Gå til innhold
Arkivverket

[#51767] Marie Jensdatter/Henrik Pettersen Rossing, Tynset 1864


Gjest Rasmus Lange
 Del

Recommended Posts

Gjest Rasmus Lange

Marie Jensdatter døper sitt 'uekte' barn, Ingeborg Henriksdatter, i Tynset kirke 10 april 1864. Ved innførslen i kirkeboka har presten skrevet 'omvandrende pige' Marie Jensdatter og udlagt barnefader Henrik Pettersen Rossing af Tolgen, og at det var hendes første lejermål. Hun og datteren Ingeborg har jeg videre funnet i 1865 folketellingen og da som logerende på Tanglien, Tynset og undersøttet av Tynset fatigvæsen. Henrik Pettersen Rossing har jeg ikke funnet noe på.Så nå trenger jeg litt hjelp å finne disse, opphav og videre skjebne, betyr presten anmerkning 'omvandrende' at hun hørte til blant de reisende eller at hun bare vandret i sognet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette 'kan' være Ingeborg i FT 1900 gift og bosatt på Vang i Hedmark: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=f00414&gardpostnr=462&personpostnr=3200&merk=3200#ovre>LenkeI så fall er eldste datteren Hilda uekte :LenkeOg det er jammen neste barn Anna Kristine også: LenkeMen når Karoline blir døpt er Karl August og Ingeborg gift:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Da fant jeg vielsen i 1893 i Vang, og det er nok riktige Ingeborg, selv om hennes far er oppgitt som Hendrik Pedersen, ikke Petersen. LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og his du ser på konfirmasjonen til Ingeborg i Vang kirke, så tolker jeg det dithen at Marie kommer fra Vang. Lenke Mvh Lars Pve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Og her er også en mulighet, selv om jeg ikke tror noe særlig på det. Det ville vel stått om det var en gift mann. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f60436&gardpostnr=165&personpostnr=919&merk=919#ovre>LenkePå Tolga fantes det vel 1 eller 2 gårder som hetRosinggård. Den kommer fram som valg i 1865, men står oppført med 0. Antar det enten betyr at ingen bor der eller gården er nedlagt ?Lenke til Rygh ang. Rosinggaard på Tolga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Vil henvise til tema 20787: Oline Jensdatter Graneng, Tynset.Nevnte Henrik Petersen Rosing (1836-1930) blir i 1866 gift med denne Oline Jensdt fra Tynset? - uten at jeg har klart å finne noe om henne i Tynsetbøkene. Foreldre visstnok Jens Madsen fra Vang! og Ingeborg Torgersdt, så her kan en spekulere.Henrik Petersens foreldre er iflg. mine notater Peter Anthon Hagerup Henriksen Rosing f i Tolga (Tolgen) 1795 og Anne Engebretsdt Røe f i Vingelen, Tolga 1810. Det ser ikke ut til at de er døde her, da jeg intet dødsår har klart å oppdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rasmus Lange

Hei alle sammen,Takk for spennende opplysninger, nå har jeg mye nytt som jeg kan jobbe videre med.Lars Ove, din kandidat til Maria døpt i Vang 1844 er jo absolut noe å jobbe videre med. Det gjør meg sikrere på at Marie må være fra Vang, gjenstår å finne henne og datteren i FT 1875, har prøvd flere ganger uten å lykkes.Tips om Rossing gir jo også mye å tygge på. Spenende. Nok en gang takk til dere.mvh Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Rønning

Kan vel se ut som Henrik Pettersen Rossing har blitt far før han giftet seg (26 oktober 1866 i Tolga), med Oline Jensdatter Graneng (født 29 mars 1847 i Tynset.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.