Gå til innhold
Arkivverket

[#51729] Berthe Olsdatter Sandvig, f. 1838 i Os


Gjest Marius Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Berg

Jeg undrer på om det er noen som kjenner til Berthe/Birthe/Brithe Olsdatter Sandvig, angivelig f. 1838 i Os, gift 8. november 1863 i Granvin kirke med Johannes Sjurson Nesheim. Hun var ved bryllupet 25 år gammel og oppgitt å komme fra Sandvig i Os prestegjeld. Faren oppgitt som Ole Olsen.20. november 1853 finner jeg Brithe, datter av Ole Thomasen og Marthe Evensd., konfirmert i Samnanger kirke (under Os). Hun ble f. 16. oktober 1838 og døpt 21. oktober s.å. i Os kirke.Dette er den eneste Berthe/Birthe/Brithe Olsdatter jeg finner som kunne passet, hadde det ikke vært for at farens navn oppgis som Ole Olsen ved bryllupet og ikke Ole Thomasen.Noen som har noen synspunkter på dette?Mvh Marius Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Berg

Ja, det har slått meg (man finner henne her: Lenke), men da stemmer jo ikke det oppgitte fødestedet 'Sandvig' overens. Nå er jeg ikke fullbefaren i geografien i Os, men det kan selvfølgelig tenkes at denne gården er et bruk under Sandvig el.l.Mvh Marius Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Eg trur du har funne rett foreldrepar første gongen, og at presten må ha skreve feil ved vigsla. Ser den eldste sonen er født og døypt i Bergen i 1861: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=doep1816&gardpostnr=47982&merk=47982#ovre>Lenke I 1862 er det i heimstavnspro. i Bergen reg. ei Berthe Olsdtr. Sandvig, 24 år frå Samnanger: Lenke Fann dette om henne side 402/03:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ole Tomasson (1806-1852)bodde på husmannsplassen Forsåsen under Sandvik (Samnanger I, s. 809) - han hadde riktignok en datter Brita f. 1838, men i bygdeboka står konas navn som Marta Olavsdtr Gjerde (1809-1853). Denne Marta finner jeg ikke på Gjerde og har ikke noen info om henne annet enn det som står i bygdeboka og deres giftermål her, n° 30: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11625&idx_id=11625&uid=ny&idx_side=-204>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Far hans var Tomas Johannesson Höysæter (1752-1836) og mora var Brita Hognesdtr Jarland (1758-1821). Dette paret er blant mine 4. tipper og jeg har en mengde med info om dem dersom det er rett Brita Olsdtr Sandvik. Han, Ole/Olav Tomasson er ihvertfall den eneste jeg finner i bygdeboka.Brita hadde tre sösken, Olav (1831), Tomas (1835) og Magdela (1844).Jeg har og funnet en Brita Olsdtr döpt i 1838 med far Ole Tomassen og mor Marta Evensdtr Kvitingen: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er födselen til Ole/Olav Olssoni 1831 og da er moren skrevet Olsdt. Jeg tror det må være en feil av presten i 1838: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11625&idx_id=11625&uid=ny&idx_side=-50>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet er tydlig at de har bodd i Kvitingen för de drog til Sandvik i 1840.Dåpen til Tomas i 1835: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er mora og skrevet Olsdtr.Men ved Magdelas dåp i 1844 er hun blitt Evensdtr igjen! Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.