Gå til innhold
Arkivverket

[#51807] Svenska krigsfångar i Norge år 1808-1809


Gjest Ingemar Källström
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingemar Källström

Hej! Min anfader Henrik Örn var med i kampen vid Prestebakke i juni år 1808 där han blev 'blesserad i huvudet' och som fånge blev förd till Norge där han blev kvar nästan ett helt år.Nu undrar jag om det finns någon uppgift var fångarna fördes och fick sitt uppehälle?Finns det fånglistor? Vilket arkiv kan de i så fall finnas i?Är det någon som vet! Hälsningar Ingemar Källström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

det finnes mange fangelister, og oversikt over arbeider utført av fangene, - en norsk historiker (fra Oslo) har arbeidet med emnet de siste tre årene, i hovedsak med hjelp av arkiver i Statsarkivet i Oslo og Riksarkivet. Noen kilder ligger i regjeringsarkiver fra ca 1808 - Riksarkivets håndbok vise rhvilke arkiver som er særlig rike på materiale omkr 1808, også militærarkiver (Kommanderende Gareral).Jeg kjenner ikke kildene spesifikt, men jeg selv har arbeidet med lister over de sivile svenskene som var i Norge per 1808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingemar Källström

Har läst artikeln om 'Svenska krigsfångar i Norge' där det framgår att fångarna från Prestebakke år 1808 efter en tid blev förda till'Fangegården' i Bergen.Finns det fånglistor därifrån och var finns dom i så fall!?Någon som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Ingemar Källström

Hej alla Skienforskare! Min anfader Henrik Örn var med vid striderna i Prestebakke år 1808 och blev fången i Norge i nästan ett helt år! Jag har för en tid sedan fått veta att han tillsammans med 60 andra fångar blev förd till Skien.Nu undrar jag om det finns några uppgifter om dessa fångar, hur de inkvarterades och vad de gjorde under sin fångenskap.60 svenskar i Skien under den här tiden kan väl inte ha gått spårlöst förbi!Kanske någon vet!? Hälsningar Ingemar Källström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.