Gå til innhold
Arkivverket

[#51742] Kilder og flytting imellom Sverige og Danmark i 1813-1814


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Hei jeg har en ane som reiste ifra Kjøbenhavn i 1814 til Sverige. Passet som jeg har fått kopi av ifra Landsarkivet i Gøteborg ble utstedt i Kjøbenhavn av Politiedirecteuren i Den Kongelige Residents-Stad Kiøbenhavn, den 22. april 1814, kl. 5 1/2 Eft.middag. Jomfrue Marie Grønstrøm, 25 aar gammel, fød i Sverrig agter nu at reise herfra Staden til Gothenborg. Ifra en dansk person har jeg blitt meddelt at protokoller vedr. pasudstedelser er kasseret for længst, måske allerede i 1800'tallet.Marie var i en av de siste månedene i 1813 på besøk i Skee sn. i Norra Bohuslen under navnet Marie Nilsdotter Grønstrøm. I innflyttingslistene ble det anført at hun hadde reist ifra Landscrona. Hun må imellom oktober i 1813 og frem til hun forlot Kjøbenhavn ha reist til Danmark. Sverige var i nevnte perioden i krig med franskmenne i Pommern. Dnmark var på franskmennes side og det var en betent situasjon. Jeg antar at det også måtte visum til for å reise inn i Danmark som for å reise ut. Landsarkivet i Gøteborg har ikke funnet noe visum for utreise i 1813. Jeg håper at noen har forslag til kilder og alternativer for å finne mer ut om Marie Nilsdotter Grønstrøm. Hun ble født i Karlshamn i 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.