Gå til innhold
Arkivverket

[#51748] Johanne Marie Holm


Gjest Lena Eriksson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Eriksson

Levde först med en Ole Holm, efter hans död med 'Halte Rasmus', Rasmus Simonsen. I FF 1862 säger Sundt att de båda är döda och Rasmus är begravd på Askøn. Johanne och Ole har två döttrar Marie och Anne Kristine och med Rasmus har hon en dotter Gunhild Oline. Men vad är känt om Johanne och vem var Ole? När och var är flickorna födda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/IGI finner jeg tre andre barn av et par som heter Rasmus Simonsen og Johanne Marie Jonsdatter. Barna er døpt i Selje, Sogn og Fjordane (tidligere Nordre Bergenhus amt) [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500223737049&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=All+Countries&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke i Grytten, Møre og Romsdal fylke Lenke og i Talvik, Finnmark Lenke Hvis dette er det samme paret som er foreldre til Gunnhild Oline, har de tydeligvis vandret rundt omkring i Norge.Har funnet dåpen til Peter Christian i de skannede kirkebøkene Selje 1811. Faren Rasmus Simonsen er kobbersmed (se øverst til høyre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Tack Grethe, det kan mycket väl vara Johanne Marie, hennes dotter Gunhild får barn omkr 1842-1844 så då kan denna ju mycket väl vara född 1816. Och förste mannen död före 1811. Rasmus reste enligt Eilert Sundt runt som kjedelflikker eller kopparslagare. Paret var omreisende och Johanne ska vara svenska. En Ole (Simonsen eller Olsen)) Holm reste med Johanne Vilhelmine Eliasdotter Palm och Johanne kallar sig Holm. Johanne var född 1796 och av resandesläkten Palm. Olof dog enligt Johanne i Trondheim 1857 eller 1858. Jag har funderat på om det finns en koppling mellan de två männen med efternamn Holm eller de två Johanne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det er en Ole Olsen Holm som gifter seg i Trondheim Domkirke den 6. April 1826 med en Johanne Eliasdatter. Hans far er Ole Holm og hennes far er Elias Palm(Family Search/VRI) [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=30655206&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her har jeg funnet dåpen til Rasmus og Johanne Maria sin datter Johanne Maria i Talvik i 1820. Det står vel noe slikt som at foreldrene kom fra Molde om høsten Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her har jeg funnet dåpen til Rasmus og Johanne Maria sin datter Johanne Maria i Talvik i 1820. Det står vel noe slikt som at foreldrene kom fra Molde om høsten Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Jamen Grethe du är ju otrolig! Tack! Det är rätt Johanne som gifter sig, jag har hennes egna ord på att hon gifter sig i Trondheim år 1826. Nu får jag lite att fundera på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Nevner Eilert Sundt noe om når Johanne Marie døde og hvor? Når det gjelder Rasmus, kan Askøen muligens være Askøy ved Bergen...I skannet kirkebok for Askøy har jeg funnet en Rasmus Simonsen som blir begravd i 1845, han er husmann og pensjonist og kommer opprinnelig fra Ystenes i Borgen, Møre og Romsdal. Men jeg er svært så usikker på om dette er den rette Rasmus, jf. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Johanne Marie Jonsdtr. 'Magla' skal etter mine notater være født ca. 1778 i Sverige og dør på Erdal, Askøy 26 august 1850, 5 år etter mannen. Hun og Rasmus er mine tip-tip-tip. Jeg mener de er diskutert her i WebDebatt tidligere men kan ikke finne debattnummeret i farten. Hennes første mann Ole Kristiansen Holm er vel et ubeskrevet blad. Han skal ha dødd ved Bremsnes, Møre i 1804. Dere finner jo trolig en sønn Ole her som jeg ikke kjente til - bra! Må prøve å finne hans dåp ca. 1801. Søsteren Anne Kristine skal være født Kollevigen, Borgund 1790 og død Austråt, Rogaland 13 apr 1864. (Reiste med Didrik Petersen Vardal - Boele-Didrik). Den andre søsteren Marie ble mormor til forfatteren Martin Skouen som skrev 'På fantestien' i 1898.'Halte'-Rasmus Simonsen Alting er vel kjent stoff og ikke interessant her, men kan kort nevne noe. Født 1776 på Ystnes, Grytten i Møre - død 1845 på Erdal. Foreldre Simon Jansen Alting 'Knærkar', født ca. 1752 Froland, Aust-Agder, død Skien og Karen Margrethe Rasmusdtr. Vardal, født ca. 1756 Bjerkreim, Rogaland og død 1815 Vikedal, Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen

