Gå til innhold
Arkivverket

[#51751] Lars Christian Hansen og Elen Maria Thomsdatter -- Hidra, 1812 -- Skrift-tyding


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen!Jeg har funnet ekteskapet mellom Lars Christian Hansen og Elen Maria (Sven-)Thomsdatter på Hidra i 1812 nederst til venstre her Lenke, men jeg skulle gjerne hatt hjelp til å tyde hva som ellers står skrevet om dem i kirkeboken. Er det noen som er flink til å tyde kråketær?Med vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Den 23 Januarii forlangede Contoerbetjent Lars Christian Hansen og Jomfr: Elen Marie Thomsen at ægtevies med hinanden og fremlagde kongl: allernaadigst Bevilling at ??? maatte skee hjeme i huuset. For alt Lovferdigt? af Slægtskab, Svogerskab, foregaaende Ægteskabs Løfte, der maatte hindre dette Ægteskab, samt for at begge haver haft de naturlige kopper derfoer nedenstaaende undertegnede som Cautionister.Didrich S. Dahl, Torchel Torchelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk, Jan, jeg er imponert!Kunne det være vielsen som skulle finne sted hjemme i huset? Hva kunne i så fall være grunnen til det? Var det vanlig at folk ble gift hjemme?Mvh. Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Ja det er vielsen som skulle finne sted hjemme i huset. Det var ikke så uvanlig at vielsen fant sted hjemme, men det var helst i de høyere lag av samfunnet at denne skikken ble benyttet.Jeg kan vise til Bergen der kirkebøkene finnes i avskrift her på digitalarkivet i perioden 1663-1911. Ved søk på f.eks 'merknad inneheld hu' finner du en rekke ektepar som ble 'Copulerede i Huset'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Litt utfyllende: '...allernaadigst Bevilling at Vielsen maatte skee...''For alt Lovstridegt af Slægtskab...''...derfor indestaae vi undertegnede...'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk for tilleggsopplysningene, Else!Gitt at de hadde fått Kongelige Bevilling til å vies hjemme, kan det være det mulig å gjenfinne kopi av denne Bevillingen i noe arkiv idag? I så fall, hvor skulle jeg lete?Mvh. Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.