Gå til innhold
Arkivverket

[#51850] Anne Hansdatter Fyhn,døpt 13.03 1692,hvor og når døde hun?.


Gjest Sven Erling Fyhn Svensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Søker etter sted og år for min stammors død.Hun er nest eldste datter til dragonkornett/gårdbruker Hans Rasmussen Fyhn(1656/7-1740) og Karen Nielsdatter Fjerdingstad/Skotselv (ca.1665-1735)Presten har kommet i skade for å føre henne inn i kirkeboken under navnet Åse.Kanskje dette skyldes at barnets farmor, Åse Gregersdatter Gevelt (ca.1623-92),ble begravet nøyaktig 7 dager i forveien?!.Anne ble gift med dragonvaktmester/gårdbruker Ambrosius Olsen Helgerud (1682-1732), av slekt fra Lier.Ekteparet bodde på gården Horgen under Sem på Eiker,denne gården eksisterer visstnok ikke lenger.6 barn kjennes og i et slektshefte om denne Fyhn-slekten,sies det bare at hun er død før 1775.Kan noen hjelpe?.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Her er noen tillegsinformasjoner vedrørende Annes vita:hun kalte seg også tildels Anne Hansdatter Skjøl,dette fordi hennes foreldre nok hadde bodd på gården i noen tid før år 1700.Kornetten Hans Rasmussen kjennes også under navnet Ødegård/en eller Lille-Spæren!.Hans far igjen var Rasmus Jørgensen(ca.1627?-1681),bondelensmann på Eiker fra 1662 til ca.1680.Anne ble gift fra Haug kirke den 27.09 1716.Den 4. oktober døpes Ole,den førstefødte,så man kan jo gjette til seg den store magen på bryllupsdagen!!.Jeg har forsøkt å finne henne gift påny,forgjeves.Det ble holdt skifte etter ham den 24.07. 1733.Han ble begravet fra Haug kirke på årets siste dag i 1732,50år og 1 måned gammel(sic).Det er nok feil for 11 måneder,da hans mor ble introdusert som Oluf Helgeruds kvinne den 15.02. 1682 fra Tranby kirke i Lier!.Hennes nest yngste sønn, holzførster(skoginspektør)Hans Jørgen Ambrosiussen Fyhn(1726-1816),og hans kone,Karen Margrethe Meinholt(1750-1816) er stamforeldre til den linjen av slekten jeg tilhører gjennom min mor.Forøvrig kan nevnes til slutt at slektens aller første kjente person i agnatisk linje, som muligvis IKKE het Fyhn, er sverdfeger/gjestgiver i Hokksund,Jørgen Hanssøn Skar(må ikke forv. med Schaer!)(ca.1604-ca.1674) og kone Sidsel Poulsdatter(ca. 1608?-før 1683).Noen som ble noe 'klokere' nå?.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Hadde lyst til å tørke støv av denne debatten fordi noen nye navn har blitt funnet,og som jeg lurer på kan ha noe med denne kvinnen å gjøre.Det 'forutsetter' at noen av opplysningene vedrørende alder er feil i kirkeboken.Håper at noen Eiker-spesialister ser denne tråden og kanskje har lyst til å svare,hvis man 'vet' at jeg er på villspor.2 navn har jeg merket meg,et navn har jeg funnet på Buskerud Slektshistorielags hjemmesider:Døde og begravede Eiker 1764-1774:BEGRAVET FRA FISKUM KIRKE ANNE HANSDATTER HEGSTADEIE DEN 5/9-1773,'71 ÅR GAMMEL. Kan 71 være feil for 81??.BEGRAVET FRA KONGSBERG ANNA HANSDATTER BERG,ENKE ETTER EN VISS JØRGEN CLAUSEN,BEGRAVET 29/1-1774 '62 ÅR'. Kan 62 være feil for 82??Den siste kvinnen kan være en Anna Hansdatter,skomaker Hans Madsen i Hokksund,døpt den 9/10-1712 med faddere fra Kolberg og Vestfossen.Det som gjør dette Berg-navnet så interessant er det faktum at Horgen-navnet jeg har nevnt er under den gamle kongsgården Sem(b),vel snarere lå under Berg på Eiker.Det sees nemlig da det ble holdt skifte etter storbonden Ole Pedersen Berg den 18/4-1741(og avsluttet 7/4-1742).Der sies det om Horgen;'Gaarde Pladsen Horgen Beliggende strax ved Gaarden Berg'...osv.Det ble holdt auksjon over Horgen den 13/8-1739,etter rekvi- sisjon av sogneprest Peder Anchersen.Da sies det følgende:'...den Gaarde Plads Horgen Kaldet beliggende udi Sembs Fier dingen i Eger Præstegiæld Strax ved Gaarden Berg','Som afgagne Ambrosius Olssøn Horgens effterladte Encke Anne Hans Daatter da beboede'.Skylden var 19 lispund tunge med bygsel, og ble solgt til Ole Pedersen Voldstad for 521 rdl,auksjons skjøte dater 30/12-1739,tinglyst 23/7-1740.Lagverge for enken var broren,hr. kornett Niels Hansen Fyhn (1687-1762),da boende på plassen Hagen under Aas søndre, senere eier av Lille-Aas.Altså,kan noen si meg om dette kan være 'min Anna'??Mvh S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

