Gå til innhold
Arkivverket

[#51830] Halvor Nilsen født i Rud Ode, Nannestad, Akershus


Gjest Henning Mitts Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Henning Mitts Halvorsen

Der er en Halvor Nilsen der er udlagt som far år 1787 til Sara,og udlagt som far til Morten år 1792. Efter folketælling år 1787 i Danmark var han lejet soldat i Ålborg under Major Bagges Kompagni,og ugift, alder 29år.Hos Familysearch har jeg ane på en Halvor Nilsen født år1758 og død år1797.Jeg har fundet en Halvor Nilsen i kirkebog på Norsk Arkivverket år 1758 Nannestad side 18,men er ikke sikker på om det denne person. Hvis det er ham har jeg svært ved at læse hvad der står skrevet. Håber nogen kan komme med flere oplysninger om ovenstående. På forhånd tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Mitts Halvorsen

Det er ikke år 1758 i kirkebog side 18 Nannestad,der skulle i stedet have stået Mimisterialbok Nannestad (1791-1814) side 47 Begravet år 1797 31 maj ? er det ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei HenningJeg har stt litt etter i kirkeboka for Nannestad.Jeg fant 1797 21.05 Halvor Nilsen Rud øde død 39 år ved hovedkirken og v.Uttitz ved Holter.Tror datoen er 01.03 1758 s. 16 Nannestad kirkebok døpes Halvor NilsenFar Nils Jacobsen Melby (Norby?) Faddere: Amund (Thoresen?) Nordby Knud Ingelsen Ibid dvs samme sted, Jens Gullichsen Rud, Marthe jacobsdatter Nordby, Kari amundsdatter Nordby11.11 1754 gift trolovet 29.10 Dragon Nils Jacobsen Rud øde og Marthe Halvorsdatter Sør Bierche Forlovere: Christopher Gundersen Rud og Isach Bierche Håper dette er til hjelp Jeg fant kun den eneste halvor som passet i 1758.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Mitts Halvorsen

Hej Kjersti. Tak for dine info. Det stemmer også med det jeg har,men er med flere detaillerede oplysninger. Jeg mangler kun at finde ud af om Halvor Nilsen var soldat ca. år 1787.Han skulle være gift med Berte Eriksdatter år 1778 Nannestad, Akershus, Norge,som døde år 1786,.De havde 2 børn, Kari Halvorsdatter år 1783 So Bjorke,Nannestad Akershus,og Mari Halvorsdatter år 1781 Nannestad Akershus.Hilsen Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei HenningJeg ser at Halvor Nilsen Rud øde g.11.11 1778 trolovet 29.10 var dragon g.m Berthe Eriksdatter Sø Børche Dragon var rytter og de kjempet gjerne at de gikk av hesten og brukte skytevåpen. Fordelen ved dragonene var at de kunne forflytte seg raskt. DVS infanteri til hest. De bodde gjerne på gårder hvor dragonhesten var plassert. Hesten skulle fores med havre og ikke ha hardt arbeid. Dragonhesten skulle være tilgjenglig for beordringer sammen med rytteren. gårdene ble derfor kaldt dragongårder. Er blitt informert at det har funnets en drago på over 70 årSlik jeg ser det var det stor sannsynlighet at han har vært dragon Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Henning Mitts Halvorsen

Tak for dit inlæg d.11.09.2007 18,32 Det har været en stor hjælp for mig. Jeg er i tvivl om stavemåden: om Rud ode skal være Rud Øde,og om So Borkje skal være Sø Børche,eller Sør Børche. Hvad står Sør Bierche for,i dit tidligere info? Ved ikke om du kan svare på det eller må jeg prøve på et nyt indlæg.Hilsen Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei HenningDue er i tvivl om stavemåden: om Rud ode skal være Rud Øde G.nr 29 br.nr 1, er på 170 dekar jord ( leirblandet mold)og 200 dekar skog. Gården har vært i ætten 3 ledd i 1967. Adresse Moreppen i Nannestad i Akerhus fylke (amt) Kilde Norske gårdsbruk utgitt 1967 Moreppen mener jeg ligger nord for Gardemoen flyplass/Oslo lufthavn. ca 4 mil fra Oslo.Jeg har ikke tilgang på bygdeboka for området, men jeg er nesten helt sikker på at gården ble kaldt Rud Øde, Ode er ofte å se på Family search. Rud øde har sannsynlig ligget nede etter svartedauen og blitt tatt opp igjen som Rud øde, i utkanten an sognet og bygda.Det samme gjelder So Borkje skal være Sø Børche, og ikke Sør Børche. Sø Bjørke staves nok i dag slik, men vi var påvirket av dansk skrivespråk i kirkebøkene. Bjørke s.G.nr 152 110 dekar jord og 150 da skog. Gården ble kjøpt 1940 Adresse Maura i Nannestad i Akershys fylke. kilde Norske gårdsbruk utgitt 1967.Grunnen er at dette ser ut som dialektform som ble brukt og sannsynlivis brukes fortsatt i Nannestad. Hvad står Sør Bierche for. Ofte var det opprinnelig en gård Børke som etterhvert har blitt oppdelt og skilt ut, det var vanlig at de fikk navn etter beliggenheten Sø-nor nys stua m.m. Bjørke gård har G.nr 151 og 152, sannsynlig p.g.a oppkjøp av deler fra Sø BjørkeDet finne mange Rud gårder i Nannestad, men de skiller litt på stavemåten RUD og Ruud Håper dette gjør det lettere for deg.Hilsen Kjersti Jeg kunne ikke svare før, har hatt en kraftig forkjøleles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Mitts Halvorsen

Hej Kjersti. Håber du er kommet af med din forkølelse. Jeg takker for dit info d.22.09.2007Nu tror jeg, at de info jeg har, må være nok i denne omgang.Hvis jeg ønsker mere uddybende info/historie, vender jeg tilbage,måske vil det også være et besøg værd at aflægge arkiverne i Norge et besøg.Hilsen Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.