Gå til innhold
Arkivverket

[#51810] Skogn: Ludvig Henriksen Alness f. 1741 i Skogn og Maren Hansdatter Carlmejer?.


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Jeg lurer på om det er noen som vet hvem disse personene er. De kom til Ramberghaug på Smøla og hadde da med seg barna: Ane Catrine Sophie f. 1766 i Skogn, Hendricha f. 1769 i Børsa, Abel f. 1773 i Kornstad, Martha Maria og Christopher. De to siste vet jeg ikke hvor eller når de er født. Ludvig Henriksen var underoffiser og han og familien hans hadde bodd i flere år på plassen Lerdalen under Aure prestegård før de kom til Smøla. På søk i FS får jeg opp at foreldrene til Ludvig var Henrik Ludvigsen og Ane Knudsdatter. Men jeg finner ikke foreldrene til Maren. Hun har ved fødselen til datteren Ane navnet Maren Martha Carlmejer, og ved fødselen til Abel i Kornstad (noe bygdebokforfatter Jonny Lyngstad har informert meg om) står hennes navn som Maren Catharina Hansdatter. Hun er også tidvis oppgitt med patronymikonet Christophersdatter. Så her er det mye som er uklart. Hadde vært kjekt om noen har noe å bidra med her!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Skogn Historie IIA: (et lite sammendrag)Henrik Ludvigsen fikk bøkselbrev av Marcus Nissen Høyer på en del av Nord-Alness 6. mars 1761. Han kjøpte den ene halvdelen 17. nov 1762 (155 rd). Henrik lånte 150 rd av naboen, Ole Bjerken. Henrik ble på en måte den første selveierbonde på Alness og var gift med Anne Knudsdatter.Henrik Ludvigsen gravfestet 27. juni 1764. Fire barn: Ludvig 23 år, Knud 20 år, Abel 7 år og Anne 4 år.1 hest, 1 skjut, 1 føll, 2 okser, 5 kyr, 3 kviger, 2 kalver, 5 sauer, 4 lam, 4 geiter, 3 kid og 2 svin.Gården var på 1 1/2 spann og ble taksert til 200 rd. Enken satt med den i vel 2 år - auksjon 5. des 1766. Det ble ordnet slik at Annes eldste sønn, Ludvig, som nettopp var blitt myndig, gikk inn i Johannes Nossums bud på gården og så ble auksjonsskjøtet utstedt til ham den 24. jan 1767, der det står at 'enken Anne skal for sin livstid ha plassen Nøstberget fritt samt 2 mæling i selve gården; hun ligger syg i Trondhjem, saa tilslaget ikke kan approberes før svar er kommet fra hende med værge Jørgen Ounet (dvs Alsta)'.Ludvig solgte imidlertid gården 20. jan 1768 for 550 rd.Dette synes å være stort sett det som kan hentes fra Skogn Historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg er litt interessert i dette - ikke bare pga at utgangspunktet er Skogn (min hjembygd), men det har seg slik at min svigerfar var etterkommer far-til-sønn av prest i Rygge, Carl Nilssøn Coch. Denne hadde flere døtre, den ene, Birgithe Lucie døpt i Holmens kirke København 1680, ble gift med Christopher Henriksen Calmeyer (som forøvrig kjøpte Rygge kirke i 1723).Ei anna datter, Margrethe, døpt i Chr.ania 25.9.1699, ble gift i Moss 22.12.1727 med kjøpmann Henrich Calmeyer. Jeg har ikke gått så nøye inn på Calmeyer-slekta, men jeg kan vel nevne at maleren Hans Gude og hans etterkommer Ivo Caprino visstnok skal være etterkommere av Henrich Calmeyer og Margrethe (Grethe) Coch.Navnet Christopher KAN være et utgangspunkt her. At navnet skrives som Carlmejer, Calmejer, Calmeyer, tror jeg ikke har betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Arnstein! Har søkt på Calmeyer på Google, men finner ikke noen opplysninger der. Kan føye til at da Maren Christophersdatter Ramberghaug døde i 1808 (slik står navnet i kirkeboken), er oppgitt alder 86 år. Ludvig døde også i 1808. Barna til Ludvig og Maren vet jeg dette