Gå til innhold
Arkivverket

[#51768] Har prest og klokker skrevet feil?


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

Kan både prest og klokker ha skrevet feil? I folketellingen for 1900 så er mine tippoldeforeldre Bernhard Kristiansen og Christine Hansdatter på Kjosåsen i Røyken. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f00627&gardpostnr=32&personpostnr=224&merk=224#ovre>LenkeI 1914 så er Kristine Hansdatter ført inn som død, enke etter arbeider. LenkeDermed har jeg begynt å lete etter dødsfallet til Bernhard. Gått igjennom innføringene fra 1900 til 1914. Uten å finne han med de dataene jeg har. Født 1831 på Askestadeiet i Røyken.Men.....og da kommer det store mennet.... I 1910, 10.02. finner jeg innført: Dagarbeider Bernhard Kristiansen Kjos. Ugift. Født 1834 Askestad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bernhard 1834 (nr. 17) der står det vel at faren også heter Bernhard. Så da blir jo navnet til barnet Bernhard Bernhardsen. Lenke til klokkerboka viser at faren hans het Bernhard Evensen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Dessuten er vel en feilskrevet fødselsdato (3 år) relativt vanlig og helt uproblematisk, i alle fall så lenge det ikke finnes andre kandidater. Han bor jo attpå til på riktig plass og er født på riktig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Med unntak av alder og at det står ugift så stemmer jo alt. Men dette er jo ikke den eneste jeg sliter med i Røyken, hehe.....Vet ikke om det kan finnes skifter....går jo an å undersøke i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Beklagar at eg drog fram ein uaktuell Bernhard!Eg synes heller ikkje 3 år er mykje feil på den tida. Verre er det at han er ugift; men også det har me hatt eksempel på her før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Ingen fare, har kikket på han selv jeg. Jeg får bare håpe at jeg en dag dukker over papirer som kan gi meg flere spor:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Fasiten har kommet i form av kopi av skiftet. Må si jeg er imponert over servicen fra Statsarkivet på Kongsberg. Men skiftet viser i alle fall at det var min tippoldefar som presten hadde skrevet inn som ugift. For de etterlatte var det dog ikke mye å hente....Men i alle fall godt å få på plass fasitsvaret;-) Takk for hjelpen dere andre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.