HeiDet er dette jeg vet om familien:Johanne Marie Johansdatter Grevle (kalt 'Magla'), henne var av Nord-reisende. Når henne er født vet jeg ikke. Henne dør den 26.august 1850 i Askøy i Hordaland.1.mann er Ole Christiansen Holm. Han skal visstnok dø 1804 i 'Bræmnes nær Christiansand'. De har to barn: 1.Berthe Marie Olsdatter Holm (reiste med Anders Haakensen og Fredrik Krog), 2.Anne Kirstine Olsdatter Holm, f.ca.1801 (reiste med Didrik Pettersen Vardal og Andreas (Christensen) Pettersen).2.mann er Rasmus Simonsen Vardal fra Ystenes i Borgen i Møre og Romsdal. han dør da som det står skrevet over den 8.desember 1845 på Strudshavn i Bergen. Han blir ofte kalt for 'Halte-Rasmus'. De har følgende barn: 1.Peter Christian Rasmussen Vardal, f.1811. 2.Karen Simonia Rasmusdatter Vardal, f.30.03.1813 (gift 26.12.1827 i Askøy med Ole Pedersen Erdal, og gift 03.06.1855 med Samuel Jacob Olsen). 3.Gunild Oline Rasmusdatter Vardal, f.14.06.1816, død før 1865 (gift ca.1835 i Kristiansund med Fredrik Christiansen Vik). 4.Johanne Maria Rasmusdatter Erdal, f.08.02.1820 (reiste med Johannes Bertelsen Grevle).----Johanne Marie J. Grevle var datter av Johannes Larsen Grevle, f.ca.1761, og Eli Pedersdatter, f.ca.1756. De hadde også en sønn som het Bertel Johannesen Grevle, gift med Berte Herniksdatter (de var bl.a. foreldre til Johannes B. Grevle, gift med Johanne's datter Johanne Maria).----Håper dette kunne være til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen

Vil bare poengtere at Rasmus Simonsen Vardal, ikke var Alting. Jeg er beint nedadstigende fra Jan Hollender, som ble stamfar for Alting-slekten. Det var Jan Hollender's sønn Ole Jansen som ble hetende Alting fordi han kunne alt. Hans søsken var slekt med Ole Alting, men de gikk aldri under navnet Alting. Simon Jansen, far til 'Halte-Rasmus', var bror til Ole Jansen Alting, men han brukte aldri navnet Alting selv. Det var Ole som var rette opphavet til det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Kai-Samuel! Det ser ut som du har noen opplysninger om Grevle som ville være interessante for oss andre også. Hvor har du funnet at Johanne Magla Jonsdatter er av Grevle-slekten? Har også sett en plass at du har ført opp foreldre av Bertel Grevle f ca 1785. Kan du utdype disse opplysningene mere? Hilsener også til Lena! Lenge siden sist, og kjekt å se at du fortsatt er aktiv på slektsfronten! Slektene du er inne på her er også mine aner (Alting, Palm, 'norske' Holm osv.) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen

Hei Jonny. Lenge siden sist! Jeg kan desverre ikke komme med noen kilder, da jeg desverre ikke har registrert de i min database for denne familien. Har en kilde på 'Magla' og det er FF 1859, s.109, nr.76, 1-4. Har desverre ikke anledning til å slå opp i den her jeg er nå, men om noen har tilgang kan manjo sjekke det ut.Ellers er dette opplysninger jeg har fått av andre, at henne er datter av Johannes Grevle og Eli.Kai-Samuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Eg skulle også gjerne sett ei forklaring på korleis Johanne Marie, som alltid er skriven Jonsdatter, kan vera dotter til ein Johannes. Rett nok kan det tenkast at ho skifta namn (vi veit jo til dømes at Ingeborg Oddsdatter eller Ottesdatter, kona til Børre Henriksen, skifta til Olsdatter), men eg skulle gjerne sett belegget for dette. Paret Johannes Larsen og Eli Pedersdatter er jo reelle nok, og fekk mellom anna sonen Petter Johannessen i 1782, men at dei fekk ei dotter Johanne Marie, har eg ikkje lukkast å finna. Har nokon svaret på dette, er det nok mange som er interesserte i å sjå kjelda. Vennleg helsing Arnvid Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Tack alla för era inlägg. Kai skriver som sagt att Johanne Marie, Magla kallad, har en dotter Johanne Maria gift med sin kusin Johannes? Skulle det vara en dotter Holm eller Rasmusen? Hittar inte några uppgifter i FF 1859 men jag kanske letar dåligt! Och Hej Jonny! Ja det var länge sen. Jag släktforskar fortfarande och tycker det är lika spännande nu som för 25 år sen. Att hamna i Norge gör det ännu roligare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen

