Gå til innhold
Arkivverket

[#51816] Thea Kristiansdatter, Hedemark


Gjest Frøydis Blyverket
 Del

Recommended Posts

Gjest Frøydis Blyverket

Thea Kristiansdatter giftet seg med Anders Knudsen i Vinger 7.5.1882De fikk barna Karl Thorval i 1885, Anton i 1888, Torstein i 1890 og Ole Marius i 1895.Alle er født i Vinger. Jeg er på jakt etter opplysninger om Thea, og hennes far skal hete Kristian Vildmyren.Mvh. Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det høres nok rimligere ut, også siden bruden ikke står oppført som Thea Antonette.Ved gjennomgåelse av døpte i Vinger 1854-feb.1856, fant jeg kun en Thea Christiansdt. f. 12/2-dpt. 9/7 1854. Foreldre: hmd. Christian Olsen Sølie u/Rambøl og Kari Thoresdt.(nr.264) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Thea Kristiansdatter var f. 2. jan. 1854 Villmyra, Nordre Rustad i Vinger. Datter av Kristian Pedersen Fladberget i Brandval og Tore Olsdatter Villmyra. (Vinger I. s. 29). Feil fornavn og fødelsdato i B.boka. Har mere om denne familie. fisollie()online.no Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Jeg må igjen få takke for at dere har klart å hjelpe meg så mye, skal nok komme noe videre nå.Mvh Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Hei igjen.Her er det jo en del å ta fatt i, og jeg ble nok veldig usikker.I vilsen står det at hun var født i 1855, Kan presten ha skrivd feil?I folketellingene for Vinger 1865 heter hun Thora og skal være 12år? og i folketellinga for Eidskog 1865 heter hun Thea, men skal være 13 år.Hvor mye kan en stole på det som står i kirkebøkene, og hvor nøye var de på alderen på den tiden?Når det under vielsen står at faren heter Kristian Vildmyren, kan jeg da gå ut i fra at det er familien i Vinger som er riktig, da de bodde på en plass som het Vilmyren?Mvh. Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

:: I vilsen står det at hun var født i 1855, Kan presten ha skrivd feil?Ja, absolutt! Presten skrev vel ned det brudefolket oppga uten å sjekke det så nøye.:: I folketellingene for Vinger 1865 heter hun Thora og skal være 12år? og i folketellinga for Eidskog 1865 heter hun Thea, men skal være 13 år.Folka i Eidskog er bare å glemme, det var et blindspor. Det er den oppgitte lenken til FT 1865 i Vinger som er korrekt. Thora må være feil avskrift for Thea. Det er fort gjort.:: Hvor mye kan en stole på det som står i kirkebøkene, og hvor nøye var de på alderen på den tiden?Det som står i kirkebøkene må man ta omtrentelig, så lenge det ikke er oppgitt eksakt fødsels- eller dåpsdato.:: Når det under vielsen står at faren heter Kristian Vildmyren, kan jeg da gå ut i fra at det er familien i Vinger som er riktig, da de bodde på en plass som het Vilmyren?Ja!mvh FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Takk skal du ha Frank. Da tar jeg en råsjans og arbeider litt utifra den teorien om at de som står oppført under Vinger som er riktig.Mvh. Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sørbråten

Tea og Anders er mine oldeforeldre. Nå er jeg spent. Har jeg slekt i Drammen ? Jeg er barnebarn av deres førstefødte datter Anna. Henne hadde ikke du med. Hun er født 4-12-1882. Tea hadde også en datter fra før, Margit. Jeg har nok kanskje fler opplysninger om du er intressert. Hilsen Aud Sørbråten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Hei Aud.Jammen ser det ikke ut til at vi er i slekt. ArtigAnnas bror Anton født i 1888 er min Oldefar. Når det gjeldr denne siden av slekta, så har jeg hatt veldig lite informasjon. Har nå fått veldig mye av Finn Solie, men er selvfølgelig intressert i flere opplysninger.Dette var veldig artig, så ta gjerne kontakt med meg på mail: froydis-blyverket@getmail.noHilsen Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Aud (18)! Du skriver at Thea også hadde ei datter Margit. Det var Theas datter Karen Sofie som hadde denne Margit f. 14/7 1897 Knudsrud i Sør-Odal. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.