenning.Bilder som ønskes publisert på denne siden må gis filnavn som viser personens navn og helst fødsel- og døds-årtall. T. eks 'Christopher Andersen Bernhoft 1690-1754'. Fotografens navn og e-post adresse må også oppgis. Bildene kan legges i egne webalbum og e-post sendes om ønske om publisering eller sendes som bilag i e-post til boks2072 at gmail.com.Blogg ansvarlig kan til enhver tid velge hvilke bilder som skall legges inn eller fjerne bilder som ligger inne.'Jeg tar gjerne imot synspunkter på opplegg og selvfølgelig bilder fra alle som vil bidra.Mvh Niels

bilete3274.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Dette er jo et kjempetiltak. Skal bli spennende å følge. Vet at det blant mine barns aner er en rekke prester fra nord, så kommer til å følge nøye med. Lykke til med et kjempefint tiltak:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Arnstein,Takk for lenken til den danske siden. Vi har litt igjen før vi har kommet like langt. Er det OK at jeg tar bildene fra din reise som du har lagt ut her i debattforumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Skulle bare informere at i mine nettlesere (IE 7 og Firefox) når man klikker på linken for P-å, legges en ekstra http inn i linken slik at webleseren ikke kan finne siden med mindre jeg for hånd fjerner denne tillagte http. Ellers funker alt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Har kikket på de flotte portrettene. En ting savner jeg. Og det er informasjon om hvor disse personene var prester og hvor bildene er tatt. Det vil gjøre det enklere å orientere seg.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Arnstein,Takk for det! Jag lader det ned å legger inn så snart jag kan. Det er sikkert mange som gjerne vil se dem samlet.Ken,Feilen rettet, takk for tilbakemelding!Lars,Jeg har lagt inn hvor bildene er tatt i teksten under bildet. Hvem som helst kan legge inn kommentarer på bildene. Jag har gjort det på en del av bildene som du kan se. http://eldre-portrett.blogspot.com/Jeg vil gjerne at de som vet mer om personene legger inn kommentarer selv. Jeg har også lagt en lenke til Støren kirke på bildet av Bernhoft. Også på Karis side har jeg lagt lenk til bilde av Bernhoft på Støren kirke. Det er klart at det blir mye arbeid om jeg skall legge alle disse lenkene. Men, om noen har spesiell interesse av en prest gjør gjerne det.Og til slutt, alle er ikke prester, Angel var det definitivt ikke, men han var en viktig person for byen han bodde i.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Kari Thingvold

Her har det vært stille en stund. Mange kirker har malerier, men åpningstidene gjør at det ikke er så enkelt å ta bilder på tilfeldige reiser. Her trengs det mer planlegging.Kan det være en ide å prøve å lage en liste over kirker med malerier?Tingvoll kirke på Nordmøre har malerier av flere prester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Remi Pedersen

