Gå til innhold
Arkivverket

[#51839] Tyding av innflyttet til Hedrum


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Er det noen som kunne være behjelpelig med å bruke trenede øyne på å fortolke det som her står som årsaken til innflyttingen? Det gjelder Johanne Steen (øverste linje, venstre side) som flyttet inn til Hedrum, Larvik da hun var 16 år i 1851Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg tror det står 'Indflyttet,'..... og 'for at confirmeres.' helt til slutt, men klarer ikke å tyde det imellom. Det er kanskje nok til at det gir mening til resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ikke dumt... Det tror jeg du har rett i! Jeg tror det står 'indflyttet, ... paa Nanset for at confirmeres' og bosted er Nanset i den siste kolonnen. Takk! Da bør jeg vel finne henne i kirkeboken blant konfirmerte samme år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Misforståelse / sammentreff? Gutten Johannes Steen 16år fødested Larvik konfirmeres i Hedrum 1852 (s.180 nr.1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja nå ble jeg forvirret en stund. Det er ikke tydelig at det står Johannes i innførselen om at han/(hun) flyttet inn til Hedrum, så jeg trodde det var Johanne. Men det er jo tydelig at det står under konfirmerte 'drenge', og man ser vel antydningen til en -s. Akkurat nå er det broren hans/(hennes) Otter Steen (f 1831) som er mest interessant for meg. Han burde vært konfirmert noen år før, men jeg finner ham ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.