Gå til innhold
Arkivverket

[#51781] Ole Guldbrandsen, f ca 1789 i Løten


Gjest Eva Helene Erntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Helene Erntsen

Jeg har en Ole Guldbrandsen som gifter seg her, nr 20 høyre side[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6025&idx_id=6025&uid=ny&idx_side=-205>LenkeI FT 1801 er det ikke så mange Ole Guldbrandsen som passer, en kandidat kan være denneLenkeKan dette være han som er døpt her, 28 juni høyre side, mor Anne Olsdtr Klættes osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Aldersmessig kan det passe, men for å være sikker må du nok finne mer som støtter opp om denne Ole. Anne var enke på Klette da hun fikk Ole. Hun hadde vært gift med Torkild Hansen, døpt 26/9 1745, begravet 8/9 1782, g 1778 m Anne Olsdr fra Kroksti. De fikk Hans døpt 9/8 1778, begravet 20/8 1780 og Helena døpt 18/8 1782. Det presten har skrevet mer etter at fadderene er ramset opp er ganske spesielt. Den oppgitte faren Gudbrand Olsen Hovisveen er død i Fredrikstad. 'Han er ei barnets fader thi hun haver havt mange elskere.' Ellers er det underlig at det er faddere fra Romedal. Mesteparten av dette er fra Løtenboka bind 2 om Klette. Under Hovisveen og Tønset finner jeg ikke nevnte personer omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Jeg er klar over at dette må sjekkes nærmere.Har en kandidat til i FT 1801LenkeDisse to er de eneste jeg finner i Løten som kan passe. Den første passer akkurat med alder iflg ekteskapet, mens den andre er to år eldre. Det er jo ingen forskjell i folketellingssamenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det er ikke hjelp i Løtenboka på Berge for disse personene heller. Føderådskona Inger Madsdr er enke etter en tidligere bruker, men det ser ikke ut til å være noen forbindelse slektsmessig. Berge var inne i en skiftene tilværelse på denne tida. Når du søker på etter Ole Guldbransen går jeg ut fra at han har etterslekt. Jeg ville granske alle faddere til hans barn for å se om det kan være slektninger der. Dersom han kjøpte en eiendom, kan det være opplysninger i kjøpekontrakta som forteller noen om hans bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Vi kjenner lite til Inger Madsdatters slekt. Hun var fra Brandbu. Og vi kjenner enda mindre til hennes ektemann, Hans Hansen Skjærstad fra Gran. Det kan også være mulig at de hentet arbeidsfolk fra sitt hemsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Ved giftemålet er både Ole og kona bosatt på Balke. Det er ditt sikre holdepunkt. Denne garden ligger på grensa til Vang og ikke langt fra Romedal, så jeg ville ha søkt i disse sognene i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg finner bare Marte Henriksdr eller Mari Pedersdr på de sidene som lenken gir for Oles kone. Ingen av disse passer. I folketellinga i 1801 finner jeg ei Maria Hendrechsdr som passer på navn og alder. Datter til husmann Henrik Iversen under Nøkleby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Tusen takk for at dere prøver å hjelpe meg.Jeg prøver å hjelpe en kusine av meg med å finne farmorslekta hennes. Det er ikke bestandig like lett når en ikke er noe særlig kjent i området.Hun blir sikkert glad for det som jeg har funnet hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.