Gå til innhold
Arkivverket

[#51831] Joachim Rolfsen, født i Brunlanes 1810, død i Larvik 1866


Gjest Sidsel Pihl Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Jeg søker etter foreldrene til Joachim Rolfsen, født i Brunlanes 1810, død i Larvik 1866. Kan faren være Rolv Andreassen f 1791 i Svarstad, sønn til husmann Andreas Rolvsen f 1756 og Sirie Helgesdtr f 1762? Eller kan faren være Rolv Isachsen f 1785, tjener på Vestre Lie, Kvelde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I folketellinga 31/12-1865 (Lenke) er han oppført som i sitt 55. år, dvs f. ca. 1811, og gift med Karen Hansdatter, f. ca. 1815, begge født i Brunlanes. Eldste barn var i sitt 25. år, dvs f. ca. 1841.Beste framgangsmåte vil være å finne vielsen i kirkebøkene, som formodentlig foregikk i Brunlanes eller Larvik omkring 1840. Der vil trolig farens navn være oppgitt, og så vil der være enklere å nøste seg videre bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sidsel pihl haugen

Jeg er vel kjent med Joachim Rolvsens etterslekt, men kan ikke finne faren/moren hans, derfor spørsmålet om de to alternative fedrene. Navnet Rolf er det eneste jeg har å holde meg til, og jeg er ikke i stand til å finne ham i noen kirkebøker, verken døpt, konfirmert, eller ekteviet, med eller uten foreldre, i Larvik, Langestrand eller Brunlanes, men altså disse to mulighetene i Lardal eller Hedrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Joachim Rolfsen, egentlig født Joakim Martin Kristiansen (Schye). Født på Undersbo, Hedrum ca. 1810. Foreldre Skogfogd Kristian Vilhelm Rolfsen f. ca. 1775, d. ca. 1831, Sky bruk 1, Brunlanes og Dorthea Kristensdatter f. 1781 på Lerungen u. Barkevik i Brunlanes. Foreldrene gift ca. 1806Hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sidsel pihl haugen

Jeg takker for viktige opplysninger.Jeg har inntrykk av at du, Einar Løsnes, sitter inne med noen kunnskaper om denne familien som jeg ikke har. Dorthe Kristensdatter har jeg funnet på 1801 tellingen, riktignok født i 1786 (15 år), men skogsfogden finner jeg ikke i 1801-tellingen. Og Joakim Martin Kristiansen er like vanskelig å finne som Joakim Rolfsen i kirkebøkene. Men jeg er jo kommet på rett spor, får jeg tro.Mvh Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

På side 511 i Brunlanes Bygdebok under Sky, kan vi lese:Kristian Vilhelm Rolfsen, f. ca. 1775, d. 1831. Skogfogd, han er nevnt som skoleholder på Undersbu i Hedrum som Kristian Rolfsen. Side 20 i Hedrum Bygdebok.Gift 1806 m. Dorthea Kristensd. f. ca. 1781 d. 1883, fra Barkevik u/Lerungen.Barn:(1) Kristoffer Anton f. 1808.(2) Joachim Martin f. 1810. g. 1834 m. Karen Hansd. de flyttet til Larvik 1846, med barna Dorthea, Barbara, Jakob Maurits og Hans Kristian.(3) Kirsten, f. 1813, d. 1864, g. m. Jørgen Larsen, Hjelten Nordre.(4) Kristine Marie, f, 1815. g. 1842, m. Johannes Johannesen, Lia Gjerpen, Telemark, bodde i Larvik.(5) Johan Henrik, f. 1821, d. 1840, ugift.(6) Lars Kristian, f. 1823. flyttet til Fredriksvern i 1842.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sidsel pihl haugen

Tusen takk! Jeg skal jammen se hva de har av bygdebøker fra Vestfold på biblioteket i Bergen.Familien Joakim Rolfsen står ellers oppført med 6 barn i 1865-tellingen, av dem er to sammenfallende med bygdeboka, nemlig de to eldste sønnene Jacob (H). og Hans Kristian, så da er vel de øvrige døde eller flyttet ut ved 1865-tellingen. Det er kommet 4 døtre til, hvorav min oldemor Karoline f 1848. Men hvorfor finnes ikke Kristian Vilhelm Rolfsen i folketellingen fra 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ved vielsen i 1806, jfr innlegg 5, er Christian Wilhelm Rolvsen innført som kontorskriver. Det var sikkert en stilling han hadde ved jernverket i Barkevik.På den tida ble det nok fremdeles rekruttert en del dansker til den typen stillinger, så årsaken til at du ikke finner ham i FT1801, kan rett og slett være at han ikke var i landet. Jeg skal ikke spekulere mer - for alt jeg vet kan bygdebøkene ha oversikt over hvem han var og hvor han kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sidsel pihl haugen

Takk for en interessant opplysning, jeg glemmer så lett at dette var i dansketiden. Jeg er absolutt nybegynner i dette spillet. Nå har jeg lånt bygdeboka for Brunlanes, og fått bekreftet iallfall et av mine funn. Det undrer meg at FT og gårdsopplysningene i bygdeboka ikke er mer sammenfallende, men det har vel sin forklaring. Mvh Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.