Gå til innhold
Arkivverket

[#51837] Johannes Gabriel Jørgensen, Bergen og Hamre pr.gj.


Gjest Ellen Horn
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Horn

Søker etter opplysninger om Johannes Gabriel Jørgensen.Johannes er født i 1811, døpt 8/12 i Sundet/hamre pr.gj. (Av en søskenflokk på 5 (nr. 2)er han eneste som er døpt her, resten døpt i Bergen.) Gift med Anne Christine Nilsdtr. i 1836 i Bergen. Og dør i Bergen i 1847.Johannes er sønn av Jørgen Olsen Bøe og Ingeborg Johannisdtr. Jørgen er trolig født ca 1779. Han dør i Bergen i 1819. Han var gift med Ingeborg Johannisdtr.Noen som vet noe mer om Jørgen og Ingeborg og deres familie ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette var ikke enkelt… Ser at Jørgen Olsen Bøe er matros. Sønnen Ole Johan ble døpt i Nykirken den 18. august 1805 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070416610555.jpg>LenkeSå fulgte Johannes Gabriel i Hamre i 1811 LenkeVidere i 1817 tvillingene Jørgen Martinus Lenke og Lars Ingebrigt Lenke – begge Korskirken. Ser at Lars Ingebrigt døde 2 uker gammel Lenke og at Jørgen Martinus ble gravlagt i Nykirken 9.5.1817 Lenke. Og Alida Marie født 29.7.1819, død 6.12.1819, og begravet 11.12.1819 Lenke. Alida ble døpt 8. august 1819 og faren hennes, Jørgen døde 14. august og ble gravlagt 19. august 1819 – Nykirken LenkeDet pussige er at 25. juli 1819 har også en styrmann Martinus Olsen datteren Alida Marie til dåpen i Korskirken. Matros Martinus Olsen ble gift i Korskirken 10. des. 1815 med Elen Cathrine Olsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest ellen horn

Takk for rask tilbakemelding.Hadde mye av dette fra før, men litt nytt var det. Av Jørgens 5 barn, der kan jo selfølgelig vere flere som vi ikke har funnet, er det da bare 2 som vokser opp.Har leitet og leitet etter opplysninger om fødsel, komf, vigsel, død, folketellinger og ellers alt av interesse.Er det noen som har noen råd å gi om hvordan jeg kan komme videre med å finne mer opplysninger om Jørgen og Ingeborg og deres familie ?????Takknemmelig for all hjelp eg kan få.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ser ut til at Jörgen og kona er bosatt i Bergen selv da Johannes ble döpt: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=35&filnamn=dp12541750&gardpostnr=5164&personpostnr=19211#nedre>LenkeEttersom han var matros trenger han nödvendigvis ikke komme fra Bergensområdet. Merkelig nok finner jeg Böe på Torvastad i Rogaland og der blir og et par Jörgern Olsen Böe og Ingeborg Johannesdtr Vaagen gift 19/2 i 1803 (högre side): Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Torvastad, Ministerialbok nr. A 2 (1801-1817), Ekteviede 1803, side 205. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Der er det og en som er gammel nok til å være far: LenkeEn Ingeborg Johannesdtr i passe alder finner jeg og på Torvastad: LenkeLikeledes en Jörgen Olsen i tjeneste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ellen Horn

Takk for innspillet. Beklager at det tok litt tid med tilbakemelding. Med 3 små barn i huset går det litt i rykk og napp med meg.Dette var intressange opplysninger. Noen forslag til hvordan jeg kan finne ut om det virkelig er disse to som flytter til Bergen.Jeg gikk ut fra at enten Jørgen eller Ingeborg hadde en tilknytning til Alversund siden de døper ett barn der. Noen forslag til hvorfor de velger å døpe Johannes Gabriel der.?Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er dåpen fra kirkeboka, nett under 'i Advent 1811': Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hamre, Ministerialbok nr. A 9 (1805-1815), Fødte og døpte 1812, side 93. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1906&idx_id=1906&uid=ny&idx_side=-46>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Horn

HeiDette var tydelegvis en vanskelig sak. Tror jeg skal legge inn en ny etterlysning under Rogaland. Kanskje noen der sitter med opplysninger.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Horn

Da har jeg fått svar fra Rogaland:Paret på Bø i Torvastad er nevnt i bygdeboka Avaldsnes I hvor de bor på Utvik. De giftet seg i Torvastad (Jørgens foreldre var fra Bø) men flyttet til nabogården Utvik som altså ligger i Avaldsnes. Jørgen er nevnt der som husmann i 1814. Ingenting tyder på at dette paret flyttet til Bergen.Da er det vel bare å fortsette å leit. Noen Forslag ????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det behøver ikke å bety noe, men ved foreldresøk på FamilySearch All Resources på Jorgen Olsen og Ingeborg Johannesdatter (uten å angi land) finner jeg at paret på Karmøy/Avaldsnes får barn i 1803 og 1814. Mens paret i Bergen får barn i 1805 og 1811 og igjen i 1817/19. Med den samme kilden som utgangspunkt finner jeg kun paret i Avaldsnes/Karmøy gift i perioden 1810 +/- 10 år med denne navnekombinasjonen.Jeg tror ikke jeg helt ville ha sluppet taket i paret på Karmøy uten videre. Om man finner dette parets foreldre og deres død, kan det jo tenkes at det finnes et skifte som kan kaste lys over saken. Jeg ville også ha fått sjekket sjømannslistene i Bergen. Dersom han var matros i 1805, burde han være oppført i sjømannsrullene. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Horn

Beklager Rune jeg har ikke fått med meg det siste inlegget ditt her før nå. Setter stor pris på arbeidet du gjør for å hjelpe meg.Kjellaug det ser ut til at du fant riktig Jørgen for meg. Tusen takk. La inn etterlysning i Rogaland og har fått mye god hjelp der.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.