Gå til innhold
Arkivverket

[#51809] Hvem var faddere for Johan Julius i Skjeberg?


Gjest Kay Olav Winther d.e.
 Del

Recommended Posts

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Min tippoldefar Johan Julius Olsen ble døpt i Skjeberg kirke 2. desember 1838. Foreldre var Inderst Ole .... og Anne Marie Olsdatter. De bodde i Sarp søndre.Ole er andre steder kalt Hansen, men hva heter han her? Og hva heter fadderne? Kan noen lesekyndige hjelpe meg? Selv kommer jeg til kort.Se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De H og C/K, eller hva det er, er ikke enkle, men jeg tror det står: inderst Ole Hansen og Ane Maria Olsdt. Sarp søndre. Faddere: kone Juliana Hansdatter Borg?, Katrine Paulsdatter Sarp, pige Katrine Andersdatter Sarp, Andreas Jacobsen Borg?, inderst Haagen Hansen Sarp, ungk. Hans Hansen ....(kanskje Kumnæs?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Drister meg til ett lite endringsforslag, første fadder er kone Oliana Hansdatter. Presten bruker prikk inne i O. Kan det stå Berg istedet for Borg på hennes og Andreas Jacobsens oppholdssted? Eventuelt kan det også stå Borge da det kan se ut til å være 5 bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Takk for hjelpen, Berit og Bjørn-Erik. Trolig heter fadder nr 1 Oliana.Men hvor er siste fadder, Hans Hansen, fra? Kumnæs er neppe et sted eller en gård i Skjeberg. Det er derimot Kampenæs. Kan det være svaret?Skjønt, Hans Hansen bør jo ikke nødvendigvis være fra Skjeberg. Er det noen som våger å gjøre et nytt forsøk på skrifttolkning her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hei, tittet litt på bostedet til den siste fadderen Hans Hansen. Første bokstav er jeg veldig i tvil.. K eller en B? Men andre bokstav er nok en U, se dette c tegnet over. Presten bruker 2 slike i Julius. Kan det være Buene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Kanskje du har rett, Bjørn-Erik, men er det ikke for mange bokstaver til å være Buene? Er det flere 'skriftlærde' der ute som kan ta en titt og komme med forslag? Dette er en nøtt som burde appellere til konkurranseinstinktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.