..en liten presisering,jeg må innrømme at jeg 'antar' at Horgen ligger under Berg og ikke Semb,da den vel så og si var nabogård,litt tynt er vel det,men jeg tenkte at hun kanskje brukte Berg som slektsnavn og ikke Fyhn/Horgen pga. Horgens nære beliggenhet.Tynt det også ,kanskje.Det skal legges til at mange døde mellom 1773 og 1774 grunnet uår og epidemier,så mange har nok kommet i jorden navnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård Erling Ofstad

Hei!Her var det en del nye opplysninger om denne slekten for min del. Hvilke kilder knytter Ramus Jørgensen og Åse Gregersdatter som foreldre til Kornett Hans Rasmussen Fyhn?Mvh Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Bård!Takk for din interesse.Jeg skal prøve å svare så kort som mulig,da dette er kanskje litt på sidelinjen av det jeg spør om.Jeg har fått i hende en rekke stensiler fra en god venn av meg på Hønefoss,samt gode tips om tingbok-innførsler på Eiker,med start omkring 1651 til og med ca.1735.Dette gjelder Jørgen Hanssøn,hans sønn Rasmus Jørgensen, hans kone Åse Gregersdatter,samt deres sønn Hans Rasmussen.Fra en av stensilene kan jeg kort redgjøre hva som skjedde da det hadde vært brann på Lille-Spæren sommeren(august) 1681.(det var en brann året etter også,sensommer 1682):'På tinget 19.september 1681 ble det opplyst at Åse Gregers -datter ved sin sønn Hans Rasmussen Lille-Spæren hadde sendt ut futen en skriftlig begjæring om at lensmannen feng -slingen skulle hefte og gripe Peder Hansen Skjøl,om hvem det gikk rykter,at han hadde satt ild på husene på Lille- Spæren eller Ødegården om aftenen den 19.august samme år'. (det er mer tekst).'På tinget 15.september 1682 fremstilte seg på Ås Hans Rasmussen Ødegården og beklaget den store skade av ildebrann ,som hans mor Åse,salig Rasmus Jørgensens,hadde lidt(dette var altså 'brann nr. 2')Det ble stevnet vitner fra Bragernes ifm. med denne brannen,men 'vi'(J.P.O. Nielsen og jeg)har ikke klart å finne ut hva som skjedde 'til slutt' i denne brann-saken.Send meg gjerne en mail på E-post adresse kirstisa@broadpark.noSå kan du utdype din interesse for denne Fyhn-slekten, som altså ikke er i slekt med 'Bornholm-slekten' Fyhn,fra Svaneke s.st.Mvh Sven Erling.(ps.det blir aldri korte innlegg når jeg først blir varm i trøya!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Hei Sven ErlingI tråd 80745, innlegg (7) om Stadsmusikant Peter Eberg skriver du'...RASMUS HANSEN FYHN (døpt 7/12-1684 Eiker,død Trondheim 23/3-1748),proviant,- ammunisjons,-og materialforvalter 'ved Trondheims,Munkholm- ens samt andre derunder sorterende fortresser',best.konf. 28/5-1731,og påny 25/4-1747...'Er denne Rasmus Hansen Fyhn bror av Anne Hansdatter Fyhn som denne tråden handler om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Jon Anders!Det stemmer bra!.Hans Rasmussen Fyhn og kona Karen Nielsdatter Fjerdingstad hadde 8 barn født mellom 1684 og 1700.Her er de:Rasmus Hansen 1684-1748Nils Hansen 1687-1762Sissel Hansdatter 1689-1720Anna/e Hansdatter 1692-ca.1774('før 1775')Hans Jørgen Hansen 1693-1764Åse Hansdatter 1695-1731Marthe Hansdatter 1698-1763Maria Hansdatter 1700-73Mvh S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Tusen takk for det, da har jeg mer å jobbe med på min side også.Vet ikke om det gir akkurat svar på ditt spørsmål, men generelt finnes det en del om denne familien på Blaahella.no:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Joda,Jon Anders,jeg kjenner til denne sien.Jeg har selv bidratt til endel av disse opplysningene(He-he),samt noen av de opplysningene som har Per Nermos slektssider som sin kilde,har Nermo fått noen av opplysningene fra meg telefonisk for endel år siden.Selv om vi beveger oss noe bort fra opprinnelig tema,er jeg blitt litt nysgjerrig nå;HVORFOR DIN INTERESSE FOR DENNE SLEKTEN?Er det Eberg-forbindelsen kanskje??.Kanskje DU vil sende meg noen ord på E-post? Jeg synes selv det er hyggelig om jeg kan bidra med noe vedrørende denne mors-slekten min,som har holdt meg nysgjerrig helt siden 1983,da jeg for første kan fikk se dette slekts-heftet av morfaren min(Hans Jørgen Fyhn(1907- 2000)!!.Mvh S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.