Gå til innhold
Arkivverket

[#51790] Valborg Andersdatter (Valborgføget).


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Hei er det noen som kjenner til denne familien, og kan gi meg mer opplysninger når det gjelder foreldre, barn, barnebarn osv.1. Valborg Andersdatter g. (1) Tore Olsen, Var i Fjeldberg prestegj, 1845., g. (2) Tollef Johnsen. Valborg døde Før 1845, På Bergen Tukthus,. Barn med Tore Olsen: + 2. i Andreas Thorsen f. Før 1800. Barn med Tollef Johnsen: 3. ii Kari Tollefsdatter f. Ca 1817, Var i Fjeldberg præstegj, i 1845. 4. iii Anne Marie Tollefsdatter f. Ca 1822, Var i Fjeldberg prestegj, i 1845. 5. iv Tollak Tollefsen f. Ca 1820, Var i Fjeldberg prestegj, i 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei. Her var det hvist mye som ikke ble med. Lurer på hvor Valborg Andersdatter og Tore Olsen kommer ifra og om de har fler barn enn Anders (Andreas).Har en del barn til Peder Mathisen og Berthe Marie Andersdatter, leter etter deres familier, mann/kone og evt barn. Det er etterkommere av Valborg Andersdatter (Valborg følget) g,m (reiser med) Tore Olsen, Barn: Anders (Andreas)Torsen. Deres barn. Berthe Marie Andersdatter f. 12 feb 1832, Skånevik, Hordaland, 19 feb 1832, Skånevik, HO, g. 20 jun 1852, Avaldnes, Hordaland, Peder Mathiasen, f. 25 aug 1829, Vanse, Vest Agder, (sønn av Mathis Nielsson (How)? og Anna Kirstine Van Dam´s datter) Bosted, Vestregade i Lillesand i 1865. Berthe Konf 1848, Avaldsnes, RO. I. Dorthe Kirstine Pedersdatter f. 28 apr 1852, Avaldsnes, RO. II. Anne Marie Pedersdatter f. 10 jun 1855, Fosen, Avaldsnes, RO, 29 apr 1855, Avaldsnes. III. Pethrine Amalie Pedersdatter f. Ca 1858, Bratsberg prestegjeld. IV. Peder Michael Pedersen f. 3 sep 1862, Lillesand, vestre Molad, AA, 28 sep 1862, Lillesand krk. Vestre Moland, A.A. V. Carl Johan Pedersen f. 6 des 1864, Lillesand, vestre Moland, 8 jan 1865, Vestre Moland. VI. Josephine Andrea Pedersdatter f. 13 sep 1869, 1 okt 1869, Vestre Moland. VII. Jacobine Margrethe Pedersdatter f. 6 mar 1873, Lillesand?, 6 apr 1873, Vestre Moland, A.A, g. Marcus Arnt Johansen, f. 23 sep 1861, I Larvik, VF, 22 des 1861, Larvik krk, (sønn av Johan Marcussen og Petrea Christophersdatter).Mvh Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det er vel i fanteregisteret for 1845 du har funnet opplysningene om Valborgfølget?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=FANTER&gardpostnr=497&merk=497#ovre>LenkeDu har kanskje dette fra før, men for ordens skyld: Valborg døde 25. mars 1844, og ble gravlagt 29.03.1844 – straffeanstalten, tukthuset. Hun var 56 år gammel og kom fra Leganger – som må være Leikanger i Sogn og Fjordane. Lenke. Her er innførselen i kirkeboka (nr. 2, 1844)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I fanteregisteret er det nevnt en Peter Jacobsen, født Askøy ved Bergen, 32 år gammel (født ca. 1813), som skal være sønn av Valborg Andersdatter. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=FANTER&gardpostnr=501&merk=501#ovre>LenkeI kirkeboka for Askøy er det en Peer Jacobsen som blir døpt 25.12.1814, sønn av Jacob Jacobsen og hustru Valborg Andersdatter (skriften er svak). Se nest siste innførsel på høyre side av kirkeboka. Men vet jo ikke om det er den samme som er nevnt i fanteregisteret, selv om moren til denne Peer heter Valborg Andersdatter og fødselsåret stemmer rimelig bra med oppgitt alder i fanteregisteret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk for svar. Har funnet Valborg Andersdatter i F.F. 1845, Fant Peer (Peder)Jacobsen som det står i F.F. 1845, side 29, nr, 500). FS, Peer Jacobsen dåp 25 des 1814, regner med at det er riktig, var inne på lenke, vanskelig å lese, men det er nok riktig.Leste et sted at Walborg Andersdatter var fra Leganger, men det skal nok være som du skriver Leikanger.Har en etterlysninger om henne 51752.Fant to døttere på FS. Gunilde Tollefsdatter, født 14 april 1821, Lindaas Ho, Klokkebok, 1816-1823. side 71, nr, 25, Klarer ikke å lese hvor foreldrene er i fra eller bor, og ikke anmerkningen. Anna Marie Tollefsdatter dåp 9 jui 1822, Strudshavn. Finner ikke skanna kirkebok på det årstallet. Askøy/Strudshavn.Mvh, Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Om Tollak Tollevsen står det at han er 18-20 år gammel. Han kan da være født 1825-1827 i henhold til oppgitt alder. Det står kun at han av og til vanker i det såkalte Valborgfølget og at han er i Fjeldberg prestegjeld i 1845. Det er en Tollak Tollevsen som blir døpt i Fjelberg den 19. oktober 1828, men han er sønn av husmannsfolk Tollev Johannesen