Det er et barn nr.4 i forholdet med Rasmus Simonsen Vardal. Du ser informasjonen i mitt innlegg, innlegg nr. 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Ja, det läste jag ju tidigare i ditt och Grethes inlägg. Undskyld. Men källan på Magla i FF vore intressant att få se, att hon var från Sverige skulle alltså vara fel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Eg skulle gjerne sett belegget for at Johanne Marie, kona til Halte-Rasmus var syster til Bertel Johannesen. Eg kan ikkje sjå at det er plass til henne i den syskinflokken. Johannes Larsen og Eli Pedersdatter fekk rett nok ei dotter Johanne, men ho vart i alle fall ikkje innført i kyrkjeboka med noko anna namn enn dette eine, og ho er dessutan etter mi meining for ung til å vera den same som Johanne Marie Jonsdatter. Johannes Larsen (som reiste som hesteskjerar, men elles døypte dei fleste borna sine i Ringsaker) og Eli Pedersdatter vart gifte i 1780 og fekk fylgjande born: a) Lars Johannesen f 1780, b) Petter Johannesen f 1782, c) Peder Johannesen f 1784, d) Bertel Johannessen f 1786, e) Johannes Johannessen f 1788, f) Helene Johannesdatter f 1791, g) Kari Johannesdatter f 1792, h) Johanne Johannesdatter f 1795 og i) Even Johannesen f 1799. Johanne f 1795 kan etter alderen ikkje vera Johanne Marie Jonsdatter, som fekk born med Ole Kristiansen Holm alt i slutten av 1790-åra. Men, og det kan kanskje vera ein tråd å spinna vidare på: Eli Pedersdatter fekk som ugift i 1779, året før ho gifta seg med Johannes Larsen, ei dotter Johanne med ein mann som heitte Ole Jonsen. Sjølv om ho (med hans farsnamn) er ein teoretisk mulighet som 'vår' Johanne Marie, er eg også noko skeptisk til dette, sjølv om alderen her høver betre, dersom ho voks opp. Etter alderen ved dødsfallet, skal nemleg Johanne Marie vera født ca 1778. Vennleg helsing Arnvid Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

I inlägg nr 5 nämner jag Johanne Vilhelmine Eliasdotter Holm. Hon var enl. egen uppgift född 13/12 1796 och levde med den (ö)-kände Nils Andersson (Andersen)Meldahl under något år. De två blev förpassade till Lofoten 18/3 1816. Senare trodde man att han gjort sig av med henne, kanske haft ihjäl henne men så var det alltså inte. Istället träffade hon alltså Ole Olsen Holm, enligt rättegångsprotokoll före 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Lena Eriksson

Johanna Magdalena Sofia föddes 18/10 1858 i Skog, Hälsingland som dotter till Lars Erik Löfgren och Magdalena Palm (av omstreiferslekten Palm).Två av faddrarna är intressanta, gälbgjutaren Gulbrand Hansen som tidigare tagits upp här (son till Hans Eriksen och Lorentse Fredriksdatter) och hustru Johanne Holm.Gulbrand Hansen hade så tidigt som 1842-1843 rest med Johanne enligt Arnvid Lillehammer. För det är troligtvis samma kvinna.Man befann sig i Salten och fick pass där 9/9 1842, kom till Kristiansund, nytt pass 27/3 1843 och vidare till Molde.Någon som vet mer om paret Hansen-Holm än det som hittills framkommit på Brukarforum?De reste med en Johan Johannesen och Johanne Palm vid dessa tillfällen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.