Gå til innhold
Arkivverket

[#51821] Tyding av kirkebok for Gausdal 1751


Gjest Nils Aksel Horvei
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Dragon Christopher Svendsen ... og Guri SiursDaatter NørlundeSå var det Christophers bosted, og den er ikke helt enkel. Første bokstav kan være en F, hvis man sammenligner med andre bokstaver på siden. Neste bokstav kan være ø. Sisteleddet kan se ut som qverneng, men bare nesten, for det ser ut som en y eller g midt inni der.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har ei Rannei Syversdatter på Nordlunde g m en Engebret. De fikk sønnen Svend ca 1758. Rannei er vel da kanskje ei søster av Guri? Denne Svend levet i 1801 på Nordlunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Jeg hadde håpet at dette skulle være Christopher Svendsen fra Sørbøe på Fonstad og senere Austreng, død der 1787 64 år gammel. Han hadde flere døtre, bl. a. An(n)e døpt fra Fonstad 5. juli 1759 (Lenke). Så vidt jeg har forstått hadde han også en datter Barbra, men jeg har ikke data her på jobben. Jeg ser at Christopher og Guri ble trolovet 8. mai, men hva står til høyre etter 25?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har Kristoffer Svendsen Fonstad f 24 sep 1724 (det må vel helst være døpt?) g m Guri Syversdtr f 1727(og jeg har skrevet) nordre Lunde. Det må vel være Nordlunde det da. Jeg har reg 3 barn: Barbro 1752 - 1764, Ingrid f 1754 d ca 1820 og Anne som av og til kalles Østreng f 1759 d ca 1805. Jeg synes dette begynner å ligne personer omtalt lenger opp i debatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

I flg Kråbøl kjøpte Kristoffer Sørbø Fonstad av Jakob Fonstad. Den garden overdro han til eldste dtr og kjøpte Østreng. (Eldste dtr her er da Ingri)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Re (3) og (11) Det er skifte etter Barbro Svendsdtr på Austreng 31/12 1787. Svend Kristoffersen hadde ellers barna Ingrid (Fonstad), Kari (Austreng), Anne (Nordrum), trolig Iver (Nørstevold), trolig Kristoffer (Svendsrud) og Svend (Nordrum). Anne ble begravet 21. aug 1802.Kristoffer Svendsen skal ifølge 'Slegter og Gaarder i Gausdal' (2006) ha vært sønn av Svend Ingebretsen Olstad og Barbra Kristoffersdatter, men jeg har store problemer med å lese hva som står mellom Svend og Christopher i dåp nr. 2 under Dom 15. p Trinitatis 1724 (og også hvem fadderene var):Kan noen hjelpe meg videre?

bilete3320.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Svend Snertingdalens Christopher. Fadd: Niels Baarslien, Gunder Bratland, Peder Snertingdalen, Ragnild Snertingdalen, Marit Olstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.