og Anna Tollaksdatter. Men han er vel neppe den Tollak som er nevnt i fanteregisteret og du har ham som sønn av Valborg og Tollev Johnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk. Hvor fant du at Tollak Tollevsen var 18-20år, Fant dette på FS. Walborg Borg Andersen dåp 27 sep 1788. Leikanger S&F. Far; Anders Andersen, mor Sophia Fredrichsdatter. Kan dette være riktig person tro?Sønnen til Valborg Andersdatter og Tore Olsen, Anders (Andreas)Torsen kalte seg Florvåg, født før 1800 ant, fra Gloppen S&F?Det er Tore Olsen og Valborg Andersdatter som er de rette anene. De andre er halve, men er veldig intresset i dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvis Valborg er født i 1788, må hun ha vært svært ung da sønnen Anders / Andreas ble født. Du sier han skal være født før 1800 ant. Da var hun i såfall bare 12 år gammel...Bare en løs tanke.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei. Ja her har jeg røra fælt, beklager. Ser innlegg (5). Har helt oversett det desverre. Får sjekke i mine notater igjen, når sånn ca Anders (Andreas) Thorsen er født.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Tilbake til Anders (Andreas). Hans datter heter Berthe Marie, f. 1832 i Skånevik. Hun ble konfirmert i Avaldsnes i 1848 - stemmer det? Het kona til Anders (Andreas) Torsen Dorthe Danielsdatter? Og hvor ble de gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Anders (Andreas) Toresen Florvåg var født ca 1807. Eg meiner han var døypt Anders, men kalla seg som vaksen helst Andreas. Og ja, Peder Jakobsen Engevik var halvbror hans og son til den same Valborg Andersdatter (som fekk to søner med Jakob Jakobsen Nygård før ho slo seg i lag med Tollef Jonsen). Det gjekk så vidt. Yngste sonen med Jakob (ein Elias som eg trur døydde som liten) var nemleg født 24. april 1817, medan eldste dottera med Tollef Jonsen (Karen Sofie) var født 11. juli 1818. Peder Jakobsen Engevik, halvbror til Andreas Toresen, var født 27. april 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Ja det stemmer. Berthe Marie født 12 feb 1832, døpt 19 feb så. i Skånevik. Skanna kirkebøker 1828-1848. Side 30, nr 25, Barnet var uækte. Konf 1848 i Avaldsnes. Har ikke funnet vielse til disse to foreldrene, ei heller fler barn.Har en etterlysning liggende inne på disse,på nr 51572.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Sorry, minnet er ikkje som det ein gong var. Eg har sjekka i notata mine. Anders Toresen var født 19. februar 1808. Vennleg helsing Arnvid Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk for opplysningene. Du skriver at den eldste dattera til Tollef Jonsen (Karen Sofie ) var født 27 april 1814. Mener du den yngste. For jeg har ei datter av ham som er født 7 juni 1822, (Anna Marie). Den yngste dattera jeg har er Kari født ca 1817. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Nei, ELDSTE dotter til Tollef Jonsen og Valborg Andersdatter var født 11. juli 1818, medan den YNGSTE sonen ho hadde med Jakob Jakobsen var født 24. april 1817, altså 14 1/2 månad tidlegare. Her er altså nok tid til ein 9 månaders graviditet. Det er det som står i innlegget mitt over her (16). Du må ta deg litt betre tid til å lesa det som står. Ein annan ting er at Andreas Toresen og Peder Jakobsen vart tekne inn til forhøyr saman ein gong, og fortalde då at dei hadde den same mora. Vennleg helsing Arnvid Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg vil berre få tipsa om at huslyden til Valborg er diskutert ein gong før, under tema #10451, der ogso opphavet hennar kjem fram...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk for svar, ja nå skjønner jeg hva du mener Arnvid.Fint at du tipset meg på tema 10451, lars E. Øyane.Vennelig hilsen Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Tema 10451, der fikk jeg mange opplysninger, det var kjempefint.Har et spørsmål, (eller jeg har mange spørsmål), men først et: Når det gjelder Dorthea Danielsdatter ca 1794, datter av en Daniel og Anna Johannesdatter.(Kilder Arnvid) Når og hvor er hun født, og hvem er disse to foreldrene?Mvh Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Går du tilbake til streng 51572 og les den på nytt, vil du sjå at eg der gir opplysning om at Anna Johannesdatter i 1801 budde på garden Strand i Holmedal med andre mannen. Vennleg helsing Arnvid Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Arnvid. Ja jeg har lest innlegget ditt. Har prøvd og finne Anna og Halvor Olsen i 1801, Strand i Holmeland, men har ikke lykkes. Mvh Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.