Gå til innhold
Arkivverket

[#51819] Söker Line Saetnan som efterlyst Martha Olofsdr, Söderala, Helsingland


Gjest Ulla Bagge
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Bagge

Hej Line! Jag har svarat på din efterlysning på Anbytarforum, men du har nog inte sett det så jag försöker nå dig här. Jag kan ha hittat din Martha i Helsingland - läs mer under din fråga!I FT 1801 Röros gard Röragen hittar jag henne med man och barn: 2178 Hans Johannesen, 40 år 2179 Martha Andersdr!! obs, hans kone 33 år (f ca 1768).I Röros födelsebok hittar jag barnen: nr 58 1791 döpt 28 aug Johannes, nr 26 1793 döpt 28 mart Anne Kirstine, nr 34 1795 begr 6(?) mai Ole, nr 45 1796 döpt 26 juni Margitte.I barnens födelsenotiser heter modern Marhta OLSDOTTER.Så jag kan inte förstå annat än att det är en felskrivning i FT 1801 av moderns efternamn.Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Madell

Hej!Ja det här är också mina släktingar. Martha Olsdotter var född i Jon-Matsbo, Bollnäs år 1766. Hon dog på Ingebrigtsvollen i Brekken, Röros, den 17 augusti 1858.Martha var av finsk härkomst och född i Jon-Matsbo inom Bollnäs finnskog 1766. Hennes föräldrar var Brukskarlen Olof Eriksson och hustrun Kerstin Larsdotter Lindbom. I Bollnäs husförhörsbok finns antecknat. År 1788, Heden nr 4. Pigan Martha Olofsdotter född 1766, flyttat 1788 till Söderala. Hon kom alltså från Bollnäs finnskogar, som i söder gränsar till Gästrikland och i väster till Dalarna.I Söderala husförhörsbok s. 35 finns noterat: År 1788 Norrbyn nr 4. Regementsskrivare Nils Berglund. Pigan Martha Olsdotter, född 1766 i Bollnäs, ifrån Bollnäs 1788 med attest om ledighet. Nattvard 14/10 1788 och 7/2 1790.Efter den 7 februari 1790 lämnade Marta troligen sin tjänst hos regementsskrivare Berglund i Söderala för att hamna i Röragen på vårvintern. Någon orsak till att hon lämnade sin tjänst i Söderala finns ej antecknad. Något klammeri med rättvisan var det dock troligen inte fråga om. Om så varit fallet hade hon nog inte vågat återvända redan nästa år för att få sin attest. År 1791 fick Martha Olsdotter nämligen på begäran attest till Norrige 1791 för att där ingå äktenskap.Hon gifte sig den 30 september 1791 med bruksbonden Hans Johannessen Sund (Röragen).Rörosboken berättar att: 'Marta ... skulle være 'fra Finnskogom på svensk side'. Det var to jenter som hade römt heimefra. De var kommet i konflikt med loven på et eller annet vis, - brennevinsbrenning var det ymtet om. De hadde gått sammen en tid, men så ble de forlikt om att ta av seg hver sin sko og kaste fra seg og gå til den kanten som skoene pekte. Etter det kom Marta til Röragen en vår i föresfallet.'Hon kom efterhand överens med sonen i gården, Hans, om de skulle gifta sig. 'Men for å bli gift måtte Marta ha attester, og for å skaffe dem red hun heim ... fra slåtten (på Solendet) og brukte en uke på turen. ... Det er ved hogsommertid attesten hennes er utstedt, men hun må iallfall ha vært taus i Röragen ett år for denne ferden, da hun den gang var i höyst velsignede omstendigheter. ... Ved sitt giftermål 30. september kunne hun legge fram attest fra prost Anders Adolph Grundén i Söderala, Södra Hälsingland av 8. juli 1791.'Uppges i Rörosboken ha kunnat tala finska.Röragen var en bygselgård under kobbarverket som maken Hans brukade, även om det var hans mor som formellt hade bygseln. Efter makens död flyttade hon till fäbodvallen Ingebrigtsvoll, vid Aursund. Hon hade då med sig tre kor, Snögås, Rosenkoll och Sommergås samt sina fyra barn som var mellan några månader och tio år gamla.Gården hade när hon dog vid 97 års ålder vuxit till en stor gård på grund av det stora arbete som hon och framförallt hennes son Johannes lade ner.Jag har hennes anor. Kontakta mig om någon är intresserad.Källor: Bollnäs AI:2 s. 172. Söderala AI:6A s. 35. Rörosboka bind 3, s. 221 f. och s. 422. Rörosboka bind 4, s. 436.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Tom, jag tackar och bugar!!Lines efterlysning av Martha gjorde mig nyfiken, men såvitt jag vet är jag inte släkt med henne.Min anfader är Markku Suutari f ca 1550 i Rautolambi socken. Släkten kom på 1600-talet till Orsa Finnmark. Min ingång är Anna Ersdotter(Nyröinen) f 1789 i Sandsjö. Hon är hustru till Olof Nilsson Vollen, som jag söker i tema 51279.Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Madell

Hej Ulla!Det var så lite. Jag skulle tro att Martha har många efterlevande på Röros och det var kul att hitta igen henne och hennes förfäder på den svenska sidan. Däremot vet jag inte var i den östra rikshalvan de kom ifrån. De har dock bott i Bollnäs finnskogar sedan slutet av 1600-talet. Flera av dem uppges enbart tala finska.Mvh.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten I. Aas

Hei,dette var kjempekjekt. Dette er min tipp-tipp-oldemor. Jeg etterlyste info om henne for en tid tilbake (9118), også på svenske sider, men det ble heller resultatløst. Jeg lånte også noe mikrofilm, men var så uheldig at filmen gikk på tvers av leseapparatet. Derfor kan jeg lett ha oversett noe. Har du ytterligere info om hennes aner er det klart at jeg er interessert.Hennes sønn Johannes hadde også en sønn Johannes som som enkemann reiste til Tydal og giftet seg på nytt og fikk 4 barn der. Derfra reiste til til Elvran i Stjørdal.Dette synes jeg virkelig er en for-moder å være stolt av - en av sliterne som har vært med på å bygge landet.Tom, kan du kontakte meg på kirsten.aas(krøllalfa)imr.noVennlig hilsenKirsten I. Aas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Line Fjellvær

Hei, Tusen takk til Ulla Bagge som la inne dette og dere andre. jeg la inne denne etterlysningen på svenske anbytarforum, men fikk ikke med meg at det var blitt svart. Dette er veldig bra informasjon.Kirsten, hadde vært interessant å se hva du har. Johannes som du nevner er tipp-oldefaren til min samboer som heter Sætnan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.