Gå til innhold
Arkivverket

[#51779] Lepra sykehuset i Bergen.


Gjest Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Fausko

Jeg har søkt etter Kari Ingebretsen på pleiestiftelsen, men får ingen treff. Får treff på RHD, noen som har noe forklaring.Skulle gjerne visst mer om henne.I FT 1865 i Sogndal står det hun er på pleiestiftelsen for spedalske. Mvh. Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Mette,hun står oppført under 1865-tellingen i Bergen også, spedalsk, pleiestiftelsen. Hun har også etternavnet Rød.LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I 1875 bor hun (nå står hun oppført med Margrthe Ingebrigsdtr Rød) i Rode 18-105 (Kong Oscarsgt 59), som er St. Jørgen Hopsital.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=f71301&gardpostnr=22536&merk=22536#ovre>Lenke..og, hvis det er rett person, så dør hun i 1882Lenke..og blir gravlagt fra Årstad St Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men det er en ting jeg ikke forstår; Ingebrigt Olssen og Inga Olsdatter (på Nordnes) får en datter Kari, 21. des 1827, og en datter (på Rød) Margrethe, 11. april 1829.Var begge pasienter, eller benyttet datter nr 2 både Kari og Margrethe, i tilfelle Kari f 1827, var død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Takk for svar. Dette er en familie jeg akkurat har begynt å se på, det er min venninnes fam. Hun kommer fra Aurland.Kari er v. konfm. regi. på Røed, Nordnæs.Kari var gift m.Jens Knudsen fra Sogndal( viet 29.10 1846) Margrethe er jo oppført som ugift.Ser nesten ut som om begge søstrene led samme skjebne.Skulle gjerne visst litt mer om når Kari kom på St. Jørgen og om hun overlevde eller ikke.Har sett litt i pasient journalene, men ikke funnet henne. Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du kan spørre på Arkivforumet etter dødsmelding/evt skifte etter Margrethe, siden hun var ugift. Kanskje Kari og hennes mann, + evt barn, er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Takk skal du ha, ser at søsteren Margrethe står under, hun er ;ikke returnert, så da har vel søstrene rømt sammen. Ser at dette kan bli intresant å 'forske' på(tør nesten ikke å bruke ordet forske). Mvh. Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen Mette,Kari døde hjemme i Sogn i 1912;[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=kaupang&gardpostnr=233&merk=233#ovre>LenkeHer er dødsfallene til noen av de andre i familien;Mannen hennes, Jens, i 1898;LenkeSønnen Ingebrigt i 1885;LenkeDatteren Gjertrud i 1921;LenkeSønnen Johannes i 1926;Lenkeog barnebarnet Jens i 1891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her bor Kari med datter og familie på Ruud i 1900. Det står en B under sykdom (vil anta at det betyr blind).[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f01420&gardpostnr=378&personpostnr=2360&merk=2360#ovre>LenkeDet står at Kari døde av alderdom, 40 år etter at hun rømte fra Leprasykehuset, 85 år gammel! Ganske utrolig. Jeg fant også andre apedalske som ble nærmere 90 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Arnfrid ! Tusen takk for alle opplysninger.Beklager ikke å ha svart deg før , men har vært i Sverige å funnet slekt på Finn-kultur senteret i Torsby. Da vi kom hjem kom jeg ikke inn på Internett, men som du skjønner er det i orden nå. Det er utrolig at hun ble så gammel, trodde de døde tidlig av lepra, men man lærer noe nytt hele tiden. Mvh. Mette med aner fra Finnskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.