Gå til innhold
Arkivverket

[#51727] Mekal Martin Larsen, f. 1829, Orkdal?


Gjest Inge Hildrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Inge Hildrum

Bodde på Flåtta, bnr. 8, husmannsplass under Gladsøy, bnr. 1 i Flatanger, 1852 - 1908, ifølge, 'Fastlandsfolket i Flatanger', B II, s. 524. Mekal skal ifølge boken være født 3.6.1829 i Orkdal, død 24.5.1908 i Flatanger. Jeg finner ham ikke i de skannede kirkebøkene for Orkdal. Er det noen som kjenner til hans opprinnelse?MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvor er Mekael i 1865 og 1900 ? Jeg kan ikke finne noen Mek../Mik... på Glasø... i Flatanger i 1900. Men jeg har funnet en som kan ligne, og han bodde på Kvaløsæter både i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=f61748&gardpostnr=336&personpostnr=1984&merk=1984#ovre>Lenke og 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Flåtta er en av husmannsplassene på Kvaløsæter som lå under Gladsøy. Mekals giftemål og barn i Flatanger kjenner jeg til, men har enda ikke klart å finne ut hvem som var hans forfedre.MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Hei Berit! Var litt kjapp angående kunnskapen om giftemålet. Der står det at han er født i Trondheim, med far Lars Michelsen? Det er litt rart at både den gamle Flatangerboka til Hylland og den nye til Arnt Landre oppgir Orkdal som fødested. Spørs om jeg må en tur til statsarkivet for å få sjekket med fødselsregistret for Trondheim igjen.MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fant en ting til på FS, MEN jeg vet ikke hvor mye man kan stole på dette.Kanskje det var faren til Mekal som var fra Orkdal? Fant i hvertfal følgende: Lars Mikkelsen dpt. 26/12 1795 Svorkmo, STL, far Michel JOnsen. Lars ble gift 22/10 1819 Orkdal med Solaug Knudsdt. dpt. 9/7 1797 Orkdal, foreldre Knud Sivertsen fca.1756, gift 21/2 1781 Orkdal med Berete Arentsdt. fca. 1760 Orkdal.Lars og Solaug fikk sønnen Jon f.10/5 dpt. 22/5 1820 i Orkdal. Jon ble gift 16/7 1848 Børsa med Audi Sivertsdt.Det jeg lurer på er om kanskje Lars og Solaug flyttet til Trondheim siden det ikke står flere barn født i Orkdal. Barn født i byer er sjeldne å finne på FS.Kanskje Lars Mikkelsen i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f11638&gardpostnr=51&personpostnr=1183&merk=1183#ovre>Lenke og kanskje Solaug (Solo) i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Hei Berit! Synes det var en interessant teori om at faren til Mekal var fra Orkdal. Var på Statsarkivet en tur i dag for å se på saken. Klarte ikke å få bekreftet teorien i dag hvertfall, men...Jeg fant en Michel Martin Michelsen?, f. 3.6.1829, døpt i Domkirken, 19.7.1829. Far: Lars Michelsen. Mor: Marith Thoresdatter. Faddere: Ingeborg Michelsdatter, Gurine Olsdatter, pigen Berith Olsdatter, Svend Olsen, Ole Ingebrigtsen?, Ole Michelsen.Det var hvertfall en familie på Halsetaune, Lade?, som ble interessant hvis man ser på fadderne. I 1801 var det en sønn Lars Michelsen der, 4 år, samt søsteren Ingeborg Michelsdatter, 14 år.MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.