Gå til innhold
Arkivverket

[#51744] Maren Olsdatter og Anders Knutssøn, Kleppan, Stokke, ca. 1835


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen!Jeg leter etter opplysninger dødsdatoen til Maren Olsdatter, født 1760 på Lille Husum i Stokke, (jr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8212&idx_id=8212&uid=ny&idx_side=-121>Lenke), som ble gift med (jr. Permanent sidelenke: Lenke) Anders Knutssøn, født på Nordre Feen, Stokke, (jf. Permanent sidelenke: Lenke), men som senere kom til Østre Kleppan i Stokke. Den 'nye' bygdeboken for Stokke sier at 'Som ny eier fra 1781 kom Anders Knutssøn fra Nordre Feen. Hans hustru, Mari Olsdatter fra Lille Husum, ble sittende som enke på halve gården noen år etter mannens død i 1821.'Så vidt jeg har kunnet se, så bommer denne bygdeboken på Anders' dødsår -- i de skannede kirkebøkene har jeg (bare) funnet en Andersv Knutssøn som døde i 1835, (jf. Permanent sidelenke: Lenke).Den eneste mulige Maren jeg har funnet i kirkebøkene (mellom 1820 og 1846) er Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Hei igjenVet ikke om jeg har funnet den rette Maren (Mari el. Marie), men i 1836 dør den 74 år. gml. enken Marie Olsdtr. på Orebru. LenkeLitt fra bygdeboka igjen: Orebru part 2 b. ble 1836 solgt til den ugifte Anne Andersdtr. Orebru. Anne gifter seg senere med enkemannen Abraham Raastad og Orebru ble solgt 1846.Kan Anne Orebru og Anne fra Østre Kleppan være samme person? Kanskje nærmere undersøkelser i kirkebøkene kan bekrefte/avkrefte det.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk for tipset om at Maren kunne ha giftet seg på nytt, Solveig!Men hun var jo allerede 75 år i 1835 -- og jeg har ikke funnet noen passende Maren blant brudene frem til 1840.Jeg tror neppe Anne på Orebru kan være den jeg leter etter -- siden hun skulle være ugift i 1836, og 'min' person het Maren.Mvh Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Jeg la visst dette fram litt uklart. Maren Olsdatter og Anders Knutssøn, Kleppan hadde mange barn, deriblandt datteren Anne (ugift på Østre Kleppan)Jeg så en mulighet for at denne Anne kjøpte Orebru, moren flyttet med og døde hos datteren der.Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Her er vielsen til Anne Andersdatter Orebru og enkemann Abraham Mikkelsen Raastad 28. okt. 1844. Hun er 56 år. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1271&idx_id=1271&uid=ny&idx_side=-308>LenkeHennes far Abraham Knudsen. Hennes forlover Rasmus Kleppan.Anne døpt 17. mai 1789 LenkeDa mener jeg temmelig sikkert at Anne på Kleppan og Anne på Orebru er samme person. Forlover Rasmus Kleppan er hennes bror og moren deres, Marie Olsdtr. dør på Orebru 28. jun 1836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.