Hei Niels.Du har i løpet av påsken nå fått en del mails i innboksen din. Håper å se bildene på blogspot'en snart.Mer vil komme.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Før dere begynner entusiastsikt å sende nye bilder, la meg se igjennom att alt fungerer eller om NSF ønsker å begynne, så kjører vi der.MvhNiels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Send meg gjerne beskjed om hva som skjer. Har en del bilder liggende på lur klar for utlegging. Men gjør det ikke uten av rettighetene blir ivaretatt som er: Alle kan laste ned og bruke for privat bruk, kommersielle formål skal avtales med fotograf for evt. vederlag, fotografens navn skal alltid uten unntak oppgis.Dersom NSF ikke vil godta dette, så vil de ikke få noen bilder av meg. Da får du heller legge dem ut på blogspot'en selv, Niels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Send meg gjerne beskjed om hva som skjer. Har en del bilder liggende på lur klar for utlegging. Men gjør det ikke uten av rettighetene blir ivaretatt som er: Alle kan laste ned og bruke for privat bruk, kommersielle formål skal avtales med fotograf for evt. vederlag, fotografens navn skal alltid uten unntak oppgis.Dersom NSF ikke vil godta dette, så vil de ikke få noen bilder av meg. Da får du heller legge dem ut på blogspot'en selv, Niels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei NielsSkikkelig interesant og nyttig , spørsmål til deg :Kan dette foreksempel over tid også gjelde altertavler samt annet kirkegods også , hvor de hadde skrevet på sine navn . Veldig mange hadde aner som var velbeslått og som skikk og bruk var dengang , ga sitt bidrag til kirken gjennom blant annet altertavler og kalker osv.Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei Bjørn,Det er klart det er fullt mulig å legge opp databaser med all informasjon som kan være interessant for slektsforskning. Når det gjeller verdisaker som kalker og lysestaker av sølv så er det ett problem vi må tenke på. Sikkerheten i kirkene er ikke enda helt på topp. Jeg hørte ett interesant radioprogram om dette sidt jeg kjørt opp til Norge. Det er et prosjekt som kirkene selv driver om registrering og fotografering av disse sakene. Men den databasen blir ikke lagt ut ;-)MvhNiels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et 'gråsone'-spørsmål: Det finnes jo en rekke gamle portretter av prester og andre som i årevis har vært publisert i bygdebøker, lokalhistoriske skrifter, ulike typer oppslagsverk (også på internett) - uten at eksakt kilde er oppgitt (det gjelder både portrettenes/malerienes eier(e) og navnet på den personen som en gang i tiden har avfotografert dem). De framstår dermed som en slags 'allemannseie'. Hvordan forholder det seg egentlig med opphavsretten til slike bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Til Remi (16)Disse rettighetene er tenkt ivaretatt hos NSF. Det som kan være vanskelig er disse såkalte allemannseiene som Oddbjørn nevner i sitt innlegg (20)mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei igjen Rune,Jeg skulle ønske att NSF klart opplyser om hvilke rettigheter som gjeller for de bildene som legges ut og att innsending betyr att opphavsmannen godtar dette. Det må også bety att opphavsmannen bekrefter att han/hun har rett til dette og att NSF godtar dette uten kontroll. Eventuelt brudd på rettighetene blir det derfor innsender og ikke NSF som står ansvarlig for. Med andre ord så kan ikke bilder skannet fra bygdebøker av hvemsomhelst aksepteres på basen. Dette gjør att en del av gråsonen forsvinner. Når det gjeller resten av gråsonen så gjeller det att man ikke legger inn fotografier av malerier og fotografier som er for unge. En passe alder er kanskje 110 år?Jeg tror det også er viktig å få med andre eldre portrett av kjente og 'vanlige' personer. Kanskje helst fotografier av malerier og fotografier som er fra 1800 tall med navn på den/de som er avbildet.Som jeg ser det er det NSF som har ballen, når kan det tas beslutt om det blir og tidsplan? Blir det snart så gjør jeg ingenting med den gamle siden, tar det måneder så kanskje jeg skall dra igang den. I så fall blir det ikke før i neste uke på grund av annet som må gjøres klart først.MvhNiels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Rune og takk for svar.Høres ut som et greit opplegg så langt. Men vil gjerne ha mer detaljer.Når det gjelder våpenskjold, så er Arnstein Rønning godt igang, og han bør tas med i en diskusjon angående bilder av våpenskjold.Se her: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=75556&sok=&nr=3&antinnlegg=35&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenkeog her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dersom NSF overtar dette, vil jeg bli glad og fornøyd. Jeg vil i tilfelle gi tilgang til alle som jeg har fotografert, men de andre må man kanskje diskutere med de andre bidragsyterne. Nå har jo alle de andre også sagt at ikke-kommersielt bruk av bildene er OK, så dersom dette ivaretas sammen med fotografens navn etc, så burde det vel gå greit.Da stiller jeg videre arbeid med heraldikksida i bero inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.