Gå til innhold
Arkivverket

[#51741] Crispinus Andersen Sunde, 1701 i Jølster


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg er interessert i opphav til Crispinus Andersen Sunde, 30 år gammel i 1701 LenkeI kirkeboken A1 fra Jølster finner jeg ham og hans kone Brite Olsdatter som foreldre til 7 barn, dåpt mellom 1700 og 1719.Jeg lurer på om han er opprinnelig fra Sunde eller om han giftet seg dit. Noen som vet hvem han er sønn av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Berthe Olsdatter Sægrov giftet seg første gang 15. juni 1698 med Joen Nilsen Sunde. Han døde imidlertid etter bare et par uker, og hun giftet seg igjen med Crispinus Andersen, som altså har giftet seg til bruket.Ifølge kartoteket til Ættehistorisk Institutt skal Crispinus Andersen (død 1734, 58 år gammel) være fra Befring og sønn av Anders Crspinussen, men jeg kan ikke se at det er gitt sikker identifikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for opplysningene.Jeg gikk ut fra at jeg kunne utelukke Crispinus Andersen Befring fordi han er samtidlig oppført i 1701-manntalet, 9 år gammel: Lenke Men det er jo mulig at A.C. hadde to sønner med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Anders Crispinussen Befring, født ca. 1634, giftet seg sist på 1650-tallet, og hadde bl.a. sønnene Knut, født ca. 1661, Nils, født ca. 1668, og Paal, født ca. 1682. Jeg tror ikke han er far til tjener Crispinus Andersen på 9 år i 1701-manntallet.Det skulle være rimelig at Anders Crispinussen Befring hadde en sønn Crispinus, og denne sønnen burde være født på 1660-tallet. Men om han levde opp, og om han er identisk med Crispinus Andersen Sunde, er en annen sak. Men Einar Haarstad og Ættehistorisk Institutt gikk ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.