Gå til innhold
Arkivverket

[#51841] Svensker i Oppland


Gjest Anita Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Henriksen

HeiHåper noen kan hjelpe meg med å finne ut hvor jeg kan lete etter min tipp-tipp-oldefar. Han het Peder Pedersen og ble gift med Siri Olsdatter den 27.10.1861 i Gran Lenke (nr.34). Jeg venter i spenning på flere kirkebøker fra dette området, og håper noen har noen tips ang. Sverige.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Ser at innlegget ble liggende under Buskerud. Har prøvd å få det på plass under Oppland men det har jeg altså ikke fått til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Jeg stusset litt på denne karen jeg også, det er som du sier: alderen stemmer bra.Grunnen til at jeg ikke slår meg helt til ro med dette er min forestilling om at han kom flyttende med foreldrene mens han var barn, men dette har jeg ikke noe grunnlag for å tro- bare en idé jeg hadde.Navnet kan også stemme, på sine gamle dager ble han kalt 'meite-Per' fordi han ofte grov etter mark til fiske.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

En svenske med navnet Peder er en sjeldenhet. Når man søker på FS/IGI får man det bekreftet.Det som kan tale i mot denne Per Person er etter min mening tidsrommet fra han ble registrert innflyttet til han gifter seg. det tok ikke lange tiden, og det ligner litt på nåtidens tilstander når det gjelder tid :-).Men magefølelsen min tilsier at dette kan være riktige mann. det var ikke så mange svensker som fant veien til GranMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Av og til blir man så ivrig at man glemmer fakta, og her er en ting til som kan tale imot at det er riktig person: Han fikk en sønn i mars samme året LenkeNå vet ikke jeg hvorvidt man hadde vært boende en tid før det ble registrert av øvrigheta, eller om dette ble ført i bøkene etter forholdsvis kort tid?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg kan ikke se noen dato for innflyttingen, men jeg har vært borti at det kan ta mange år før man er registrert.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Det står 19.juli (1861), og hvis det er som du sier at registreringen kan skje år etter innflytting, så er det vel sannsynlig at denne kom i forbindelse med etableringen av en familie?Kan du hjelpe meg å tyde det som står under 'Medbragte attester'?Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Det kan godt være riktig person Lars Owe har funnet i innlegg 4.Ved vielsen opplyses det at Peder Pedersens far heter Peder Johansson.Fra fødelsesboken c:3, for tiden 1765-1835 for Mangskog i Värmland er flg innføring:Født og døpt 29 april 1818. PER. Foreldrene var: Per Jonsson og Karin Persdatter, Salungen.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Hei Anne LeneOj, dette var spennende, og veldig sannsynlig- det er jeg enig i.Men hvor kan jeg finne de svenske kirkebøkene, ligger de også ute på nettet eller må de kjøpes som CD?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Innlegget mitt ble dobbelt, ja,ja. Ser i folketelling Gran 1875 på denne siden [url="http://www.slektshistorielaget.no/>http://www.slektshistorielaget.no/ følgende på disse: Peder Pedersen født 1818 SverigeSiri Olsdatter født 1838 TingelstadAnders Pedersen født 1861 TingelstadKarine Pedersdatter født 1872 NæsOllave Pedersdatter født 1874 NæsFinner to barn til på FS som jeg antar er deresOttilie Lenke Hannah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Dette var litt merkelige saker. Nå har jeg forsøkt å følge denne personen i husforhør fra år til år, for å se om dette kan gi noe.Denne personen som er innflyttet til gran med dato 19/7-61 heter Per Persson født 25/4-1818 på Salungen i Mangskog, Värmland.Fra vielsen vet vi at faren til Per Persson heter Peder Johnsson.Jeg tar med litt av det jeg har funnet i husforhørene ganske overfladisk her.Starter i husforhøret som dekker året da Per ble født. De bodde på Salungen. Foreldrene het Per Jonsson født 1753 i Arvika og Karin Pedersdotter født 1791 på Fjäll (Mangskog). Det finnes også et barn til (bror av Per) Jon født 12/5-1819. Flere barn av paret har jeg ikke funnet. Per Johnsson dør i mars 1828.Karin gifter seg igjen og det kommer til noen barn i det ekteskapet.Det er nå Per født i 1818 jeg har fulgt. Han blir boende i Mangskog og flytter litt rundt på gårder/plasser hvor han jobber som dräng.Han er hele tiden alene, ikke gift, barn e.l.I husforhøret 1841-45 nevnes han som fältjegare. I det neste forhøret som er fra 1846-1850 har han også etternavnet Glad, og det bruker han hele tiden senere, sikkert et soldatnavn.I 1851-55 er han afskediget feltjägare.Nå begynner det som jeg sier var litt merkelig. For han er jo reg som innflyttet til Gran i 1861. Likevel er han i mange år fortsatt registrert i husforhørene i Sverige, likeså i folketellingene 1890 og 1900.Han er da notert som løsdrivare. Dog kommer det til i husforhøret 1856-1860 en anmerkning, som følger han i samtlige husforhør etter det.Der står det noe sånt som (varierer litt fra år til år): Borte det mesta av tiden sedan 1850. Anklagat for deltakelse i støld.De skriver at han er borte men fortsetter å registrere han år for år.Derfor blir det jo vanskelig å si noe om sannsynligheten for at dette er den personen du søker, men det må faktisk være den personen som flyttet til Gran i 1861.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Hei igjen :-)Har ikke vært tilgjengelig i helga, derfor så sent svar.Marit: Takk for nyttige lenker, både de svenske, men også på norskesiden. Hedmark og Oppland er områder hvor jeg ikke er så veldig kjent, men her får jeg jo hjelp til å få litt mere oversikt over de ulike stedene. 1875-telling for Gran f.eks. visste jeg ikke at fantes engang. Men hvis du ser på samme familie i 1865-tellingen, så er det også en sønn ved navn Petter som ikke er med i 1875. Han er kanskje død, det har jeg ikke sjekket enda.Anne Lene: Du har gjort en kjempejobb! Jeg er imponert over hva du har funnet, og ditt engasjement. Men hva er husforhør, i forhold til folketellinger? Sverige er, som du kanskje skjønner, et helt ubeskrevet blad for meg i forbindelse med min slektsgranskning.Så lurer jeg fremdeles på om noen kan hjelpe meg med teksten under 'medbragte attester' i linken under innlegg (4)?Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Anita. Beklager sent svar nå. Husforhør kan vel egentlig ikke sammenlignes med noe vi har i Norge. Dette er en registrering som blir gjort hvert år. Opplysninger man der kan finne foruten navn, fødselsdato o.l kan være:barn, ektefelle, vielse/lysning, dødsfall. Likeså er flytting også notert, hvor man flyttet og når, selv om man kanskje bare flyttet til en nabogård. Flyttet man ut av sognet, så er det gjerne også henv til en flytteattest. Det er også plass for notater av diverse slag. I det hele tatt - husforhør kan være svært innholdsrikt. Jeg misunner svenskene denne flotte kilden.Håper det var svar på noe av det du lurte på. Om du sender meg en mail, så kan jeg sende deg kopier av de husforhørene jeg har funnet og som dermed er bagrunn til mitt innlegg (nr 15).Hilsen Anne Lene ( alenehagen@hotmail.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.