Gå til innhold
Arkivverket

[#51827] O hjelp mig i min armod (Præsteattest fra Drangedal)


Gjest Sjur Høgberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Sjur Høgberg

Marit Andersdatter flyttet fra Tørdal til Bamble i 1812 og fikk følgende Pauli ord med på vegen fra presten i Drangedal. Kan noen hjelpe meg med å tyde denne teksten?

bilete3313.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Morsomt!'Da Pigen Mari Andersdatter her af Sognet, som i den senere Tid tiente paa Gaarden Bøe, nu forlader denne Menighed, og til den Ende har forlangt Afskeds Attest af mig, meddeles den hende herved, med hosføiet Bevidnelse, at hun efter Communionprotokollens Udvisende sidste Gang var en Giæst ved Jesu Naadebord i Tørredals Annexkirke afvigte Høst den 4de October. Giv hun dog nu paa hendes Fremtids Bane ville ved udmærket Retskaffenhed i Tænke og Handlemaade, ved en Ærbar og hædelig Vandel bestræbe sig for at tilvinde sig den Aller høieste Naade, og Yndest hos de Mennesker, i hvis Samfund hun lever, samt vogte sig for de Afveie, paa hvilke Letsindighed desværre alt for ofte henleder den uerfarne Ungdom!!! Det ønskes hjerteligst af Gyldenpalm p:t: administrerende Præst i Drangedal.Drangedals Præstegaard d: 23de Januar 1812.-'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.