Gå til innhold
Arkivverket

[#51851] Ole Jenssen f ca 1767 og Dorte Pålsdtr f ca 1763, Løten


Gjest Eva Helene Erntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Helene Erntsen

Dette paret finnes her i folketellingen fra 1801LenkeEr det mulig å finne noe mer om disse, hennes mor er jo med i tellingen - kan kanskje være en pekepinn. Har forsøkt å finne ekteskapet og Dortes fødsel, kan Pålsdtr være feil? Skal hun være en Olsdatter? Sønnene heter jo Ole og Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Funn på FS: Ole Jensen gift 21/10 1791 Løten med Dorte Olsdt.Barn dpt.i Løten: Ole 22/11 1795, Inge® 26/12 1792, Jens 12/1 1800 og Jens 30/11 1806.Rangdi Evenesdt. gift 12/10 1764 Løten med Ole Larsen.Dorthe dpt. 24/2 1765 Løten, Ole Larsen og Rangnild Evensdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Det var disse jeg hadde mistanke om at det kunne være. Trolovelsen side 388 midt på sidenLenkeHer ser det ut til at Ole Jenssen også har navnet Gierlov, dette er vel et Vestfoldnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Takk for all hjelp. Har vært borti navnet Gierlov i Vestfold, derfor tanken om noe derfra. Ole var jo dragon og kunne vel være hvorsomhelst fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har vært bortreist et par dager så jeg har ikke fått fulgt helt med før i dag. Personene som dukker opp her er mer eller mindre omtalt i Løtenboka bind 2 og 3. Dorte Olsdr var fra Mosjøberget, døpt 24/2 1765, datter av Ole Larsen og Rangdi Evensdr. Ole Jensen sin dåp og foreldre står det ikke noe om, men jeg tror det er Jens Jonsen g 1865 m Inger Taraldsdr døpt 16/4 1741 fra Riseng. Hennes slekt går det an å følge videre bakover. Jens var bruker på Dalen 1762-66, nabogard til Hagen og på Enge østre 1754-62. Hvor og når han var født sier ikke Løtenboka noe om. Han var g 1757 m enka Dorte Kristensdr Rokoskogen, død 1764, så gm Inger og tilslutt med Kari Olsdr Nøkleby.Nøkleby er en annen nabogard til Hagen. Jeg skal se mer på Ole og Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Godt å få bekreftet endel av det jeg har funnet.Takk for at du tar deg tid til å hjelpe, må vel få lånt meg Løtenbøkene med tid og stunder. Hjelper som sagt en kusine av meg med å finne fram i farsslekta hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Ved en gjennomgang av faddere til Ole og Dortes barn, finner jeg at Tarald Jenssen var fadder til den eldste jenta Inge® døpt 26/12 1792.Tarald var en helbror til Ole, døpt 13/10 1765, sønn av Jens Jonsen og og Inger Taraldsdr. Tarald er ikke noe vanlig navn i Løten, så jeg tar dette som en bekreftelse på at Oles foreldre og forfedre er som nevnt i forrige innlegg. Jens Jonsen sin opprinnelse har jeg ikke funnet noe på enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dersom han er på Åsterud, har Stange bb bommet på antatt fødselsår. folketellingen sier han er 43 i 1801 og Stange bb sier han er f 1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

arald Jensen - g i 1794 m Randi Helgesdatter Grøholt? Er det evt samme person? I såfall var vel hun død da i 1801 eller er det to med dette spennende navnet? Ragnhild Taraldsdatter f ca 1669, Ragnhild Taraldsdtr på Ringnes som skulle være f 10 år senere, Gjertrud Taraldsdatter på Årsrud f ca 1671. Kan disse være søsken og evt de to Ragnhild kunne hypotetisk være samme person? Hvem var evt faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg kjenner ikke noe skifte etter Jens Jonsen, så hvor det ble av Tarald vet jeg ikke. Jens Jonsen på Dalen er antagelig født på Nestad. Kari Jonsdr Nestad er fadder til sønnen Simon døpt 9/5 1762. Hun og mannen Anders Kristensen fra vestre Norderhaug var og faddere for Jon og Tarald. Jens Jonsen er sikkert født før 1731, så hans dåp er ikke med i de skannede kirkebøkene, men Kari er døpt 19/8 1736 og er datter av Jon Jenssen Nestad gm Siri Olsdr. Jeg regner med at dette er Jens sine foreldre også, men det mangler en bekreftelse. Jens Jonsen Dalen er ikke den samme som Jens Jonsen Skjerve, men de er omtrent like gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.