om:1. Ane Catrine Sophie f. 1766 i Skogn, gift 1803 i Aure med Amund Amundsen Vaag f. ca. 1761 i Aure. De ble bosatt på Veiholmen, Smøla, og fikk barna Maren f. 1803, d. 4 mndr. gml., og Amund f. 1805, d. 1828.2. Henrikka f. 1769 i Børsa, d. 1818, gift 1804 på Hitra med Christian Arntsen Gjelsø, Hitra, f. 1780. De bosatte seg i Steinsøysundet. Ingen barn.3. Abel f. 1773 i Kornstad, d. 1825 i Kristiansund mens hun var budeie hos kjøpmann Claussen, gift 1803 med Mads Madssen fra Borgund på Sunnmøre, men bosatt på Veiholmen. De fikk datteren Martha Henrikka f. 1804. Hun var vanfør og fikk sønnen Mortinus f. 1836, d. 1840 av barnekoppene sammen med 'en person ved navn Sivert, som avtjente 1 aar i Bygden'.4. Martha Maria f. ca. 1774, konfirmert i Edøy 1791. Hun druknet 18 år gammel på Edøyfjorden i 1792.5. Christopher f. ca. 1776, d. 1822 på Veiholmen, gift 1813 med Elisabeth Einersdatter Sæter f. 1789 fra Sætran på Smøla. De bodde på Ramberghaugen, før de flyttet til Veiholmen. De fikk barna Ane Marie f. 1817 og Elen Laurentina f. 1819. Datteren Ane Marie har etterslekt her på Smøla.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når det gjelder Gude og Calmeyer, så var det forresten datteren til Margrethe Coch og Henrich Calmeyer, Birgithe Lucie Calmeyer f 6.10.1733 i Moss, som ble gift med kjøpmann Just Gude.En bror av denne Birgithe Lucie (d.y.), Mathias Calmeyer, var forøvrig 'proprietær' og eide eiendommen Uranienborg i Oslo. Han var ugift, og stiftet flere legater med fortrinn for slekten, bl.a. et legat for brudeutstyr, som min svoger benyttet seg av da ei datter giftet seg for en del år siden (dette bare som en kuriositet).Disse to barna hadde også en bror CHRISTOPHER!, som ble landhandler i Fåberg, og gift med Elisabeth Dajon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Kan også nemne at Abel Henriksen, bror til Ludvig, flytta nordover, og busette seg i Fosnes. Han var gift med Sigrid Olsdatter (1769-1837) Mogeleg frå Foldal/Alvdal? Hennar opphav veit eg ikkje mykje om. Abel f. 1754 døydde i Fosnes (Reppen) ca. den 11/7 1833. Dei hadde fleire born (8?), bla. Ane Dorthea, som vart gift med Johannes Møinichen, sjå her: LenkeOpphavet til Henrik Ludvigsen (1701-1764?) og Anne Knudsdatter (f. 1725?) veit eg ikkje noko om, men det gjer kanskje Kjell eller Arnstein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei, jeg vet ikke mer. Det er forresten litt rart at Ludvig har en bror som heter Abel, samtidig med at han kaller ei datter med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Jeg vet nok ikke mere om Henriks opphav enn det som står i FS (IGI), der det står Ludvig Henriksen som far til Henrik i 1701. Når det gjelder Abel så var det jo også brukt som jentenavn på denne tiden.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Datteren til Christopher Ludvigsen, Ane Marie f. 1817 giftet seg i 1842 med enkemann Ole Paulsen Hopen f. 1794 på Veiholmen. De bodde på Hopen, Nordsmøla og fikk datteren Kristina f. 1840, gift 1861 med Karl Martinus Endresen Vebenstad f. 1837 i Kristiansund. Ole Paulsen døde i 1852, og enken Ane Marie Christophersdatter giftet seg andre gang i 1858 med Ole Johannessen Rokstad f. 1817. De ble bosatt på Reiråskaget, Nordsmøla, og fikk barna: 1. Martha Elisabeth f. 1858, gift 1882 med Abraham Johannessen Lie f. 1862 på Tustna, men bosatt i Nordvika på Smøla. 2. Elen Marcelie f. 1863, gift 1895 i Kristiansund med Johan Gabriel Enoksen f. 1873.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.